Skulk med stil og invasjon fra det ytre rom

Det var en mørk og stormfri aften. Alle hadde planer før jul, men Sveinmains og Knuts timeplaner var så ryddige at de hadde tid til en match. Knut sendte tommel-opp til invitasjonen, men etter å ha ventet i 10 minutt, var det noe galt. Han hadde trykket feil uten å merke det! Da ble det en 2manns med Takras vs Sveinmain.

Takras prøvde å invadere England tidligere i War of the Worlds: The New Wave, som romvesener, men ble stoppet på målstreken da Sveinmain dro ut et ess av ermet. Denne gangen økte vi innsatsen og la inn Irland i tillegg. Ingen ting nytt å lære seg, kun nye områder og kort. Sånne utvidelser er kjekke.

War of the Worlds

Spillet ble noe helt annet denne gangen. Sveinmain hadde helt ny strategi og ofret mange sivile for å gjøre tidlig skade på invasjonen. Takras fikk ikke i gang energiproduksjon og måtte rutte med det han hadde, mens Sveinmain hadde fast 3 kapital hver eneste tur.

Sveinmain hadde en lur plan, og snek seg inn i nord-England for å ødelegge en av Takras fabrikker med et av de nye kortene. Men flaks for Takras hadde han nøyaktig det kortet han trengte på hånd for mottiltak.

Stadig skade mot invasjonen og stadig utryddelse av menneskene. Det var ordentlig knapt. Sveinmain fikk tak i luftstyrker som gjorde skade nesten hver tur, og bygninger med artilleri. Sveinmain var veldig engstelig for en UFO midt på kartet, men Takras hadde kastet bort kortet som aktiverte det, så det stod der kun som pynt og fryktspreder.

War of the Worlds

War of the Worlds er et veldig kjekt spill med såkalt deck-builder mekanisme. Mye kontroll av kortene man har på hånd og jevn sirkulasjon av mulige kort man kan kjøpe. Spillet er ganske asymmetrisk men har vært veldig tett mot seieren begge gangene.

Denne gangen var det Takras som stakk av med seieren, men det var urolig knapt. «Hadde jeg bare…» kom det fort fra Sveinmain. Ja. Hadde han bare.

Neste spill ble Skulk Hollow. Dette er nok et asymmetrisk tospiller-spill med kort som motor. Ingen deck building her, men viktig å kjenne til kortene sine. Takras spilte helte-revene som beskytter landet mens Sveinmain spilte monsteret.

Takras skal beseire monsteret mens Sveinmain skal drepe 8 av Takras sine helter. Men når Takras henger fast på kroppen til monsteret er det vanskelig å få fatt i dem, spesielt om han mister egenskapen om å riste dem av seg!

Det er en fordel å kjenne spillet, for Takras hadde mange finter som gjorde det vanskelig for Sveinmain. Men fintene virket nesten litt for gode. Eller gjorde de?

Noen runder i reglene og en runde på geeken, og ingen ble klokere. Hva er en gratis handling i dette spillet? Vi fant det ikke ut, men det virket feil uansett hvordan vi tolket det.

Til tross for regelforvirring er det svært enkle regler. Kjapt å komme inn i, god følelse av kontroll, og kjekk måte å planlegge handlinger fremover.

Begge av aftens spill var kjekke på hver sin måte, spesielt når undertegnede vinner i begge to!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: