Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Det var et stort behov for å spille spill, også denne helga. I tillegg hadde Takras lyst å prøve et nytt spill som sikkert ville ta mye av kvelden, nemlig King of Chicago. Overtalt av Libris-mannen og innkjøpt av Anne-Marije til sin Takras, så var reglene lest og brikkene sprettet. For å få fortgang i sakene var det meste allerede lagt klart for spilling, men det var jo klart at det måtte en filler til aller først. For å lokke til seg PG-folk på en lørdag var det ferske daimboller som lå i vente til den som kom.
Saulius og Hollender dukket opp, og vi var allerede 4 stykk. Men i påvente av Skillz som hadde meldt sin ankomst, så fant vi frem en «kjapp» filler, nemlig Beowulf: The Movie Board Game. Nok en gang: bare se bort fra temaet, og du har et flott spill foran deg. Hvis temaet gir noe ekstra, så er det et pluss. Men kjapt og kjapt, med 4 spillere så tar det jo litt tid likevel, spesielt når det skal spilles over 3 akter. Men dette er meget tilgjengelig og kjapt å lære. Hollender og Takras var nesten veteraner å regne i dette spillet, og Saulius og Anne-Marije måtte lære seg spillet. Når de få minuttene er overstått, så er det bare å gå rett på sak.
Første runde var ikke uten svik og lureri. Allerede fra første akt får man brikker som kan snu ting på hodet på brettet. Endre en plussbrikke til en minusbrikke og flytte rundt på brikker. Det kan virkelig svi hardt når man har en 3-stjerners figur fint plassert på brettet. Og det er jo ekstra moro når det skjer med andre enn seg selv. Etter første runde var Hollender tydeligvis i ledelsen, og når man leder i dette spillet, merker man fort at man ikke har mange venner, og det fikk Hollender erfare i akt 2.
Hollender hadde klart å legge seg godt til rette i akt 2, men da det nærmet seg slutten av akten, klarte Anne-Marije å passe inn en liten dragebrikke mot Hollender. Den tar bort alle plusspoeng og gir kun minuspoeng i beregningen, og han måtte faktisk gå ned i poeng fra forrige runde, mens alle andre tjente mer poeng denne gangen. Skillz hadde nå kommet for å få med seg slutten på denne akten, og gledet seg litt til å se hvordan vi spilte i tredje og siste akt.
Takras tjente best på akt 2, men som man vet i PG, så er det viktig å «ofre seg for spillet» og ikke gi en annen en lettvint seier. Eller peke på den som leder og be alle andre angripe den. Enten eller. Intet unntak i Beowulf, og Takras fant mye motstand i å legge brikkene sine. Saulius hadde holdt seg unna konflikter i akt 1 og 2, og kunne derfor legge brikker uten for mye motsand. Og det viste seg godt i sluttellingen.
1. Saulius 215, 2. Hollender 182, 3. Takras 174, 4. Anne-Marije 165
Beowulf skuffer ikke, og gir en god og abstrakt opplevelse. Dette er en forbedret versjon av Kingdoms, som snart kommer i ny utgave fra Fantasy Flight. Kan fint anbefales.
Da var det klar for hovedretten, og med litt dessert på siden i form av daimboller var motivasjonen satt. Spillet heter King of Chicago. Hver spiller tar rollen som en mafioso, og skal delegere smugleroppdrag, damer, sprit og gjerningsmenn. Selvsagt skal man utvide området sitt, og det gjør man ved å ta «trygghetspenger» av butikkeiere i byen, passe på at ingen ting skal «skje» med butikken dersom de ikke betaler. Så kjører man rundt i kjerra si og tar over flere områder, og kanskje kjøper seg inn i andres områder. Kjører man forbi hverandre, kan det fort ende i skuddveksling, så lenge man passer seg for politiet. Politiet kan selvsagt bestikkes, og høystbydende har full kontroll over politiet en hel runde, noe som virkelig er skummelt, i og med at lovens lange arm er sterk.
Med det i bakhodet var scenen satt. Målet med spillet er å komme først til 10 maktpoeng, og det får man ved å opprette bedrifter og ha størst område i hele byen. For å starte bedrifter må man ha det viktigste, og det er altså ikke penger, men ressurser! Lettkledde damer, drikke og gjerningsmenn er prisen man betaler. Og her var kanskje den største svakheten i spillet, nemlig mangel på ressurser. Ressursene kommer helt tilfeldig opp i slutten av hver runde dersom de riktige kortene trekkes. Den første runden var vi uheldig, og det ble trukket 2 mobsters og 2 event-kort. Det betød null nye ressurser, og vi kunne bare kjøre rundt og samle områder og det som var igjen av ressurser. Spillet tillater til mange spesialavtaler underveis i spillet for bytte av ressurser, men det var ingen som var villige til å bytte ressurser, da penger ikke var så viktig. Pengene brukes kun til å by på mobsters og politibestikkelse i slutten av runden, så dem var det nok av.
Skillz ble førstemann til å få politimakt, og han plasserte politibilen pent og pyntelig foran Saulius’ startbedrift, uten å gjøre noe særlig. Men en trussel, det er deet absolutt. Politiet ryddet litt opp i områdene, men var ganske stillferdig. Inntil siste runde, hvor de stanset hans bedrift og fengslet de som var der ved raidet. Politiets pris denne gang ble betraktelig høyere, men Skillz fikk beholde dem nok en gang. Hollender og Takras fikk seg et par nye mobsters, og det kom ressurser på bordet for første gang. Og alle rundt det Takras startet og hadde bilen sin.
Fremgangen var sakte, og det var vanskelig å få seg ressurser. Etter et par timers spilling var det Hollender som hadde mest poeng med sine 4, og da innså vi at det var en lang, lang vei til vi var ferdige. Å få 10 poeng i dette spillet virket som et hytteprosjekt, da alle går mot den som har flest poeng til enhver tid ved å ta over bedriften og områdene, for ikke å snakke om å sende politiet akkurat den veien. Vi annonserte at neste runde ble siste runde, så politiet fikk plutselig en meget høy bestikkelsespris da ingen hadde noen penger å tape.
Takras hadde sanket seg mange ressurser i spillet og fikk i tillegg politiet den siste runden til en enorm pris. Hollender var startspiller, og la frem sitt event-kort som gjorde ham til rettmessig eier av politiet den runden. Takras hadde med andre ord sløst alt sammen. Da ga Takras Hollender en ressurs mot at han ikke skulle angripe bilen hans. Hollender overholdt dette, men tok over et av Takras’ områder i stedet for. Han innså likevel at Takras ville vinne spillet nå ved å bygge en bedrift og få sine 5 poeng. Skillz kunne også få 5 poeng denne runden, men det er førstemann som vinner. Likevel gjorde vi et unntak, siden vi avsluttet tidlig, og det ble delt seier. Anne-Marije og Hollender kom på delt 3. plass, hvor Anne-Marije hadde 4 poeng først, og Saulius på 5. med 2 poeng. Han trodde bilen også ga et poeng, men det var noe alle alltid ville ha fra starten, og ville derfor ikke gi belønning.
King of Chicago hadde absolutt potensiale og var tematisk spennende. Men det fantes nesten ikke ressurser i spillet, og det tok lang tid fra runde til runde. Vi klarte akkurat en runde rundt bordet, altså at alle fikk være startspiller en gang. Og ved å spille nesten 3 timer for ikke engang å være halvveis, innså vi at det måtte færre spillere til. Skal absolutt prøves igjen, bare med færre spillere. Kanskje 3.
Det blir alltids tid til en avslutter i PG. Denne gangen var det sjeldenheten Fauna som fikk bryne våre hjerner mot slutten. Heldigvis trenger man ikke spille den avanserte utgaven, men den mer barnevennlige. Zebra vet de fleste hvor kommer fra, det samme som Hakkespett. De kan finnes i mange land i verden, og navnene er ofte avslørende. Men det var Saulius og Hollender som viste sine egenskaper denne kvelden, og raste avgårde på poengskalaen. Takras hang ikke langt etter, og rett bak ham var Anne-Marije som ikke hadde spilt spillet og var kjempesliten etter så mange nye spill på én kveld. Det er kanskje den største utfordringen for nykommere i PG: mye nytt! Men Fauna holder stand og er et flott familiespill. Synd det så sjeldent kommer frem i PG.
1. Hollender 109, 2. Saulius 80, 3. Takras 72, 4. Anne-Marije 60
Håller absolut med om at Fauna burde spilles oftere!
Det er kjapt og moro, og et av de sjeldnere trivia-spillene som faktisk blir likt i PG.