The Heat is On

Snøen daler ned fra himmelen og lander elegant på bakken. Snøkrystallen forvandles på magisk vis, og alle de tusener av forgreninger i krystallen forvandles. Til slaps.

Gjennom snøen og slaps var det Sveinmain, Peter og nykommer Erik Harkonnen som våget seg gjennom for kvelden.

Klassikere som Orléans, Space Base og Caverna stod klare for å spilles, men valget falt ikke på de kjente og kjære, men heller det nye og mysteriske.

Med kald og våt slaps ute, tok vi turen til Dale of Merchants, hvor det er sommer, varmeog handel (ikke bry deg om pingvinene, da forsvinner hele illusjonen).

Dale of Merchants er et typisk deck builder, hvor du får nye kort tilført bunken din. Det som er unikt for dette spillet er at alle kortene gjør ganske forskjellige ting. I tillegg får du ikke en stor bunke, du ønsker nemlig å ta ut kort permanent fra bunken din. Det er sånn du vinner spillet: ta ut kort og legge dem i stallen din.

Kortene på bordet bak hånda, er stallen, med kort som er ute av spill.

Kortene du har på hånd kan brukes til å kjøpe nye kort, spilles ut for teksten sin, eller legges ned i stallen, ut fra visse regler. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få ut kort til stallen sin, men det er alltid mange muligheter.

Spillet kommer med mengder av kort-sett du kan velge blant (spesielt hvis du har alle utvidelser, som Takras har), og noen sett er mer interaktive enn andre. Vi valgte å gå for en del interaktivitet, med stjeling av kort, bytting av kort og å få andre spillere til å miste kort, eller få kort de ikke vil ha.

Man trenger å kjenne til litt av kortene, og vi som satt på den ene siden av bordet fikk ikke lest kortene i markedet så enkelt. Da var det bare å se på farge og pris, og satse på at teksten også hadde en verdi.

Dale of Merchants var et flott spill med en god vri på deck building. Det gikk unna, lite venting på tur og det er hauger med variasjon i esken, spesielt med tanke på at hver spiller også får en unik egenskap. Sveinmain samlet på masse gull han aldri brukte, så det var ikke alltid gull i munn.

  1. Sveinmain 8, Resten: 6.

Det snødde ennå ute. Det så kaldt ut. Da fyrte vi opp motorene og gasset på i Heat: Pedal to the Metal. Dette er et bilrace hvor vi kan presse motoren til det ytterste. Jo mer du presser, jo mer varme genereres. Hvis du presser for hardt, blir det motorhavari og du må ta straffen.

Heat er veldig enkelt og har rot fra Flamme Rouge. Velg gir. Giret sier hvor mange kort du må spille. Velg kort. Slå sammen summen. Flytt bilen. Lett.

Noen kort er stress-kort som du ikke bare kan kvitte deg med. Du må gjennom stresset, og det betyr at du trekker tilfeldig fart-kort for dem, så du vet ikke helt hvor fort du kommer til å kjøre.

Den nevnte varmen er også kort, som etter hvert kommer til å havne på hånda di. Og da, da er de kun i veien. Eneste måten å kvitte seg med dem på er å kjøre sakte og la motoren kjøle seg ned.

Svinger er veldig viktig. De indikerer en maks-hastighet. Tvinger du deg gjennom fortere, stresser du bilen, og du lager varme, men det er også en veldig viktig taktikk å generere varme for å få den ekstra lille fordelen.

Det må en del risikovurdering til for å komme seg rundt svingen.

Vi spiltet på kartet Italia, som så tilsynelatende enkel ut med kun tre svinger å forholde seg til. Vi endte opp med en regel at den langs strekningen som er omtrent 2/3 av kartet, ikke tillot å bruke dragsuget. Dragsuget er veldig viktig, det lar deg flytte bilen to skritt frem, uten å generere ekstra fart. Så du kan smyge deg gennom en sving.

Etter første svingen lå Takras i tet, men så gjorde han en tabbe og la seg tilrette slik at alle bak ham kunne bruke dragsuget og smyge forbi ham. Plutselig lå han nesten bakerst.

Sveinmain holdt det godt i ledelsen, og med oss i kveld hadde vi to ekstra biler styrt av AI-kort. Erik var først ute med motorhavari i den første svingen på andre runde, og det satt ham nesten helt ut av spill. Peter måtte (han sa han måtte) gamble flere ganger og endte opp med å haverere i den skumle 1-er svingen som også genererte ekstra varme (vi spilte med ekstra harde regler i kveld).

Siste runde var i gang og det var enorm spredning på bilene.

Erik og Peter slet i bakerste ledd og hadde konkurranse fra AI-ene, men Erik klarte etter hvert å kjøre forbi, men endte opp med å få full stopp igjen.

Sveinmain hadde nesten sikret seieren og kom seg gjennom 5-er svingen og 1-er svingen, men Takras lå hele tiden tett bak. Før 3-er svingen hadde Takras håpet at Sveinmain skulle legge seg riktig, og håpte på at Sveinmain skulle spille en 4-er fra hånd. Men det gjorde han ikke. Han spilte et stress-kort. Og det ble…. varme…. nei. Stress… nei… 4-er! Perfekt. Takras smøg seg forbi sveinmain og nærmet seg 3-er svingen.

Neste runde stakk Takras avgårde i full fart rundt svingen og etterlot seg Sveinmain i bakspeilet, og skyndte seg inn over målstreken en hel tur før Sveinmain.

Begge AI-ene passerte og kjørte i mål før både Harkonnen-Erik og Peter.

Kanskje man kan se vinner-rekkefølgen ved å studere ratingen til høyre? Nesten. Men vinnerne likte spillet bedre enn taperne, ser det ut som.

Hvem er hvem, og hvilket er originalen, mon tro?

Peter måtte ha en kjapp revansje og briljerte i desserten Timeline: Inventions. Her ser du vinner-trekket i aksjon.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: