Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Seks spillere, seks spill, tie break på seksti og mer sex på slutten. Alt dette skjedde denne mandagen i den lune Grotten. Enda godt det var bare gutter tilstede – eller… Saulius og Pift kom såpass tidlig, at Sveinmain ikke hadde rukket hjem. Saulius hadde Qwirkle med seg og med neste spiller ikke meldt før en halv time frem i tid satte vi i gang. Pift hadde ikke spilt det før, men fikk en grundig innføring av Saulius siden Pift satt til venstre for Sveinmain med klar beskjed om å ikke servere Qwirkler på et fat med å legge 5. brikke til bordet sånn helt uten videre. Likevel var det Saulius som kom meget godt i gang og fikk den ene Qwirklen etter den andre, mens Sveinmain og Pift måtte bruke handlinger på å bytte håpløse brikker. Saulius dro i fra, og selv om Sveinmain satte inn sluttspurten så var han utilnærmelig.
1. Saulius 170, 2. Sveinmain 152, 3. Pift 115.
Kjekt å få Qwirkle på bordet igjen. Et kjekt spill som mangler poengtellebrett, men Carcassonne-poengbrettet slapp en å skrive og spillet blir mye bedre:-)
Hollender, Skillz og Vegard tok turen og mens de satte seg ned og tok turen til sivilisasjonens vugge, tok vi andre 3 turen til London. Pift er i utgangspunktet skeptisk til spill med 3 spillere, da det fort blir 2 mot 1, men i London er dette elementet helt fraværende og alle prøver å bygge opp London etter brannen i 1666, hver for seg. Pift hadde ikke vært der før, men kom kjapt inn i reglene. Her skal en bygge opp byen, utarme folket for å få seierspoeng og prøve å kvitte seg med fattigdommen. I tillegg må en skaffe seg bydeler og gjerne bygge undergrunnen på slutten av spillet. Ikke mye interaksjon i spillet, men en må følge med på det de andre gjør hele veien. Sveinmain fikk lov å gi bort litt fattigdom til Saulius underveis, men likevel klarte Saulius som vanlig å komme meget lavt på
fattigdomsskalaen, også denne gangen. Det var mye lån denne gangen og alle hadde vel 3 hver for å få hjulene til å gå rundt. Ikke alle ble betalt tilbake når spillet var ferdig og dermed vanket det 7 minuspoeng til de uheldige. Saulius var fattigdomssjef, og det gav Sveinmain 9 og Pift 15 minuspoeng før slutt-tellingen. En talte opp poeng og Sveinmain trakk det lengste strået denne gangen og kunne spise middag med dronning Elisabeth, mens de andre måtte henge med knekten.
1. Sveinmain 62, 2. Saulius 53, 3. Pift
London, igjen havnet det på bordet og igjen ble det en suksess. Meget behagelig spill selv om det er mye å tenke på.
Hollender hadde fått seg Skilz og Vegard til Euphrat+Tigris. Vegard hadde spilt dette før, mens Skilz trengte en innføring. Hollender prøvde å forklare så godt som mulig forskjellene til de ulike konfliktene.I denne klassiker skal man holde oversikt over interne og eksterne konflikter. Skilz hadde ikke spilt det før og introduserte tidenes første selvmordsbomber i PG i form av konflikter med seg selv. Ofte tok han med Vegard med i ellenden, slik at Hollenders ledere stadig ble sterkere. Skilz oppdaget senere effekten av effektiv
krigsføring og det gikk igjen hardt ut over Vegard. Skilz hadde rett at vi kunne nesten avslutte halvveis, for Hollender fikk god uttelling for monumentene hver runde. Det var da heller ingen overraskelse at Hollender vant med stor margin. Vegard likte spillet godt, men mente at Skilz ødela en del spillopplevelse denne gangen. Neste gang vil Skilz være klar for en effektivere runde med E+T.
1.Hollender 20 2. Skilz 9 3.Vegard 8
Mens vi ventet på at det andre bordet skulle bli ferdige, tok vi en runde til den første norske brettspillsuksessen i Europa: Oregon. I Oregon skal en bygge hus og sette ut cowboyer i staten Oregon, enten kirker, gruver, jernbane eller hus. Dette foregår i et koordinatsystem hvor du må ha 2 kort i rette y og x koordinat for å sette der du vil. Det er ikke alltid like enkelt selv om kan bruker joker og ekstrahandling, som blir deaktivert etter bruk. Men setter en ut cowboyer i nærheten av jernbanen og saloonen kan en igjen aktivere disse igjen. Saulius kjørte på med handlinger, ekstra handlinger, reaktivering og i tillegg cowboyer i rekke, som gir 5 ekstrapoeng. Han
hadde 30 poeng før Sveinmain og Pift hadde passert 5 poeng. Og når gruvesjef Pift og Sveinmain endelig kom i siget hadde Saulius plassert ut sin siste brikke og spillet var over. Saulius kunne ri inn i solnedgangen mens Pift og Sveinmain ble rødhudmat på prærien.
1. Saulius 64, 2. Pift 37, 3. Sveinmain 32
Blir aldri helt klok på Oregon, men spillet er kjapt og passe dypt og godt likt selv om det ikke kommer på bordet så ofte det burde.
Skilz var klar for en opptur og er alltid giren på Village. Hollender og Vegard satset på markedet, mens Skilz fordelte mennen sine godt over hele brettet. Vegard og Skilz reiste mye, mens Hollender sendte sine menn i kirken. I motsetning til E+T var det nå et høyt tempo og lite dødtid. Det er mange måter å få poeng på i Village, slik at ingenting blir avgjort før den siste tellingen. Hollender trodde at Skilz stod
best, mens Skilz trodde at Hollender med 34 poeng for varer ville slå til. Begge endte på 60 poeng og da blir handelsvarer avgjørende. Dermed vant Hollender nok en gang i kveld.
1.Hollender 60 2.Skilz 60 3.Vegard 48
Alle var ferdige med sine spill, Saulius ville gå hjem, men hvem kan motstå en runde Project Pornstar? Det kunne ikke Saulius, og heller ingen andre denne kvelden. Her gjaldt det altså å hente inn gode pornoskuespillere til sin filmproduksjon samtidig som en kunne gi de andre skuespillere og utstyr som ikke akkurat bedrer kvaliteten. Ekstrapoeng for Orgy og Gangbang hvis du klarte det. Saulius
produserte første film, og vi andre hev oss på. Vanskelig å tjene gode poeng da setter ble sabotert hele veien. Pift hadde en ren gutteproduksjon, men fikk inn en jente på sette til slutt og scoret ekstrapoeng av den grunn. Hardware og promokort krydret det hele før stokken gikk tom og alle fikk produsert ferdig sin siste film. Pift the stift tok det hele hjem foran Sveinmain klein. Mens Hollender må nok på studietur til Redlight District.
1. Pift 36, 2. Sveinmain 30, 3. Vegard 27, 4. Saulius 25, 5. Hollender 4.
En kan si mye rart om Project Pornstar. Ikke er det et bra spill og ikke kan en legge opp taktikk av noe slag. Men hver gang det kommer på bordet gir det en fantastisk stemning. Morsomme karikaturtegninger av mer eller mindre slitne overkropper gjør Project Pornstar til en opplevelse, hver gang.