Ankh å ve!

Hele 5 spillere dukket opp i Holland House, som innebærer at Hollender endelig er tilbake rundt brettspillbordet etter 1 1/2 års Coronapause. Nå kan vi endelig kose og klemme når vi er sammen igjen – på brikkene selvsagt. Knut, Takras, Graham og Sveinmain var klare sammen Hollender for en fredagskveld med lek og moro. Graham – en skikkelig Kickstarterman, tryllet frem Ankh, med noen expansions opp av sekken, kun 2 dager gammelt.

Ankh
Meget stor visuell effekt fra disse figurene

Det måtte selvsagt prøves. Alle fikk vi ulike fordeler, med å trekke her sin klan og kartet ble delt inn i 5 soner som senere skulle bli både 6, 7 og 8 soner. Brettet var fantastisk og ikke minst figurene som fulgte med. Måtte sikkert ha en hel eske med bare brikker, for de tok litt plass. Så fikk vi alle et område hver som vi kontrollerte i fred og ro – helt til vi satte i gang.

Ankh er et spill hvor du skal profitere på konflikter. Du bør også eie noen bygninger og ha noen gode menn med deg i krigen. Hver gang det er din tur kan du gjøre 2 handlinger, enten – flytte på troppene dine, sette inn nye tropper, hente Followers(penger) eller oppgradere egenskapene dine. Var du så heldig at det var du som gjorde dette for 7. gang så fikk du en ny bygning du kunne hente penger fra. Noen fikk flere av disse enn andre, kommer tilbake til det.

Førstemann til topps vinner. Og du vil absolutt ikke være på bunn nær slutten.
Sveinmain en solid optimist
med alle mulighetene for
kamp.

Så startet moroa. Noen gikk selvsagt inn i andres fredelige områder, og etter et par rolige runder, som spillet har lagt opp til, så blir det krig. Da skal alle områdene i rekkefølge krige der det er flere enn 2 ulike tropper. Da har en egne krigskort fra 0-3 ekstra troppekort en kan bruke, pluss noen finurlige hvor en kan bruke penger for å rydde før krigen starter, eller bruke et kort til å trekke inn kortene sine(og mest sannsynlig tape). Noen kort gav fremdrift om en tapte også og andre kunne en bygge bygninger. Noen var flinkere enn andre og fikk da økte inntekter, som igjen gav innflytelse i kriger.

Sveinmain prøvde å fjerne en sterk Takras fra kartet, som hadde profitert lenge på et stort område for seg selv og ofret alle pengene sine for å få vekk troppene hans. Han klarte det, men kort tid etterpå så var Takras tilbake med like mange tropper, for han hadde en fordel hvor han kunne sette ut en røys med tropper nær pyramidene han kontrollerte, mens Sveinmain var blakk, og ikke hadde den fordelen.

Ankh
PG-ere var stinn av tilbedere i Ankh

Hollender hadde en egenskap hvor han hver krig kunne spille 2 kort. Hollender er rævva i slike krigsspill, så også denne gangen. Han fikk aldri utnyttet denne fordelen da han havnet midt på brettet og fikk tyn fra alle kanter. Hollender sakket akterut, mens Knut og ikke minst Graham hang godt på Takras i tet.

Så kom 3 eller var det 4. krig. Fortsatt en time igjen av spillet, men nå skulle den som lå bakerst UT av spillet. Det ble selvsagt Hollender. Hans tropper måtte slå seg sammen med den som lå nest sist; Sveinmain. Eller troppene ble ikke slått sammen, de ble faktisk fjernet fullstendig. Sveinmain fikk 2 penger som var igjen i dødsboet, men måtte rykke tilbake til Hollenders plass på poengskalaen. Mens de andre håvet inn penger, kom først til nye oppgraderinger som også gav en ekstra tropp til de 3 første, så måtte Sveinmain/Hollender gjøre det de kunne for å klare cutten. For ved neste krig kunne de begge være ute om de ikke kom over halvveis på poengskalaen.

Takras sine oppgraderinger bestod å få og så ofre tilbedere

Det klarte de med et nødskrik etter mye hard jobbing og veldig forutsigbare trekk som måtte gjøres for å overleve. De andre koste seg nok mer, og ved nest siste krig klarte Takras å vinne! Graham prøvde å stoppe han, men selv om Takras tapte krigen så hadde han kort som gjorde at han vant poeng på å tape. Takras var glad, Graham litt skuffa, Knut var ok, mens Sveinmain og ikke minst Hollender var lettet.

«Ankh var over!»

– Hollender og Sveinmain i kor
Ankh rating

Fantastisk brett, alt for store og detaljerte figurer som til tider sperret for hva som var bak disse, men flotte pyramider, oblisker ++ hvor en lett kunne se hvem som eide dem. Men spilleopplevelsen var ikke på topp hos alle, dessverre. Graham og Takras må nok finne noen andre enn Hollender og Sveinmain å spille Ankh med neste gang. Savnet en god krigsmekanikk, og ville heller spilt Shogun/Wallenstein/Smallworld hver gang isteden for Ankh. Mulig det er en god story der, men jeg fant den dessverre ikke… 5/10 på terningen av Sveinmain. Og hvis du lurer på hvem som fikk flest fordeler av det 7. flyttet, så var det ikke Hollender og Sveinmain, og faktisk ikke Takras heller i det hele tatt.

Veldig flott fargespill.

Som en avslutning på kvelden tok vi en runde Ave Ceasar. Oscar ble også med. Med 6 spillere ble det selvsagt mye sperring, og sukk og stønn. God stemning, og noen fikk en mye lettere vei til mål en andre. Takras tok seieren foran Sveinmain om jeg ikke husker feil.

Ave Ceasar er ikke de tyngste spillene, men skaper litt stemning, som varierer litt alt etter hvem du har med i feltet. Denne gangen gir jeg det 8/10:-)

Veldig kjekt å samles en fredag igjen. Kjekt også å prøve nye spill. Selv om de ikke faller i smak hos alle, blir det garantert en kveld og et spill som huskes – lenge! Det er det som er moroa med denne fantastiske hobbyen. Love it!

Viktig å være tidlig først og ikke havne bakpå.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: