Ingen har lyst å være På Mars

Det var dags for et skikkelig euro-spill i Preikestolen Gamers. En storslått eske med sterke farger stod frem på bordet og designeren er ingen ringere enn Vital Lacerda. On Mars brettet seg ut og tok hele plassen på det egentlig ganske store bordet.

Graham hadde god kontroll på reglene og forklarte prosessen. I og med at det er et worker placement-spill, så må alle spillerne lære om alle plassene vi kan gå til, før vi kan starte, siden alt er åpent til å starte med.

Det som var litt originalt her, er at vi enten er på planeten Mars, eller i bane rundt. Hvor man er, betyr noe, for man får tilgang til forskjellige handlinger deretter. Og vi kan reise frem og tilbake mellom planet og bane.

59 minutt senere

Ja, reglene tok faktisk en time å komme gjennom, og det er med en som kjente reglene fra før. Vil tro det tar lenger tid aller første gang. Godt forklart av Graham, men det blir litt information overload, og det er en ting som ikke kommer ut fra reglene i seg selv: hva er lurt?

Alle utenom Vegard startet i bane og tok seg teknologier. Vegard startet tidlig å bygge på planeten, men dro ut i bane ved første anledning etterpå.

Som et typisk worker placement, trenger man arbeidere. Noen arbeidere må du sette fra deg i bane eller på planet, og de får du ikke igjen før du har reist bort og kommet tilbake. Andre arbeidere får du tilbake når du reiser en vei.

Ingen visste helt hva de skulle gjøre, men vi gjorde så godt vi kunne for å tjene poeng.

Så begynte vi å møte på et problem.

I On Mars, blir det ikke nye forsyninger. Ingen nye ressurser. Ingen nye teknologier. Ingen nye oppgradering av bygninger. Det gir mening tematisk. De sender ikke nytt fra Jorden før vi har kommet til neste etappe. Men som spill, så stoppet det opp brått.

Ingen av oss fikk gjort noe. Vi manglet nøkkel-ressurser. Ikke alle teknologiene var gode nok. Og vi hadde ingen ting å gjøre.

Reisen til bane hadde ingen ting å gi oss, annet enn å oppgradere teknologiene. På planeten fikk vi ikke bygget noe, for vi manglet handlings-plass og vi manglet teknologi.

Alle stanget, ingen ville til bane, for der var det ingen ting å gjøre, og alle plassene for å bygge en bygning var blokkert. Så reiste noen til banen bare for å åpne opp.

Sveinmain ville egentlig bygge noe annet, men lot seg overtale av Vegard. VI MÅ BYGGE BATTERI, ELLERS STANGER VI IGJEN!

Så: Sveinmain ofret seg for spillet for å få spillet videre. Da løsnet alt igjen. Endelig kunne vi gjøre ting!

Vi var i gang! Men, så begynte nye problemer å danne seg igjen. Enda en gang var det teknologi som stoppet. Både Sveinmain og Takras hadde batteri-teknologi, men ingen hadde oppgradert dem.

Takras skulle oppgradere, men Sveinmain kom i forkjøpet om å ta en bonus på planeten, så da ble den planen lagt på is.

Graham irriterte seg over Takras som alltid gjorde ting rett før ham, og stoppet mange av hans planer.

Vegard hadde teknologiene og alle lånte av ham, spesielt å kunne flytte på Roveren veldig langt.

Likevel. Det stoppet opp. Igjen.

Klokka var snart midnatt og vi så ingen slutt. Vi manglet teknologi på batteri. Det var Sveinmain eller Takras som måtte gjøre det.

Så igjen: Sveinmain ofret seg for spillet og oppgraderte sitt batteri-tech. Det åpnet for at Takras kunne bygge ny batteri-fabrikk, få en haug med poeng, og vinne spillet. Hadde Takras oppgradert tech, hadde Sveinmain vunnet. Men siden Sveinmain var først i rekkefølgen, tok han støtet.

Hele spillet er lagt opp til at man må «spille pent». Hvis man spiller for å tjene poeng og legge brikker på måter som ikke er optimalt for motstanderne, så skyter man seg faktisk selv i foten.

Man må spille slik at brikkene blir åpne. Vi holdt nesten på å ikke ha lov til å bygge flere mineral-gruver, fordi byggereglene er meget restriktive.

Man får ikke nok ressurser, fordi planeten må oppgraderes mye nok for å trigge oppfriskning.

Opplevelsen i kveld var ikke en god en. Det var ingen ting av spillets mekanismer som la opp til å gjøre ting som bidro til felleskapet.

I god Preikestolen Gamers-ånd så spiller man jo for å vinne.

Graham har spilt spillet før, og hadde en meget spesiell opplevelse i kveld, kontra forrige gang han spilte det.

  1. Takras 82, 2. Sveinmain 78 (moralsk vinner), 3. Vegard 69, 4. Graham 44.
Moralsk vinner for kvelden: Sveinmain. Mest poeng: Takras.

Det ble dessverre ikke en innertier. Vi fikk høre det var en utvidelse til spillet, men den gjør at spillet blir om til et samarbeidsspill. Nå i ettertanke gir det mer mening, for man må faktisk samarbeide i dette spillet, ellers stopper det opp. Men det sier ikke reglene til deg. Og det er kontraintuitivt.

4 kommentarer til «Ingen har lyst å være På Mars»

  1. Blytungt spill, regler tar ofte mer enn en time. Hjernesmelt deluxe, men opplevde ikke at ting stoppet opp slik dere gjorde. Kan det være at mange tenkte for lenge? Vi spilte med max playercount. Ingen favoritt for min del selv om jeg ser at det gir mening rent mekanisk. Spiller mye heller Underwater cities eller Anachrony

  2. Hei Jon! Vi fikk påpekt i en kommentar på Facebook at ja, vi har faktisk spilt feil. Vi har spilt med en veldig restriktiv LSS. Det var ikke tenking som var problemet, men vi fikk bare ikke gjort noe fornuftig. Det hadde løsnet mye fortere med litt mindre restriksjoner som ikke vi hadde.
    Feilen vår var at vi måtte lage et 2-er kompleks for å øke henholdsvis LSS-markør til nivå 2. Men reglene sier at den øker så snart det er 2 stk på planeten.

  3. Ja så kommentaren på Facebook etter at jeg kommenterte. Hvilket vil forklare hvorfor dere stoppet opp hele tiden. Når det er sagt er det et seigt spill som er nær umulig å få på bordet når det finnes hundrevis av mer eller mindre like spill som byr på LANGT smidigere spillopplevelse på LANGT kortere tid. Jeg er dessverre ingen fan av Lacerda og sliter litt med å forstå hvorfor hans blytunge, hjernesmeltende spill er så populære når vi har TM, The Great Wall, Great Western Trail, Anachrony eller Dune Imperium. Dere får spille det en gang til med riktige regler og legge ut en update. Skal bli gøy å lese 😁

  4. Tilbaketråkk: Ikke best med 3 – Preikestolen Gamers

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: