I verdensrommet kan ingen høre deg skrike – av seier

Marog, Vegard og byasen Erik studerer kartet nøye.

En tett spillehelg for Preikestolen Gamers første helga i 2020. Først en kveld i Sveinmains non-cave, deretter en tur til verdensrommet i Takras Arena. Forrige gang gikk Marog av med seieren og Takras døde på målstreken. Vi lager masse lyd i skipet, og lyd tiltrekker seg uønsket oppmerksomhet.

Vegard og Marog lot seg friste av temaet, og Erik tok turen under fjorden for å være med på et spill han allerede kjenner godt til.

Som vanlig går ting i Nemesis ganske OK en stund, helt til noen lager akkurat litt for mye støy. Vi fikk besøk av mange små, rare skapninger, men med en soldat, en dusørjeger, en kaptein med seksløper og en sanitet som kastet fra seg medisin for våpen, var vi godt forberedt.

Dusørjeger Takras med sin trofaste hund Laika.

Alle møtte en liten skapning, unntatt Takras, som så ut som beitegras. Derfor kom det en gedigen kjempe mot ham. Det gikk ikke så godt for dusørjegeren, det er ikke slike skapninger han er vandt med å skyte mot, og han skjønte ikke hvordan man skal treffe.

Takras mutters alene i det ensomme motorrommet akterut.

Hunden Laika, Takras’ beste venn, kom til unnsetning, etter å ha løpt løpsk rundt hele skipet siden start. Tok et godt jafs av skapningen og reddet dagen for Takras. Det var nære på! Snart tom for ammunisjon og motivasjon, samt et par sår som suvernir.

Kaptein Erik kom snart til hjelp, men de ble sammen møtt av nok en gedigen skapning. Hunden Laika var fortsatt i nærheten og bidro godt. I mellomtiden klarte Sanitet Marog å finne ut av en svakhet til skapningene, og det kom godt med.

 

Skipet var godt uforsket, men ingen var helt nær å seire.
Sanitet Marog sjekker ut cockpiten.

Kun Marog dristet seg frem til Cockpiten, og da fant han ut at vi var på vei mot Mars. Takras hadde sterke ønsker om å reise til jorden, men ble ikke hørt. Vi reiste mot Mars. Takras var helt bakerst i skipet, tiden var i ferd med å gå ut, og vi var på vei til feil plass. Ingen andre brydde seg hvor vi var på vei, Mars eller Jorden var like greit.

Men vi var flinke. Sykt flinke. Aldri før har vi sett så sterk motstand fra menneskene. Å, en inntrenger. Jaja, jeg fikser den om et par strakser. En til? Jeg tar den! Etter hvert var monsterposen med brikker helt tom, med unntak av én spesiell ting: dronningen.

I posen er det rundt 15 brikker, én av dem er dronning og én er blank. Den blanke går alltid tilbake i posen, men dronningen – den trakk vi ikke en eneste gang. Var den lagt oppi? Hadde vi gjort en så stor feil fra starten, og legge feil brikker?

Neida, vi sjekket til slutt. Dronningen var oppi der! Ganske spesielt. Og utrolig flaks. Men vi var veldig dyktige, så kanskje dronningen ikke hadde vært en utfordring.

Voff!

Det nærmet seg slutten. Tre runder igjen. Skipet stod i brann. Mye skade på skipet, ellers. Nesten ingen inntrengere igjen. Og så skjedde det: en eksplosjon. Denne gangen var det ingen som kom til trygghet. Alles sjebne ble den samme. Marog kunne trøste seg med at han hadde klart oppdraget sitt, men kunne ikke si han seiret, da han ikke overlevde.

Veldig kjekt spill, og med god stemningsmusikk i bakgrunnen blir det enda bedre. Aldri før har vi følt så mye kontroll over skapningene, men det var moro.

Som en dessert tok vi en runde med Pictomania. Her skal alle tegne samtidig, og i tillegg samtidig: gjette på hva de andre tegner. Man må være kjapp å gjette for å få mest poeng, men ikke for kjapp med tegningene sine til at ingen gjetter hva du har tegnet. Etter hver runde blir ordene vanskeligere å differensiere fra hverandre. Det går fra å være enkle objekter til konsepter som ligger innenfor samme tema.

Kunstnerne gjorde så godt de kunne. Artist Takras fikk strålende 11 poeng første tur, men det dalte for ned derfra. Marog vant med 29 poeng, og Erik bare 1 poeng bak. Takras hadde 25, mens kunstner Vegard hadde prøvd litt mer utradisjonelle former og fikk 10 poeng.

Halvparten av kunsten til kveldens dessert. The Beatles tjente 11 poeng. Klarer du gjette de andre?

Nok en kjekk kveld og fin avslutter. Vi spilte den nye versjonen av Pictomania som har fjernet unødvendige regler og gjort spillet mye mer tilgjengelig og litt gøyere enn det allerede var.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: