Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Stor kulturkræsj blant tre sterke sivilisasjoner!

Posted by Takras den 4. februar 2012

Terninger trilles, monstre angriper

Jeg inviterte til Civilization, og Saulius hadde lenge klødd i fingrene etter å få spille dette igjen. Skillz ville gjerne også prøve dette mye omtalte (men altfor sjeldent spilte) spillet. Da ble det duket for en tidlig start denne fredagen, og allerede kl 1730 var Skillz på plass. Saulius kom senere, så jeg tenkte å varme opp med et deck-building spill uten kort på hånd, nemlig Quarriors. Jeg prøvde dette første gnag på Spill-o-rama i fjor. Jeg hadde litt store forventninger til spillet etter mye forhåndsomtale på nett, og fant det fort frem da Eirik fra Sola-klubben hadde fått tak i det allerede da. Men jeg falt ikke for spillet, det ble for langdrygt og tilfeldig, følte jeg. I etterkant har jeg hørt mye godt om spillet, og at det er kjapt å spille og lett å lære. Kjapt å spille, vi brukte jo en time på dette enkle spillet? Fant ut at vi spilte med de «lengre» reglene, at spillet ikke slutter med x antall poeng, men når så-så mange monstre er tomme for terninger. Så ble det spontankjøp tidligere denne uka. Jeg hadde hatt helt feil opplevelse av det første gang. Spillet meget enkelt å komme inn i, det har flotte komponenter og har mye interaksjon siden det handler om å angripe hverandre. Et flott spill for familie og for filler. Absolutt verd innkjøpet, og jeg kommer garantert til å spille dette mange ganger fremover. Det blir nok en videoomtale, skal du se.

Skillz fant fort ut at han likte spillet. Han har prøvd Dominion, og gjenkjente fort den samme typen mekanismen her. Det handler selvsagt om å optimalisere terningsposen sin, men så handler det også om flaks. Når man har 3 potensielle monstre og kun får tak i Quiddity (valuta), så merkes dette på motstanden. Jeg fikk tak i monstre flere ganger, mens Skillz slet med å bare få tak i 6 Quiddity hele veien. Han fikk handlet dragen noen ganger, men fikk dessverre ikke opp selve monsteret her. Etter en kort økt så var klokka blitt 18, og Saulius kom. Men da avsluttet jeg spillet med mine 20 poeng mot Skillz’ 10. Skulle gjerne tatt en omkamp den kvelden, men det ble det faktisk ikke tid til. Det var tid for Sid Meier’s Civilization: The Board Game!

Bamsemumsen oppspist, og alt er endelig utforsket

Denne gangen ble det med utvidelse og det hele, og jeg fikk æren av å lære bort reglene til grunnspillet, samt mange nye regler (som som vanlig ikke er 100% forklart hvordan fungerer i praksis) og glede seg til å prøve alle de nye funksjonene. Vi blandet alle lederne fra gammel og ny, og alle fikk en av de nye lederne. Jeg ble de utvidende spanskene, Skillz ble de omsettende inderne og Saulius ble de kulturelle araberne. Spanjolene viste seg å være meget gode i begynnelsen. Der fikk jeg bygget gratis der andre måtte vente ved utforskning. Hele 3 bygg fikk jeg uten kostnad og uten å egentlig ha lov til å bygge dem ellers. Jeg var også heldig med å få Great Persons tidlig, og ble plutselig en kjempestor skyteskive for både Saulius og Skillz.

Grøsser med tanken på 5 spillere og plass på bordet

En annen vinkel av det nyutforskede kartet

Men det dabbet fort. Jeg hadde mange hamre på hovedbyen min, men lite å bruke dem på. Skillz fikk tidlig kulturelle kort, og hadde absolutt ingen reservasjoner mot å velge å ta en av mine pengetokens og fjerne fra brettet, og ødela mine investeringsmuligheter. Merket fort at flaks tidlig i spillet ikke er så veldig lønnsomt med tanke på å skaffe seg venner. Lettere å få seg fiender. Men da var det på tide å bruke ressurser på å skaffe seg enheter og helst øke styrken på dem også. Men Skillz fulgte med på alt jeg gjorde, og fikk med seg hvilke enheter jeg hadde på hånd da jeg gikk mot en krigersk landsby.

Saulius oppdaget den første relicen i spillet, og også den siste. Siden spanjolene har ekstra god reisefart, så rakk jeg frem til den først, og fikk nasket til meg to unike Great Persons. Vanvittig gode effekter disse kortene gir, så lenge personene lever. Det var liten tvil om at Skillz kom til å bli min største rival her i spillet, og Saulius fikk kjøre sitt eget løp, og ta tapet mot ham som det kom – hvis det kom.

Skillz hadde satt sine føtter på mitt område!

Sjeldent jeg har sett så mange mynter som faktisk er i spill. Merk dog at vi brukte feil markører på investeringskortene, men det spiller ingen trille rent praktisk.

Det ble noen undre på brettet, men før vi visste ordet av det, hadde disse forfalt og fjernet fra brettet. Skillz fikk seg en skikkelig god general som var meget grei å ha når han hadde få kampkort på hånd, og jeg merket stor motstand i dette hver runde. Jeg tapte flere kamper enn jeg skulle ønske, og hadde egentlig overhånd, da jeg kunne se hele hånda til motstanderne mine. Men ikke når Skillz velger å fjerne akkurat det underet.

Viktig å få med seg timelapse av det hele!

Tiden gikk, og klokka tikket fort mot 2200, og vi var langt fra å avslutte spillet. Skillz og Saulius hadde avansert ganske godt på kulturstigen, og jeg hang langt bak. Men jeg hadde en solid bunke med krigerkort, klar for enhver kamp. Generaler mot generaler, og Saulius som hadde glemt å kjøpe inn enheter i det hele tatt. Men jeg hadde ikke sjans å nærme meg ham, med Skillz som okkuperte byen min med sin lille figur. Dette måtte stoppes. Og det gikk fint, så Skillz gikk med på en uoffisiell allianse mot den som har gått helt stille forbi, nemlig Saulius. Saulius har i all stillhet samlet seg opp krefter i militæret og mange bygg. På tide å introdusere ham i krigsmakt. Denne gangen får han ikke ta røykepauser når vi kriger. Han har vel hatt 5-6 røykepauser under kampene mellom Skillz og meg. Så selv om alliansen hang på en tynn tynn snor fra begynnelsen av, så var jeg ikke klar til å gjøre et siste angrep mot Skillz med mine tropper. Jeg trengte flere fly, for Skillz hadde en god del styrkepoeng ved sluttellingen av en eventuell kamp. Så da avventet jeg angrepet et par runder, mens jeg fokuserte på Saulius, som lå så meget nær til å få det han trengte for en seier.

... og plutselig var de mange hakk nærmere

Skillz og araberen Saulius nærmer seg slutten

Saulius kom meg i forkjøpet, og ville angripe meg. Men mitt kulturkort gjorde at jeg kunne forhindre ham i å flytte, og drepe en figur som stod i nærheten av mine. Jeg gjorde således akkurat det. Jeg tok deretter en kamp mot Saulius og det gikk meget bra. Mistet bare én enhet mot hans tre. Fly kommer godt til gode. Saulius ville vinne om et par-tre runder i kulturseier om han fikk det som han ville. Araberne er veldig gode å ha når det gjelder kulturseier. Så da ble det full frontal mot Saulius fra Skillz og meg etterpå. Mulig jeg kunne gjøre et enormt innhogg i hovedbyen hans, men det skulle mye om å gjøre, med alle hans enheter. Saulius fikk plutselig veldig mange nivå 3-kulturkort, og det sved hardt. Skillz lå like bak med kultur, og alle hadde seieren i siktet. Det begynte å bli skikkelig jevnt, men nå satt jeg helt uten kulturkort mot to mestere i å snu spillet rundt med sine spesialevner. Saulius hadde sikret seg et av de nye undrene som tillater trekning av 2 kulturkort hver runde, fra valgfrie bunker. I tillegg øke antall kort på hånd med 4. Meget skummelt.

Saulius' by på slutten

Det var min tur til å være startspiller, og vi var i kanskje siste runde. Skillz brukte meget lang tid på å regne ut trekket sitt, og klarte å gjøre et enormt byks på kulturstigen. Klokka rundet 01:00, og det viste seg å være enormt jevnt. Skillz kom seg helt opp til nest siste hakk på kulturstigen, men hadde ikke nok trade til å fullføre siste steg. Saulius hadde tilsvarende mange kulturtokens, og skulle gjøre et stort innhugg, virket det som. Hans city management-tur tok meget lang tid, og han beregnet tall frem og tilbake mens han sammenlignet egenskaper han hadde på kulturhånden sin og teknologi. Så kommer det et stort smil, og han legger ned det innledende kulturkortet som skal starte eller kanskje avslutte det hele. Men akkurat da han legger det ned, kommer det et kort flyvende bort fra Skillz, nemlig et Cancel Culture Event-kort, og Saulius ropte ut høyt i fortvilelse i det gode Saulius-brølet vi alle kjenner til. Jeg lå på trappene til Saulius, klar til et siste angrep. Men så flyttet sannelig Skillz meg 4 hakk bort fra Saulius, og angrepet mitt ble nullifisert. Jeg nådde ikke bort! Skikkelig vriompeis mot de siste minuttene i spillet! Det var min Movement som startspiller, og dette ble helt avgjørende.

Skillzs oppsett på slutten

Om jeg ikke angrep Skillz nå og vant, så ville Skillz vinne med sitt ene skritt på kulturstigen. Men det viste seg at Saulius ta seieren fra Skillz rett foran nesen hans uansett, for han hadde et kort som gjorde han til startspiller neste gang. Han valgte å ikke bruke den før slutten av runden, så jeg fikk gjøre først. Da ble det fullt angrep mot Skillz’ metropolis med tre armébrikker. Jeg hadde 7 kort mot hans 4, men han hadde et meget sterkt forsvar. Det kunne gå akkurat, meget godt, eller helt elendig, avhengig av kortene hans. Jeg hadde nasket til meg nesten alle flyene i spillet, men hadde allerede en tykk trekkbunke, så jeg fikk bare 2 fly på hånd. Men etter hvert som kortene ble spilt, så klarte jeg å se at det gikk i riktig retning. Jeg vant endelig et spill med Civilization.

Spanjolene hadde en meget god effekt i begynnelsen, nemlig det å kunne bevege seg raskere enn de andre, begynne med en ekstra enhet på brettet, og kunne bygge et gratis bygg for hver nye brikke som de snudde over. Jeg fikk bygd 3 bygg helt gratis, og det var bygg jeg egentlig ikke hadde låst opp ennå. Meget flott egenskap. Og i tillegg fikk jeg nasket til meg en Relic foran Saulius fordi jeg kunne bevege meg kjappere.

Mitt oppsett på slutten

Araberne var også meget gode, og fikk hele veien nye kulturpoeng. Saulius hadde dessverre ikke fått med seg investeringsregelen helt, og skjønte ikke hvordan man først måtte dedikere byene til å samle inn gull, for så å investere i starten av neste runde. Hvis Araberne investerer, får de enda flere kultur-tokens. Han begynte også med 4 ressurser i begynnelsen, altså en av hver.

Så var det Inderne. De var ikke like sterke i følge Skillz. De kunne bruke hver ressurs som en joker, og han begynte med en Metropolis. I tillegg kunne de få inn kulturpoeng avhengig av hvor mange ressurser som lå i utkanten av byen sin. Og det begrenset seg til 2 stykk, 3 på det meste. Men å bruke alle ressurser som hva som helst, og få gratis kultur er ikke verst. Det er altså viktig å bruke teknologikortene riktig for å ta nytte av Indernes egenskap.

Vinnerstyrken mot Skillz' resterende 16+

Husverten var godt fornøyd med resultatet

Jeg er litt usikker på hvem som egentlig var sterkest. Jeg fikk et meget godt grunnlag i begynnelsen, men hadde lite å komme med nasjonsmessig etter at landet var utforsket. Saulius glemte å bruke sin egenskap for investering, og det kunne virkelig endret på hvem jeg hadde fokusert angrepene mine mot. Skillz så jeg på som største utfordrer, for det virket som om han hadde godt grep rundt spillet, men aller største grunnen var nok siden han eglet opp Saulius til å gå mot meg siden jeg hadde en så god start. Litt sunn hevn er ikke dumt i krigsspill.

Men alt i alt så var det en meget god sesjon. 6 timer tok det, med oppsett, regelforklaring og regellesing. Og som vanlig med Fantasy Flight så må man ta god nytte av google og boardgamegeek for å få med seg detaljene og terminologien som blir brukt når nye utvidelseskort med utydelig tekst dukker opp. Jeg likte utvidelsen, det gjorde at det faktisk var nyttig å skaffe seg penger annet enn for seier, og de nye Great Persons-kortene var også meget interessante og kunne gjøre store forandringer underveis. Investeringskortene likte jeg også godt, for det var en liten ekstrabonus man kunne bruke som faktisk var nyttig i tillegg. Skillz brukte dette etter beste evne, og fikk mye rabatt på kulturstigen. Jeg satset selvsagt på militærmakt. Dette er et spill som absolutt fortjener å finne veien til bordet, men blir bare litt vanskelig på grunn av spilletiden.

8 kommentar to “Stor kulturkræsj blant tre sterke sivilisasjoner!”

  1. Skillz said

    Ga absolutt mersmak! Men neste gang haaper jeg paa en bedre start-civ, saa jeg ikke har en «uphill-struggle» fra starten. 😉 Tror vi kanskje burde lese mer om investering og discrading av coin tokens ogsaa.. Jeg har fremdeles paa foelelsen at vi ikke har spilt helt 100% rett der – men gir ros for meget god innsats med aa grave opp regelforklaring paa nettet underveis! Absolutt noedvendig med kort som ikke akkurat er selvforklarende hele tiden, hehe.

  2. Takras said

    Selvforklarende kort hadde vært en fordel. Men jeg vedder på at det faktisk står i regelheftet. Ikke under kortseksjonen. Ikke under beskrivelse av kortene. Ikke under innholdsfortegnelsen. Men i en «Hvis dere bruker kortene for denne modulen, så…»-modulen. Altså et helt annet sted. Typisk FFG å nevne ting ute av plassen sin.

    Eksempelvis var det noe i BSG som står på en av de 4 siste sidene i regelheftet om en ting som er viktig i starten av spillet!

  3. Tor Sverre said

    Bare ut i fra bildene ser jeg iallfall en ting dere spiller feil: Figurer skal ALDRI stå på samme plass som en By.

  4. Takras said

    Jaja, skal ikke hevde at jeg noen gang har lest reglene fra perm til perm, har blitt lært det bort og spilt med det slik siden.

  5. sveinmain said

    Meget god observasjon Tor Sverre, TAKK! Desto mer avanserte spillene er, desto vanskeligere er det å få med seg alle detaljer. Men en må prøve å bli flinkere til å lese igjennom spillereglene en gang til etter at spillet er spilt. Da kan en sile vekk regelfeil meget effektivt. Men er regelheftet en bok, så forstår jeg at en håper at reglene satt, spesielt hvis ingen reagerer, som f.eks. Vikings i PG, hvor vi spilte såpass lenge med feil regler, at når en begynte å spille riktig ble spillet bare kjedelig. Vikings er best slik en trodde spillet skulle være til å begynne med:-)

  6. Tor Sverre said

    Vi spilte iallfall 2 ganger før vi oppdaga det selv, og da ved en tilfeldighet, når en av de nye spillerne ikke helt så logikken i at jeg fikk lov til å forsvare meg selv om jeg ikke hadde noen tropper der. Han mente han skulle få ta over byen gratis. Endrer spillet ganske betydelig (iallfall den militære biten), når man ikke lengre bare kan sitte i byen sin og leke skilpadde. Vi syns fortsatt vi er litt på usikker grunn hver gang det starter en kamp, menmen. Uansett et meget solid og underholdende spill! Og passe vanskelig 🙂

  7. Takras said

    Jeg tror ennå ikke vi har spilt Battlestar Galactica helt riktig med begge ekspansjonene, vi har i hvertfall oppdaget nye ting hver gang, merker også det samme med andre BSG-grupper jeg har spilt med. Men det er jo litt moro å lage en lek ut av å gjette hvilke regler vi ikke har fått med oss neste gang 🙂
    Men som Main sier så er Vikings mye bedre på PG-måten, kanskje vi må huske å nevne det *når* Vikings kommer på topp 24 også i år? 😉

    Hvis du liker spillet slik det er i dag, så anbefaler jeg å skaffe utvidelsen. Det gjør pengesanking litt nyttig, og om et tech-kort har nådd sine max 4 mynter, så kan du bruke myntene på noe, så du kan få bonuser samt mulighet for å samle tilbake mynten din igjen. Og de nye nasjonene er definitivt en bonus, for ikke å snakke om Great Persons-tillegget.

  8. […] Stor kulturkræsj blant tre sterke sivilisasjoner! […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: