Egizia – ganske enkelt genialt

3 spillere igjen i PG – begynner å bli en vane, og Afro og Peter stilte trofast opp. Hva skulle menyen inneholde? Egizia med den nye utgaven shifting sand fristet. En kjapp regelrepitisjon og vipps så var vi i gang.

Her skal vi alle seile ned Nilen og hente fordelskort eller og oppgradere arbeiderne våre på vei ned til deltaet. Underveis kan en også seile innom og bygge pyramider, søyler og obelisker m.m. Men kun 2 av 3 kunne få plass i disse havnene og dermed var stemningen satt! I tillegg kunne en få oppdragskort i siste havn, som kunne gi godt med seierspoeng på slutten om en hadde oppfylt kravene på kortet.

Shifting sand har moderert kortene i forhold til originalen så det er ikke så lukrativt lengre å gå innom her, noe som gjør spillet ennå bedre. Så til slutt skal en få stein og betale mat for arbeiderne sine – sistnevnte kan være litt slemt for en kan justere om det blir et frodig år eller tørke. Peter og Afro begynte med en gang å bygge søyler og obelisken, mens Sveinmain satset på pyramiden og faraokortene på neste stopp(kunne gi maks 30 poeng).

Sveinmain fikk også hentet en god del oppdragskort, men hadde han klart å oppfylt dem? Peter og Afro fikk makset sitt kornkammer som gav med søylefordelen gode ekstrapoeng hver gang de gikk til topps på skalaen. På slutten klarte de dette relativt ofte og poengene rant inn før spillet til slutt var over.

Sveinmains faraokort gav ikke full pott, og Peter klarte å utligne litt av forspranget her. Han fikk også gode pyramidepoeng og mest innflytelse i pyramiden. Så alltid like moro i slike spill – oppdragskortene. Ett og ett ble snudd av de forskjellige spillerne. Afro ledet før innspurten, men Sveinmain og Peter klarte så vidt å ta inn forspranget, og Peter vant hele greia med 5 poeng foran Sveinmain med Afro 3 poeng bak.

Peter the Pharaoh

Egizia shifting sand er mye bedre og balansert enn originalen som var godt likt i PG(unntatt av Sveinmain). Men med denne oppgraderingen må til og med farao snu seg i graven av beundring. 9 av 10 på skalaen.

Som en avslutter fant Sveinmain frem Knizias ganske enkelt Genialt – Ingenious som engelsk tittel. I dette abstrakte spillet skal alle sette ut en brikke i en farge og score så mange i fargene på brikken i rekke denne brikken grenser til.

Alle rykker frem litt ulikt i de forskjellige fargene, men siden det er Reiner Knizia som har laget spillet så er det selvsagt den fargen du har minst av som er det tellende på poengskalaen. Da gjelder det å bygge de fargene de andre trenger inne slik at de må jobbe hardt for å få poeng. Sveinmain klarte dette litt sent i spillet og klarte med dette å ødelegge seiersplanene til Afro og Peter. Han kunne dermed bli helt Ingenious, mens ingen ble dummy, da både Peter og Afro hadde alle brikkene på de samme poengsummene, dog i forskjellige farger. Dermed kom de helt likt – noe som sjelden skjer i dette spillet.

Genialt – en helt grei avslutter som ble another 7 på skalaen. En meget hyggelig kveld var over – en uke eller 3 til neste gang, alt etter lover, regler og høytider.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

<span>%d</span> bloggere like this: