Minecraft-kuber til bygging av Den Røde Katedral

Endelig mandag! Og endelig litt spilling igjen. Den Røde Katedral var et av Takras’ nyanskaffelser og kommer i en portabel eske med omtrent null luft i esken når alle komponentene ligger oppi. Det er ganske sjeldent å se.

I Den røde Katedral skal vi bygge opp en katedral etter ordre fra tsaren Ivan den Grusomme. Det er viktig å få hans gunst, vi vil ikke vite om hvordan det går ellers.

Hver spiller har ansvaret for å hjelpe til å bygge katedralen. Tegningen er klar, og det er opp til oss å sette opp stillas, skaffe ressursene og frakte ressursene til byggeplassen. I tillegg skal vi pynte litt på katedralen når de forskjellige seksjonene er ferdige, med vinduer, flotte dører og ikke minst et kors på toppen av en spir.

Begrenset med muligheter for å samle inn ressurser, så man kan ikke gå for hardt inn for innsanking.

For å sikre deg prestisje, må du bygge. For å bygge, må du reservere plassen din. Du bruker hele turen din på å sette et flagg på en seksjon og sette opp stillas, og bare du kan bygge der. Men nå kan motspillere reservere over deg, siden du har bygget stillas opp dit. Hvis de blir ferdige før deg, blir Ivan svært lite imponert.

Peter, Sveinmain og Takras var byggemestere denne gangen. Peter gikk hardt inn for å prøve bonus-taktikken, å tok så mange terning-bonuser han kunne. Når han valgte en terning, fikk han også inntekt for en annen terning. Hørtes ut som en lur idé.

Sveinmains strategi var å ligge lavt i terrenget og la Peter og Takras slåss om det største tårnet. Jo høyere tårn, jo mer prestisje, men man bruker opp det man har på det, også. Det gjør at Sveinmain ikke får så mye motstand.

Takras gikk hardt inn i kamp mot Peter i det store tårnet, som viste seg å være verd mest poeng til slutt, også.

Mye hjerne-aktivitet denne kvelden
Terningene skal gå i klokkeretning og får ressurser som vises på brikkene.

Den Røde Katedral har en snedig mekanikk med terningene. Du velger en terning og må flytte den det nøyaktige antall som terningen viser. Der den lander gir deg en inntekt, og ekstra inntekt dersom det ligger en terning eller to der fra før av. I tillegg kan du få bonus fra lauget som opererer i området. Mye å tenke på.

Og du kan bare gjøre én ting på turen din. Reservere plass, velge terning, eller transportere ressurser. Timing er viktig og det var vanskelig å velge.

Spillet kom med nok plast-poser. Under spilling fant vi ut det var like greit at alle ressursene bare lå i en haug, for det var mye plukking og levering.

Etter mange harde valg og mye tenking, var spillet over. Alle kunne se at Sveinmain ville avslutte spillet om tre runder, og ingen ble overrasket over slutten, så alle fikk gjort full uttelling for sine siste handlinger. Det er en fin ting i spill som dette.

1. Sveinmain 40, 2. Takras 35, 3. Peter 24.

Vi spilte i 75 minutter. Ikke verst, når esken sier det vil ta 80 minutt å spille. Med fire spillere blir det større katedral og spilletiden vil nok øke deretter.

Grafikken var det litt uenigheter om. Selve tegningene var stilige nok og symbolene var enkle å forstå, men alt er så smått! Skal du nyte tegningene må du nesten inn med lupe. Katedralens tegninger er det du ser mest av, og det er brune og blasse.

The Red Cathedral var et fint spill, et spill man gjerne velger over andre spill med større esker, når man skal på tur.

Mein Kraft. Nei, Minecraft. Lett å gå i surr 🙊

Vi er heldige med brettspill som baserer seg på lisenser. Så lenge spillet ikke kommer fra Hasbro, kan vi faktisk forvente kvalitet. Minecraft er intet unntak fra regelen.

Du vinner spillet med poeng, som i seg selv ikke er et spennende mål. Det som er spennende, er valgene du gjør for å få tak i poengene. Går du for å drepe masse monstre, bygge om landskapet ditt til den mest lukrative skogen/ørkenen/fjellområde eller noe annet? Kanskje satser du på de beste bygningene, eller type bygning? Alt gir forskjellig type poeng.

For å bygge ting trenger du klosser. Spillet kommer med en haug med klosser som skal stables til en kube. Urk, tenker du, må den stables fra spill til spill? Ja og nei. «Stablingen» skjer ved at du setter opp fire papp-vegger og heller alle kubene oppi fra en pose, og det hele tar 10 sekund. Vi blir like forundret hver gang, at det virker.

En stor kube med forundringer.

På din tur har to to handlinger, men må gjøre to forskjellige handlinger. Og det er mye førstemann til mølla som er ute i Minecraft. Førstemann til det gode våpenet, akkurat den brikken du vil ha for poeng i senere tid, eller akkurat de klossene du vil ha for å bygge det du vil ha, eller drepe monsteret først. Mye som handler om timing.

Vi spilte også med utvidelsen Farmers Market, som har gjenstander som lar oss bryte reglene til spillet, og her er også timingen viktig.

Takras har fått ordnet et spillebrett til å ha under alt, det følger faktisk ikke med i spillet.

Peter satset på dyre vinterlandskap, men hadde ikke en langsiktig plan på bygninger og typer funksjon, så hans poeng-samling underveis ble ganske laber.

Takras hadde det beste våpenet, med en ekstra brikke for hver kamp, og hadde fjernet en giftig potet fra våpenbrikkene sine. Han var ustoppelig i kamp, og tjente godt inn der. I tillegg hadde han samlet nesten kun på grønnsaker til å kjøpe i Farmers Market.

Sveinmain prøvde seg litt på alt, og hadde en fot i markedet, og fikk tilgang til mange byggebrikker. Peter hadde valgt å unngå markedet fullstendig og fokusere på det andre.

Når tredje rad med markedsbrikker ble avslørt, ble det sjokk og vantro rundt bordet. En brikke der ga hele 20 poeng i slutten, og kostet 7 grønnsaker. Sveinmain hadde turen, men hadde bare 6 grønnsaker. Takras hadde 7, og kjøpte selvsagt denne ved første anledning.

1. Takras 106, 2. Sveinmain 90, 3. Peter 74

Kriminelt mye kriminalitet i Crimy City

Som en avslutter klarte Takras å overbevise Sveinmain om å prøve MicroMacro, selv om det var godt forbi leggetid. Peter ville ikke, da han mente det ble for smått for synet hans. I MicroMacro skal vi lete etter små ting på et sort/hvitt (og enormt stort) kart, og avklare en kriminell handling.

I fare for å spolere for mye, erstatter jeg det virkelige mysteriet med noe jeg finner på akkurat i skrivende stund! Men konseptet er kult: kartet inneholder liket (det er alltid et lik, tror jeg) et sted i byen. Du vet hvordan det ser ut og i hvilken kvadrant av kartet det er. Når du har funnet liket, får du første oppgave, og nå starter jeg med påfunn.

Finner du mordvåpnet? Hvis du kikker rundt liket, kan du se en ambolt på veien. Da snur vi kortet med oppgaven og får vite neste oppgave.

Hvor bodde offeret? Oida. Vel, da må du kikke på offeret og se etter kjennetegn. Og så kikker du rundt området og ser om du kan se offeret på vei til dødsstedet. For i MicroMacro kan du nemlig se fortid, nåtid og til og med fremtid, samtidig. Senere oppgave handler kanskje om å finne ut hvor morderen gikk etterpå, og sannelig kan du ikke se dette også på kartet.

Peter lot seg også rive med og trosset synet sitt. Dette skulle han få til!

MicroMacro gir en god mestringsfølelse og har hauger av interessante små detaljer på kartet, som kan være relevante eller ikke for oppgaven. Kikke rundt på kartet og lete etter ledetråder, følge sporene og oppdage mange spennende muligheter.

Og det er mange oppgaver; hele 16. Etterpå kan du selge eller gi spillet videre, eller se på at andre løser oppgaver du allerede kan. Ingen ting blir ødelagt i spillet.

Er det et spill, da? Uansett er det en veldig kjekk aktivitet, om ikke et spill.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: