Antikken i PG

Ikke fordi spillerne var gamle, eller at vi spilte en gammel starter – Battle sheep. Men likevel 4 spillere denne mandagen i PG, og godt med KW holdt Grotten på en god temperatur. Sveinmain, Kjell Henrik, Graham og Peter hadde tatt turen. Samme forrett som sist, nå med 4 spillere. Kan si mye om å begynne med et lite fillespill, men det setter faktisk stemningen for resten av kvelden.

Battle sheep er passe kort, passe dumt og passe brutalt for en slik setting. Mye latter og sukk og stønn. Kan det bli bedre? Alle var livredde for å få sauene sine sperret inne på enga, og Kjell Henrik var den som hadde mest kontroll på saueflokken med å få alle sine ut. 1. Kjell Henrik 16, 2. Peter 15, 3. Graham 15, 4. Sveinmain 15, men sisteplass.

Så til hovedretten – Antikken eller rett og slett Antiquity. Spillet som strekker seg over 600 år eller noe sånt, og foregår både på egne brett og på hovedbrettet. Graham forklarte igjen reglene utmerket, og svarte på mange spørsmål før underveis og også etterpå. Her skal vi alle utvikle vårt tetrislignende brett, og en bør fylle opp med bare bygninger en trenger. En skal så hente ut arbeidere for å betjene disse og også til å utvikle ens rike på brettet. En må høste skog, fiske, og dyrke jorda for å få mat og luksusvarer som en igjen kan bytte inn i nye bygninger, arbeidere eller skaffe seg en ny by på brettet. Så sagt så enkelt. Men underveis i spillet kommer det forurensning og død, med graver som tar plass på brettet ditt. Kombinerer du dette med sinnsykt vanskelige «goals» eller seieirskriterier som det kalles på norsk, så har du spillet i et nøtteskall.

Hadde nok vært lurt med litt erfaring før spilling, for det var noen bygninger som var bedre å ha enn andre på sitt personlige brett. Sveinmain savnet et marked, og fikk dermed ikke vekslet varer i det hele tatt, Kjell Henrik savnet lager og oppdaget dette for sent når det personlige brettet hans var fullt. Du kunne få nytt brett, men da måtte du bygge ny by som krevde enda flere varer. Peter bygde ny by først, og Sveinmain var like bak, og fikk seg nytt tetrisbrett og fylle.

Tetrisbrettet er fyllt opp, dog uten marked, og dermed umulig å bytte varer 2 til 1.

Kjell Henrik drømte om det, men kom i limbo, mens Graham hadde som mål å bygge inn en spiller(satset på Peter) og klarte det nesten, helt til Peter bygde ut riket sitt når han oppdaget dette. Da hadde det gått 3 timer effetiv spilletid og selv om Graham var nær, klarte han det ikke. Sveinmain var kun halvveis, og Kjell Henrik enda kortere, mens Peter trodde han luktet seier en gang etter midnatt – kanskje. Så vanskelig var seierskriteriene. Når i tillegg verden ble mer og mer forurenset og kartet trangere og trangere og vanskeligere og vanskeligere å hente ut ressurser på, så fant vi det best å avslutte mens leken var god og klokken fortsatt ikke midnatt. Graham ble utnevnt til kveldens vinner – ja han hadde både marked og lager på startbrettet sitt, mens her var det ingen poeng for 2. plass.

Forurensning sprer seg på brettet, og det blir vanskeligere å hente råvarer…

Moroa var selvsagt aftermatchen. Digger det når en sitter igjen og diskuterer spillet etterpå med pro og cons og ikke minst hva en skal gjøre neste gang. De fleste av oss ville spille en gang til, mens Sveinmain var litt skeptisk. Men alt i alt fikk Antiquity en god score:-)

Happy winner – Graham!

Ingen dessert denne gangen heller. Nå blir det høstferie, og hvem vet, plutselig er det spilling i eller annen arena somewhere på Jørpeland. Time Will Show!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: