Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
7 stk samlet på en «vakker» sommerkveld i Ryfylke hvorav to stk fra storbyen er ikke ille i fellesferien. Men en ventet på at alle skulle komme ble det en runde Dominion på de tidlig ankomne. Denne runden ble meget kjapp. Alle visste hvordan spillet fungerte, alle «visste» hva som kunne være lønnsomt og at tiden var knapp før førstemann ville komme til ordinær tid.
Slikt blir det to bord og gode spill av. Peter, Kim og Black ant gikk i kjent stil for spillet over alle spill – Funkenschlag og fristet Skillz. Han vaklet mellom dette og de andre men da han så menyen på det andre bordet (light-spill 😉 )landet han elegant med en runde energidealing han også. Grunnutgaven med utfoldelse i USA ble valgt og satt opp. Alle var godt røynde fra før så her var det bare å kjøre på. Skillz var først ute og bygde på østsiden av midten (dyr passasje mellom øst og vest på brettet). Ant gjorde det samme mens Kim satset på midtvesten. Peter var sist ute og bygde også på østsiden av midten, langt oppe i nord. Dermed var Skillz omringet og Kim kunne utfolde seg i fred i vest. Som alltid ble det en jevn stigning før noen saftige sentraler dukket opp. Her ble det bying mens noen lå litt på været og satset på røverkjøp. Så skjedde det som ofte skjer i Funkenslag – de store sentralenes tid var omme og bare småtteri dukket opp. Og slik gjekk no dagan…. De som hadde sikret seg noen saftige sentraler fløt godt på de mens de som hadde ligget på været ikke fikk økt kapasiteten fordi bare puslesentraler dukket opp. Alle tjente penger selv om noen tjente mer enn andre. Når grøden var rik gikk Peter for det åpenbare vinnertrikset i slike situasjoner. Han hadde mest kapasitet på sine sentraler. Dermed ga han flat pedal og bygde 17 byer og avsluttet spillet. Ingen var i nærheten av å forsyne 17 byer men Peter var nærmest og vant med det !
Hvorfor ikke en runde til ? Og samtlige var med på ideen. Denne gangen ble Kina valgt. Forutsigbarhet er stikkordet her. Alle sentraler opp til 30 i rekkefølge. Få sentraler kommer ut av gangen. Sturfe 3 legges random i nest siste bunke og de store sentralene underst. Som nevnt kommer alt i rekkefølge. Noen større sentraler kommer etter hvert men disse krever mye råstoffer i et presset marked som Kina jo er. Black ant bygde i fred i sør. Skillz prøvde det samme i nord men fikk vesentlig mer konkurranse av Kim og Peter. Sturfe 2 kom og alle vekslet på å lede og å legge strategisk sist. Ant hadde lenge monopol på søppel men ellers varierte markedet stort fra overskudd til stor mangel på olje og kull. Uran var det rikelig av. Kim gjorde noen tabber underveis og led av det. Peter satset grønt kombinert med en stor sentral. Skillz fikk også et par groze sentraler og Black ant det samme. Mye bying og høye summer på de attraktive store sentralene som dukket opp som perler på en snor. Alle hadde bra kapasitet og produserte godt, men brettet ble tett og flere og flere ble forhindret fra å bygge.
Råstoffer ble svidd av og Black ant blokkerte Skillz sin store søppelsentral slik at han plutselig ikke kunne produsere med den, men hvor ble Sturfe 3 av ??? Tiden gikk og til slutt måtte vi avslutte uten seierherre fordi herrene Skillz og Kim måtte returnere til storbyen. Da bare måtte vi bla i sentralbunken og finne ut hvor langt unna vi hadde vært Sturfe 3. Vi bladde og vi bladde og vi bladde…. og fant det som nest siste kortet i hele bunken. Men hva i…….. det skulle jo ligget i den nest siste bunken og ikke i den siste !!!! PETER…X&%»»#XZ§%¤….. Peter hadde skylda for han hadde lagt bunkene i feil rekkefølge slik at de største sentralene kom alt for tidlig og Sturfe 3 ikke kom i det hele tatt. Ja ja…. Slikt har skjedd for ofte i Funkenslag – at vi har spilt feil, men det utrolige er at spillet likevel havnet på bordet gang på gang likevel. Og det blir ikke lenge til vi tar det frem heller selv om alt da skal kvalitetskontrolleres før spillet dras i gang 🙂
Cargo Noir var første spill ut. Et spill med en finurlig auksjonsvariant fra Days of wonder, og som de fleste andre DOW spill så var komponentene av en imponerende kvalitet. Her gjaldt det å posisjonere seg på brettet og erobre v
erdens gode råstoffer som juveler, cigarer o.l. og bytte disse inn i seierspoeng. Verden lå foran oss. Det var 2 veier til Rom i dette spillet, enten samle på like råstoffer som gir flere seierspoeng, eller samle på ulike som var mye lettere men gav mindre uttelling i seierspoeng. Sveinmain satset på det siste, mens Pift og Takras prøvde å samle på sett, noe som var vanskelig. Dermed fikk Sveinmain kjøpt seg masse seierspoeng mens de andre slet med å skaffe seg like råstoff og når spillet endte hadde Sveinmain flere poeng enn Takras og Pift til sammen. 1. Sveinmain 160 poeng, 2. Takras 80 3. Pift 65.
Cargo Noir var vakkert og spillbart. Pift mente det var bedre med ennå flere spillere, så hvis vi får lurt noen fra Funkenbordet neste gang skal det bli testet skikkelig. Uansett gjorde spillet et godt førsteinntrykk!
På tide å få noen toppspill på brettet, og hva passet bedre enn K2 spillet hvor en må kjempe seg til toppen. Pift og Takras kjørte en forsiktig strategi hvor de begge fikk sine menn sammen oppover fjellsiden, mens Sveinmain satset tidlig på sin ene mann for å nå store høyder. Han fikk kjapt en smakebit over mekanismen i spillet da han kom halvveis opp i veggen før han måtte spurte ned for å ikke dø, nesten tom for oksygen. Det holdt med et nødskrik. Pift og Takras derimot krøp seg sakte oppover med begge sine 2 menn før Takras begynte å støte, og han kom seg rimelig høyt med sin mann før han slo opp telt. Pift kom seg også
oppover med sine og det begynte å bli rimelig trangt i toppområdet. Alle ventet på fint vær og det ble det helt til slutt i spillet. Dermed skulle alle spurte til toppen på likt, men med kun plass til en pr. felt over 7000 meter blir det trangt om plassen. Sveinmain var første mann ut og kom seg forbi Takras og kunne dermed stå kun 2 felt fra toppen. Takras hadde ikke nok tau til å passere Sveinmain og måtte forandre planene sine, mens Pift gikk tom for oksygen og måtte snu og komme seg nedover før den sikre død. Dermed kunne Sveinmain ende spillet på nest øverste hylle helt tom for oksygen, og bli konge på K2 likt på poeng med Takras, men høyere. 1. Sveinmain 13, 2. Takras 13, 3. Pift 11.
K2 funket meget godt med 3 spillere. Klarer en å leve seg litt inn i spillet blir det selvsagt ennå bedre. Og i K2 får du virkelig følelsen av å gå tom for oxygen, og kjempe mot motspillerne dine og ikke minst fjellets krefter.
Til slutt tok vi en runde Neuroshima hex, dette kule strømlinjeformede skyte og taktikkspillet. Takras hadde med alle utvidelser og vi fikk noen rare raser. Sveinmain sine var temmelig forståelige, mens Pift og Takras sine måtte blas opp i regelheftet støtt og stadig. Så det kjappe Neuroshima ble en treg og seig materie denne gangen. Men dueller ble det og mens Takras og Sveinmains HeadQarters ble truffet jevnt og trutt, hadde Pift et godt forsvar for sitt. Dermed foreslo Takras et samarbeid med Sveinmain. Sveinmain skøyt dermed på Pift, men da Takras skulle sette sin brikke på den siste ledige plassen falt det 3 skudd på Sveinmains HQ i stedet, og dermed var det full krig. Sveinmain tapte den krigen, mens Pift vant det hele overlegent. 1. Pift 14, 2. Takras 4, 3. Sveinmain 0.
Neuroshima er egentlig et meget godt spill, men med utvidelser som må tolkes for å forstås så ble det kaotisk. Men har lastet det ned på Ipad for å øve til neste gang, da håper jeg å forstå det bedre…
En kjekk kveld var over og hadde ikke Kim og Skillz måtte rekke ferga hadde Funkengutta spilt ennå for å vente på Sturfe 3 som nok en gang aldri kom til Kina denne gangen:-)
Skillz valgte nok feil bord…
Han gjorde nok det. Burde valgt bordet med gode spill som blir ferdige 🙂
Skillz er en klok mann som ofte gjør de rette valgene – også denne kvelden 😉
Godt at referat fra 2x funkenschlag i løpet av en kveld kom omsider! Ser ut at skribenten trenger litt funkenschlag-opplæring (kanskje spilt for lite?). Sturfe skal være Stufe!
Hehehe, da stufe 3-blunderen var et faktum fikk jeg et realt flashback til den forrige Funkenschlag-seansen hvor Kim «hadde sett at vi hadde gjort noe feil» og Main kom tuslnede bort og påpekte at det jo var et spill vi ikke hadde spilt SÅ ofte så det var å forvente at man gjorde en del feil i opplæringsfasen… 😀 😀 😀
Ser frem til enda flere regelfeil når Saulius bringer inn sine nye sentraler og robotutvidelse 🙂