Funkenschlag, splendor og istanbul

Splendor
Splendor

Fire spillere klarte å stille på kort varsel for en ekstra spillaften. Robert kunne romme en en liten gjeng, så for å forebygge kaos ble døren nesten låst da Saulius kom inn som fjerde mann. Saulius hadde slitt med å finne fram og det hadde Pift og Hollender en liten halvtime tidligere også gjort. Men Robert stod som et fyr i gaten for å vise vei. Men da de første to spillere var på plass, ble det startet en en runde Splendor. Robert hadde øvd hele helgen, men det hadde Hollender også gjort tidligere på dagen. I splendor skal man samle edelstener, kjøpe kort og så sanke poeng. Utrolig enkelt, men så gøy! Robert ble så skremt av det

Hollenders seiersoppskrift.
Hollenders seiersoppskrift.

voldsomme tempoet som Hollender og Pift satte inn, at det stadig vekk var Roberts tur. Hollender viste at øvelse gir mestring og samlet 15 poeng lenge før Pift og Robert hadde kommet halvveis. Splendor er gøy!

1.Hollender 2.Robert 3.Pift

S

Stedvis bygging i benelux før det blir for trangt.
Stedvis bygging i benelux før det blir for trangt.

aulius hadde kommet og resten hadde satt opp Funkenschlag Benelux. I denne versjonen er det korte forbindelseskostnader og det er mye dynamikk på markedet. Hver runde i de to første fasene går den laveste sentralen ut av spillet. Olje representerer forekomsten av gass og det er billigere og har høyere forekomst på markedet enn

Ny mote i PG: ta en "Peter". Det lønner seg å stå!
Ny mote i PG: ta en «Peter». Det lønner seg å stå!

kull. Den første runden startet forsiktig og alle bygget 1 eller 2 hus. I runde nummer 2 åpnet Pift budrunden og kjøpte  13-sentralen. Hermed åpnet han markedet for andre, slik at Hollender fikk allerede en 5-er sentral (25) til hele 35. Dermed kunne han ikke bygge de neste rundene. Robert fikk en billig 5-er sentral med kull. Resten bygget lite, slik at Hollender kom raskt inn i spillet igjen. Saulius passet godt på Hollender og bygget taktisk. Pift ble innesperret og måtte vente noen runder. Robert fikk billige sentraler, billige grunnstoffer og billige forbindelser i Vest-Nederland. Stufe 2 begynte og alle bygget til 10 byer. Relativt raskt etterpå kom stufe 3 og dermed ble det bare to runder igjen. Robert kjøpte en søppelsentral som var den mest lønnsomme på markedet. Han hadde nå en produksjonskapasitet på 17. Hollender måtte punge ut for å komme på samme kapasitet, men mistet dermed viktig kapital. Pift hadde allerede en god kapasitet, men satset alt på en runde til og økte til 19.

Fundering og konsentrasjon er faste ingredienser i Funkenschlag.
Fundering og konsentrasjon er faste ingredienser i Funkenschlag.

Men Pifts kamikaze var forgjeves for Robert bygget sin 17.by og vant sin første Funkenschlag med mye jubel.

Det blir trangt!
Det blir trangt!

1.Robert 17 byer 2.Hollender 16 byer (17E mer enn) 3.Saulius 16 byer 4. Pift 14 byer

Istanbul var neste spill. Pift og Hollender forklarte reglene og snart var alle på vei i basaren i Istanbul. Vi spilte med et tilfeldig oppsett. Det ble ganske jevnt denne gangen hvor alle fikk rubiner. Pift lå lenge godt, før Hollender overtok ledelsen. Men Saulius og Robert hadde

Mer fart i Istanbul
Mer fart i Istanbul

også mye penger og kunne kjøpe rubiner. Til slutt var det Hollender som nesten vant, men Pift blokkerte handlingen smart da Hollender bare hadde nok til kjøp av en rubin. Men runden etterpå måtte Pift forlate plassen og ingen andre kunne komme i veien for Hollender nå, slik at han vant denne gangen. Robert trodde at han kom på sølvplassen da han hadde mer penger enn Pift (som bare spiler for seier), men Pift hadde en 5-er som bonuskort og dermed ble Robert nummer 3.

Vakkert brett
Vakkert brett

1.Hollender 5 2.Pift 4 3.Robert 4 4.Saulius 3

Fin og underholdende

Den siste avgjørende handlingen
Den siste avgjørende handlingen

kveld!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..