Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Valgvake hos PG!

Posted by preikestolengamers den 16. september 2013

Inkahøvdingene Sveinmain og Black ant innelåst av Peter Pizzarro. Tidenes trekk?!?

Inkahøvdingene Sveinmain og Black ant innelåst av Peter Pizzarro. Tidenes trekk?!?

Mens folk telte stemmer så det suste og kranglet om rødt-grønt eller blått var mandagen en vanlig dag i PG. Sveinmain var førstemann inn på Spill-loftet til Black ant og satte raskt opp sitt nyleste spill – Inka. Så kom Peter og Vegard og dermed satte vi i gang. I Inka skal en hente ut 3 inkafigurer på et brett med bevegelig gulv. Når det er din tur kan du først flytte på gulvene, så gå med figuren og evt. klare å hente en av dine Inkaer hjem. Black ant tok det hele såpass kjapt at han hadde en god plan før reglene var forklart ferdig, så ble det hele litt vanskeligere. Men alle kom godt i gang og fikk hentet hver sin Inkafigur. Så knekte Peter spillkoden og tok tunnell for å hente neste Inkafigur. I tillegg kunne en stille seg på et diamantsymbol og flytte gulvene Inkafigurene sto på noe Vegard utnyttet til å få figuren nærmere se

Peter Pizzarro meget fornøyd med Inka

Peter Pizzarro meget fornøyd med Inka

g. Så kom tidenes trekk: Sveinmain og Black ant står på Inkafigurgulvet. På Peters tur så lander han på en diamant, flytter gulvbrikken Sveinmain og Black ant står på ned i et hjørne av brettet slik at de er fanget i spillet, akkurat som Pizarro gjorde med Inkahøvdingene på 1500 tallet.  Vegger mot midten og ingen rømningsvei. Det ble lett i regelheftet og på boardgamegeek, men ingen hadde gjort noe tilsvarende. Dermed var det bare 2 spillere igjen, hvor Peter trakk det lengste strået.

1. Peter, 2. Vegard, 3. Sveinmain og Black ant fortsatt stengt inne…

Vakkert i New Amsterdam!

Vakkert i New Amsterdam!

Så ville alle en tur til New Amsterdam. Her skal det handles med Indianerne, levere skinnene til Europa, dyrke opp jorda, eller bygge opp byen og holde valg. Først en genial auksjonsfase hvor det kommer frem hvem som skal få gjøre hva i neste runde. Budene startet på 5-6 men skulle øke dramatisk i løpet av spillet. Black ant satset friskt og tok kontrollen over auksjonene med bud helt opp i 15. Eller kontroll og kontroll fru Blom? Alle hadde en blemme eller 2 hvor de skulle gjort ting annerledes. F. eks. da Sveinmain skulle pløye jorda hadde han glemt å sette opp hus på de. Mens Vegard glemte å kjøpe mat og måtte miste hus og ta minuspoeng. Black ant s

En skikkelig jobbe(tenke) seier...

En skikkelig jobbe(tenke) seier…

eilte litt i fra oss andre, men måtte betale dyrt i hver auskjon for å få tilgang til det han ville ha. Sveinmain satset på handel med Indianerne, Peter på jordbruk og Vegard og Black ant på litt av hvert. Etter nesten 3 timer ble det slutt-telling. Sveinmain kjørte seg opp i ryggen på Black ant, men ble forbikjørt igjen. Peter tok et jordbruksjafs, mens Vegard klarte å unngå å havne sist. 1. Black ant 85, 2. Sveinmain 74, 3. Peter og Vegard begge 53.

Til tross for lang spilletid, så er New Amstardam et kvalitetsspill hvor tiden går fort uansett hvor lenge en spiller:-)

En god vinner har gode arbeidere, og bygninger

En god vinner har gode arbeidere, og bygninger

Saulius, Pift og Tom Erik spilte St.Petersburg. Tom Erik hadde ikke spilt det før og satt stort sett uten penger. Saulius og Pift var derimot rikere. Pift samlet på adelsmenn, mens Saulius heller bygget bygninger. Tom Erik og Saulius kjørte fra, mens Pift fikk staidg flere høye adelsmenn og dermed stadig mer penger. Disse pengene brukte han til igjen nye adelsmenn som gav penger og poeng. Da spillet var over ledet Saulius med god

St. Piftsburg

St. Piftsburg

margin, men alle så at Pift ville på 45 poeng for sine 9 adelsmenn og passerte Saulius.

1.Pift 93 2.Saulius 83 3.Tom Erik 69

Tom Erik annonserte at han måtte rekke en ferge, slik neste spill måtte tilpasses. Hollender tryllet fram Magelaen. Etter en kort forklaring var vi i gang. Det ble en del harde budrunder, men samtidig hadde tre spillere fått «monopol» på sine oppdagelsesreisende. Hardest strid var det om

Tvillingene Maggellan og Tom Erik. Tom Erik til venstre...

Tvillingene Maggellan og Tom Erik. Tom Erik til venstre…

James Cook. Pift hadde lite poeng på brettet, men fikk en stor mengde kort som han i tillegg kunne bytte noen av. Spillet gikk fort og slutt-tellingen ble forsert. Etter at alle poeng var telt, kunne tidligere pokerkongen Tom Erik juble for en sterk seier.

1.Tom Erik 55 2.Hollender 48 3.Pift 41 4.Saulius 24

Så kom Alhambra+City gates på bordet. Alle bort sett fra Tom Erik som debutterer i de fleste spill, hadde spilt det før. Utvidelsen gir spillet mye ekstra i form forsterkninger, diamanter og

Hollender vant etter å ha kommet fra studietur til Alhambra. Det kan lønne seg...

Hollender vant etter å ha kommet fra studietur til Alhambra. Det kan lønne seg…

porter. Personkort som skal auksjoneres ble ikke brukt denne gangen. Å kjøpe akkurat er ofte smart, for da får man en handling til. Tom Erik blakket seg fort, Pift passet godt på murdelene sine, Hollender kjøpte bare akkurat og Saulius valgte tidlig visse farger. Tempoet lå høyt og det var lite dødtid. Hollender ledet etter den første tellingen, men forskjellene var små. Bastioner ble lagt til murene og byene ble bygget ut. Hollender var heldig med nok en gang mange kjøp som passet akkurat og sikret så flertall i 3 farger. Tom Erik måtte bygge seg ut av byen sin og det kostet ham flere trekk. Det var hard konkurranse om majoritetene. Hollender hadde kjørt fra

Jørpelands svar på Alhambra...

Jørpelands svar på Alhambra…

i den andre tellingen. Bastionene ble attraktive i den siste fasen, for de kunne gi mange poeng. Pift sikret seg 12 poeng på denne måten, mens Hollender fikk 16 poeng for tre bastioner. Til slutt hadde Hollender tre majoriteter og seilte mot en klar seier. To av de andre ble delt og Pift stakk av med de hvite bygningene.

 

1.Hollender 155 2.Pift 98 3.Saulius 91 4.Tom Erik 78

Tidligere Spiel des Jahres-vinner Alhambra er et spill som spilles lett, læres lett og har lite dødtid. Noe flaks her og der hjelper også, men totalt sett ett spill som er attraktiv for nykommere og mer trente spillere.

Reklamer

2 kommentar to “Valgvake hos PG!”

  1. Takras said

    Inka ble mer tematisk enn dere hadde håpet på. Virkelig dødløp i spill om man kan kjøres seg fast i et hjørne 🙂

  2. sveinmain said

    Skal mye til å klare det Peter Pizarro gjorde. Brikken kan snues og må derfor være riktig vei, den må være inntil veggen, og veggflaten må være fri for andre brikker slik at hjørnet kan inntas. I tillegg må det stå folk på brikken du skal flytte for å stenge dem inne. Alt dette stemte, men som Peter sa: Det hadde vært enda bedre om alle de 3 konkurrentene sto på brikken og ikke bare 2…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: