Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Fortsatt i strenge-tiltak-uker, og Afro svarer på kallet om en 2-manns kveld. Ingen forrett denne gangen, men en saftig hovedrett med sniking og leting. Vi skal spille Hunt for the Ring, et spill som handler om Ringenes Herre, og Frodos reise fra Hobbitun til Kløvendal.
Det er mange regler å forholde seg til her, men den viktigste er selvsagt regelen om bevegelse for den som går skjult. Hvis man gjør feil, kan det fort ødelegge hele jakten. Afro sniker seg rundt som Frodo og resten, mens Takras har fire Ringskrømter, tett rundt Hobbitun og kan kjenne duften av Ringen.
Rundt omkring på brettet har Afro gjemt fire hemmeligheter. Hvis Takras klarer å finne dem alle, vanker det bonus-handlinger, og kanskje enda bedre til neste og siste akt. Han ble overrasket hvor fort Takras kunne sende ringskrømten i sør langs hovedveien, og hadde ikke forventet at Takras skulle finne alle brikkene, spesielt ikke den helt til venstre!
Med litt sansing og logikk, kunne Takras tidlig dedusere i hvilken del Afro befant seg. Tilpasning var nødvendig for å holde seg skjult, men det var tydelig vanskelig.
Skrømtene kjente duften av ringen veldig godt, og kunne etter hvert spikre nøyaktig posisjon til den lille hobbiten. Takras satte i gang et angrep, men Frodo hadde god hjelp med seg, med Gandalf som avleder med magien sin.
Etter Gandalfs handlinger, mistet Takras helt sporet av hobbiten. Hadde de gått nord, øst eller sør? Eller kanskje til og med vestover, for å snike seg unna? Tiden til Frodo gikk ut, men sporet var borte.
Ringskrømtene ble rastløse og spredte seg i alle retninger. HVOR ER FRODO!? Tiden var knapp, og Takras tenkte at Afro hadde klart å snike seg unna. Men… nei. Frodo hadde faktisk gått vestover. Tiden var ute, men Frodo var et godt stykke fra mål.
Siden Frodo aldri ble oppdaget underveis, hadde ikke ringen rukket å korrumpere hans lille hjerte. Men siden Frodo var så langt fra mål, når tiden var ute, ville Ringen være en kraftig byrde. Afros lille Frodo hadde bare 2 poeng av 12 mulige. Man ønsker minst mulig, her. Etter tiden gikk ut, ble Ringen ekstra tung, og Frodo måtte lide 6 ytterligere poeng.
Fellesskapet bestod til slutt av full gruppe: Frodo, Sam, Munti og Pippin. Ganske imponerende å beholde alle sammen, men det viste seg også at Afro hadde gjort en feiltakelse i bevegelsene etter at Gandalf hadde kommet til unnsetning, og det gjorde at Takras mistet sporet.
Regelfeil i skjult-bevegelse-spill er ikke mulig å oppdage før spillets slutt, og er dessverre altfor lett å gjøre, spesielt i et regeltungt spill som Hunt for the Ring. Uansett, så hadde begge parter en meget kjekk opplevelse og gleder seg til Akt 2, hvor historien fortsetter, basert på utfallet av Akt 1.