Tiny ruins of Arnak

Fire djerve utforskere stiller opp til ekspedisjonen til Lost Ruins of Arnak fra CGE. Iført fedora-hatten og pisk, tar alle turen samtidig til denne mystiske dalen og kjemper om ære og berømmelse.

Ekspedisjonen medfører mange skumle valg og vil tyne alle ressursene, til og med ting man finner, som gamle og mystiske pilspisser. Rundt neste hjørne kan det sitte en gammel vokter, som mange ville kalt et stort monster, og passer på. Hvis du klarer beseire det, får du dets respekt, og lar deg utforske området.

Takras var startspiller og begynte å utforske et nytt område. Resten av spillerne, Peter, Kjell Henrik og Sveinmain, så dette som et power-move og ville gjøre det samme, men Kjell Henrik manglet kompass og måtte finne på noe annet.

Det som viste seg å være power-move, var å være tidlig ute på forskning. Der får man fordeler hvis man er først, samt at man får assistenter som hjelper ytterligere.

Alle følte de lå langt etter. Alle unntatt Sveinmain, som stadig hadde noe å gjøre og fortsatte å klatre på forskning, og fikk med seg litt utforksning i samme slenger, med så mange ressurser som han hadde.

Arnak er likt Dune, at det er worker placement og deck building, men har et helt annet tema og har et mye sterkere fokus på ressurshåndtering. Med kun to arbeidere, er det svært begrenset hva du kan sende ut, men med nok ressurser, er det likevel en haug med ting du kan gjøre. Det gjør Arnak ganske artig, som lar deg gjøre mye med lite.

Fire spillere var kanskje én for mye, da nedetiden var akkurat til å kjenne på, og det var veldig trangt på brettet, men vi hadde det kjekt, og Takras egenprintede insert til spillet gjorde det til en visuell fest.

1. Sveinmain 75, 2. Peter 64, 3. Kjell Henrik 62, 4. Takras 44.

Som dessert ble det Tiny Towns fra AEG, et veldig abstrakt spill om å bygge ut små byer basert på kuber plassert i et bestemt mønster. Når mønsteret stemmer, tar du bort kubene og setter ut en bygning, som da blokkerer for videre utbygging akkurat der.

Her er en hytte plassert, mens brun, blå og grå kube er plassert for å prøve å danne et mønster til en ny bygning. Ganske enkelt konsept, men det har en ganske stor utfordring ved seg: andre spillere bestemmer hva slags kuber du skal legge ut.

Spillet har kuber i fem farger, og når det er din tur, velger du en av dem. Når du velger, må alle andre spillere også ta en korresponderende kube og legger i sitt område. Etterpå er det spilleren til venstre for deg som velger kube, og ja, du må også velge korresponderende kube.

Da er det ikke alltid at ting går etter planen.

Takras har bygget sin unike bygning, den rosa, og har tatt bonusen for den to ganger allerede. Etter hvert blir det trangere og trangere, og plutselig er det fullt.

Spillet ser visuelt sett ikke fantastisk ut, og fikk trekk fra alle spillerne fordi kortene som viste poeng, hadde en tekst og symbolikk som var svært vanskelig å tyde på nært hold, og umulig å se fra andre siden av bordet. Dette forårsaket en del misforståelser.

Spillet tok en halvtime og var føltes raskt. Valgene var artige, men kunne havne skjevt ut helt fra starten, noe Peter smertefullt fikk erfare.

1. Sveinmain 35, 2. Takras 26, 3. Kjell Henrik 23, 4. Peter 19.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: