Dune: Ballroom Blitz!

Selskapet som gir ut Dune: Imperium har også en app som hjelper til med solo-spilling og to spillere, med å simulere de andre spillerne. Det som er så kjekt med appen, er at den har blitt oppdatert med nye spill-moduser som gir spillet en ny dimensjon.

En av disse modusene er Blitz!, som gir spillerne mer ressurser i starten og færre runder, og skal korte ned spilletiden og samtidig gi samme følelse. Så da var det klart vi gikk i gang med Blitz!. Fire spillere, Afro, Vegard, Peter og Takras, var alle klare for å teste ut dette.

Alle fikk utdelt nye kort fra starten og kunne beholde noen av dem. Afro fikk Lady Jessica – yndlingskortet til Peter – helt fra start. En annen ny ting er at alle skal vedde på en annen spiller som de tror kommer til å vinne. Hvis du har rett, får du 1 eller 2 poeng, om du er alene om å ha rett eller ei.

Denne mekanikken ble fort omdiskutert, og alle skjønte at det var ikke nok å bare vinne, man måtte vinne med minst 2 poeng for å ikke gi en annen spiller gratispoeng! Så dette var meget interessant.

Endelig fikk Takras lov å spille med sine nye miniatyrer. Nye soldater og nye agenter.

Det var veldig jevnt hele tiden. Ingen som hadde klar ledelse og ingen som lå klart etter. Førstegangsspiller Vegard hadde ikke særlig problemer med å henge med, men forstod ikke hvorfor ingen gikk inn i kampen som Peter hadde startet. Verken Afro eller Takras satt inn soldater da de hadde anledning.

Det de selvsagt visste, var at Peter hadde minst 6 spice, og Highliner-plassen var ledig, og kampkortet ga mye poeng. Kampen var så og si tapt, men Peter skulle få konkurranse. Spesielt Takras, som hadde intrigue-kort som lot ham sette inn så mange soldater fra garnisonen han ville, og selvsagt på sin siste tur, så Peter satt igjen med skjegget i postkassa. Takras vant krigen kalkulert med 1 kampstyrke og sikret seg 2 poeng.

Det var morsomt å starte med bedre kort helt fra begynnelsen, det ga flere anledninger å gjøre spennende ting tidlig. Men, med flere anledninger, kommer også enda mer analyse.

For Vegard og Takras var det svært tydelig at ting ikke fløt på skinner. På sin tur, var det stort sett å spille et kort og sette ut, og så vente flere minutter igjen på sin tur. Dune hadde stagnert en god del, tross at vi spilte Blitz-modus, som skulle gjøre alt mye kjappere.

Det var uansett mye kniving om plassene og trefningene var det aldri godt å si hvem som kom til å vinne. Alle hadde alltids et ess opp i ermet. Afro tok for eksempel og revealet hånden sin og la til hele 10 kampstyrker til trefningen. Det var dessverre ikke nok til å seire, for Peter hadde gått inn med alt han hadde, men det var svært imponerende likevel.

Da slutten nærmet seg var det litt tydeligere hvem som kom til å seire. Afro og Takras knivet fælt om de små poengene. Ingen ville komme til 10 poeng, men siste runde var det uansett. Peter hadde gitt opp håpet om å seire, men holdt en finger på Takras, for da ville han selv kanskje sikre seg to poeng.

Afro ledet med 1 poeng over Takras. Den aller siste trefningen gikk alle inn med alt de hadde. Det ble en tie-breaker på tredjeplass, og da hadde de 14 kampstyrker! Det er imponerende. Peter vant med 22 styrker. Da trefningen var over, hadde Afro vunnet. Eller hadde han det?

Appen avslørte hvem som hadde satset på Afro, og det var Takras. Vegard hadde også satset på Afro, så da ble det deling av poeng. Takras fikk 1 poeng og fikk like mange poeng som Afro. Det betyr at vi måtte til tie-breaker. Og Takras hadde 3 mer krydder enn Afro!

Det betyr at Takras vant! Eller gjorde han det? Ville nå Peter få 2 poeng fordi Takras egentlig vant? Nei, dessverre (for Peter). Det er kun én sjekk for dette.

1. Takras 9, 2. Afro 9, 3. Peter 8, 4. Vegard 7

Meget spennende og tett om poengene. Tiden trakk litt ut til tross for at vi spilte hurtigmodus, men det er og blir et bra spill.

Det ble ikke tid til mer enn én hovedrett i kveld. Escape from the Aliens in Outer Space falt valget på etterpå, et spill der alle beveger seg skjult, men delt opp i to lag, uten å vite hvilke spillere man er på lag med.

Det var tidlige tegn på at Vegard var en alien, som tilsynelatende bevegde seg bråkete fra alien-start-området. Takras bevegde seg stille hele tiden og det gjorde Afro også. Peter trakk hele tiden kort, men lagde ingen lyd. Plutselig angriper Peter! Og Afro er drept. Afro hadde bare holdt seg mellom to stille-områder i håp om å bløffe, men Peter hadde sett rett gjennom det. Neste mål var Takras, som også hadde beveget seg helt stille.

I mellomtiden hadde Vegard begynt å bråke på andre siden av kartet. Peter angrep det ene området etter det andre, og så innså han at han hele tiden avslørte hvor han var og Takras bare kunne holde seg en trygg plass.

Ut av det blå tar Afro og angriper og dreper Vegard og avslutter spillet. Takras var ikke menneske og ikke i nærheten der Peter trodde han var.

Siden Vegard var siste menneske som ble drept, vant alle sammen, unntatt Vegard.

Escape from the Aliens in Outer Space er nok enda kulere med flere spillere, med mange flere å forholde seg til og mye mer rom for unnamanøvrering.

Nok en kjekk kveld over og siste del ble brukt til sedvanlige sosiale hyggeligheter, som det alltid er i PG. Vi håper at flere vil finne tid og anledning å dukke opp på spilling igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: