Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Heads of State med litt Galapagos på siden

Posted by Takras den 4. april 2012

Ikke la deg lure av tittelen!

Nå var det så lenge siden, og han klødde virkelig i fingrene etter å prøve spill med PG igjen. Hollender inviterte derfor til sin spillarena Holland House og hadde gjort klart PGs største bord. Tradisjonelt kom PG-pendler Skillz som første mann. Like etter kom Peter og sammen med Hollender satte i gang med det taktiske spillet Genialt Spezial. Peter hadde spilt dette før og var forbestemt å ikke la Hollender vinne igjen. Han fikk Skillz med på laget og sammen fikk de bygge kjeder mellom store tårn, som gir bonuspoeng, mens Hollender fikk til stadighet blokkader på sin vei. Peter og Skillz hadde et utmerket samarbeid, helt til Peter oppdaget at Skillz kom seirende ut. men Peter var fornøyd med en god annenplass.

1. Skillz 15 (17), 2 Peter 15 (15) 3. Hollender 12

Tiki Maini

Flere hadde kommet og startet med Tiki Topple. Main forklarte reglene i dette enkle spillet. De rakk bare en runde, men det var kanskje også nok for ellers ville Sveinmain havnet utfor scoresporet. Å være sistemann med Tiki Wiki-kortet på hånd, mens alle dine brikker ligger øverst, er en gullhånd. Sveinmian viste dette og viste andre hvordan dette skal spilles. Flere runder ble det ikke, slik at Main tok sin første seier i kveld.

1. Sveinmain 16 (full pott) 2. Kaoleena 5 3. Håkon/Saulius 0

Scenen var satt, og ventet bare på avslutning av Tiki Topple

Hollender hadde forberedt Heads of States. Halve bordet ble dekket med det store brettet, og sammen med Peter, Saulius og Skillz satte de opp brikkene, sorterte adelsmenn og prøvde å få oversikt over det hele. Hollender forklarte reglene og alle muligheter man får til å score poeng. I prinsippet er det majoritetsspill hvor spillere setter ut sine adelsmenn i senmiddelalderen-Europa. Disse adelsmenn kan score initielle poeng og gi poeng når en epoke er omme. Underveis kan man også få poeng for å ha adelsmenn i alle regioner i ett land, og få poeng når man har adelsmenn i alle 7 klasser. Man skal samle kort for de rette adelsmenn-kombinasjoner. Hollender satte raskt ut to baroner i Frankrike, slik at spillet var i gang. Frankrike gir mest seierspoeng for majoriteten, men også minst for den andre plassen der. 1589 var et rolig år. Alle satte ut sine adelsmenn, fikk poeng og det ble ikke store forskjeller. Men med færre ledige plasser på brettet, ble det tid for å drepe noen.

Slik så brettet ut hele kvelden.

Skillz med skills

Peter startet dette sirkuset, men hans attentat på Hollender mislyktes. Han trakk Hollenders brikke fra posen, men alltid skarpe Saulius så at Peter hadde lagt bare en egen brikke i posen, slik at prosedyren fikk en restart. Denne gangen ble Hollenders adelsmann i Tyskland drept og raskt etterfulgt av Peters baron. Tonen var satt, for nå skulle lederen tas. Det gode samarbeidet mellom Peter og Skillz i Genial Spezial blomstret opp igjen. Hit-the-leader ble omdøpt til hit-Hollender! Av og til måtte man ta en annen, siden man ikke kunne erstatte Hollenders adelsmenn og da hørte vi lett «beklager Saulius, men jeg kan ikke gjøre noe annet, så derfor er jeg nødt til å ta deg».

Heads of State gir lett venner og fiender! Hollender ble i det andre epoke fordrevet fra Frankrike, men klarte likevel å få regionspoeng i både Frankrike og Tyskland. Skillz hadde kommet sterkt tilbake. Hollender prøvde å påpeke at Skillz ledet nå, men Skillz parerte dette med at Hollenders poengmarkør lå øverst, slik at Hollender fortsatt ledet. Peter støttet dette raskt og klarte ikke å endre fokuset. Saulius hadde nå kontroll i Frankrike, mens Skillz hadde både England og Spania. Det siste epoke ble mange adelsmenn drept og lukrative plasser ble inntatt av andre sine. Likevel var Hollender fortsatt bytte for Peter-Skillz-kombinasjonen. Noe irritert prøvde Hollender å hjelpe Peter til å tenke fortere, som førte til at andre heller ikke lenger var trygg for tsaren fra Sverige.

De store hodene bøyer seg i støvet for Hollender the Great

Varm mottakelse

Spillet nærmet seg slutten og usikkerheten når spillet ville ta slutt var merkbart. Alle forsøkte å få det beste ut av handlingene sine. Noen adelsmenn ble drept, men ikke erstattet. Hollender hadde klart å få tilbake Frankrike, men også mistet sine poeng i Tyskland. Skillz kom stadig nærmere, mens Peter og Saulius så seg nødt til å fokusere på bronse denne gangen. Da alle poengene på brettet var telt, fulgte bonusen for flest kort i hver adelsklasse. Hollender hadde majoritet i de to laveste klassene og fikk så 10 poeng. Deretter var det nokså likt mellom de andre. Skillz håpte på 12 poeng for prinsen og vinne det hele, men Saulius hadde ett kort mer enn ham. Peter fikk 16 poeng for flest konger og passerte så Saulius. Etter 2,5 ytime (inkludert en lang regelforklaring) kunne Hollender puste lettet ut. Det er ganske intenst å måtte forsvare seg så lenge, samt å ikke miste fokuset på ta poeng. Alle var enige at Heads of State innfridde. Tross lang spilletid var det mye intensitet og variasjon i spillet. Masse interaksjon!

1. Hollender 90 2. Skillz 83 3. Peter 74 4. Saulius 68

Skillz forlot nesten tradisjonelt spillarenaen i full fart og med Takras på slep, for å rekke båten sin.

Omsider så var på det andre bordet, og før Heads of State ble valgt, stod kampen mellom mange gode retter, og ikke alle visste helt hva de var sultne på. Men valget kom etter hvert, og Galapagos skulle få en ny sjanse etter lang tids dvale. Sveinmain var kokken denne gang og gikk gjennom menyen. Det var mange detaljer og ting som måtte gjøres i rekkefølge, og et ekstremt lite intuitivt brett med dårlig illustrerte kort på siden var ikke til hjelp. «Skal vi gå gjennom menyen én gang til?» ble brukt flere ganger her, da selv kokken hadde problemer med enkelte deler av retten.

Sterke og intense farger preger dette brettet

Et nærmere innsyn på fargene

Fargene på brettet er meget sterke, og grafikken er gjort i 3D på en datamaskin, for så å ta et bilde av det ovenfra. Dette er som å være på restaurant og få noe på tallerkenen som virker helt ufyselig, men kanskje som smaker godt. Lukten er ikke så god, og kortene har greie bilder men som ikke forklarer helt hva de gjør. Båten gjør at du kan plukke opp et dyr? Mannen som leser bok gir fremskritt på en skala som kalles for kunnskapsstige av en eller annen grunn. Kortet med bur er utstilling, og det burde kanskje vært den som fanget dyrene? Når kortene igjen og igjen måtte forklares, så kom det inn i blodet etter hvert, og smaken satt seg litt på tungen.
Taktikken var ikke så klar i begynnelsen, men ideen om å by på hvilken side av øya man skulle gå på var ganske interessent. Og det at den kun går én runde rundt bordet gjør det lettere for andre å kunne stjele startspillerposisjonen, ikke at det hadde altfor mye å si, med mindre du skulle gå for bonusbrikkene ved utstilling.

Men så kom den runden da du ikke hadde et eneste kort i den retningen som ble stemt over. Da kan du stå over hele runden, det er absolutt ingen ting du kan gjøre. Det fikk Takras oppleve, og han benyttet anledningen til å ta noen ekstra bilder. Heldigvis skjedde dette bare én gang, og ingen sure miner.

Sveinmain seiret tross mange skip.

Ikke mange valgene for Main siste runden

Sveinmain stemte mange ganger på å gå Nord, men det var det ingen andre som ville. Igjen og igjen la han ut alle pengene sine, men ble altså nedstemt. Likevel hadde han nok av andre farger å legge ut, også når det gikk feil retning. Endelig fikk han lov til å reise nord, og det var aller siste runde! Han slang ut hele 5 kort med … skip! Det tillater ikke til mange handlinger, og han sanket inn sine siste poeng ved å få inn et par seler ekstra for poengenes skyld alene. Takras hadde også mange blå kort i siste runde, men fikk ikke stilt ut da det han hadde foran seg var identisk med det han hadde lov til å kjøpe denne runden. Kaoleena satset på å ligge bakerst på poengstigen hele veien, men den taktikken virket ikke. Metallurgen valgte å ikke gjøre for mange handlinger hver runde, og solgte ofte kort mot $100. Det gjorde susen, og han fikk en del poeng på den måten. 1.Sveinmain 36, 2. Metallurgen 32, 3. Takras 28 4. Karoleena 20.

Galapagos var et interessant spill med tanke på mekanismen. Det var relativt kjapt, men utseendet trekker ned opplevelsen ganske betraktelig. Det burde nok spilles en gang til når reglene sitter, så kan man se forbi manglene i utseendet som var ganske viktig for å forstå handlingskortene og skalaene.

Firmaet til Takras

Og vips var spillet over

Metallurgen gikk hjem og de andre var ahead of the states så derfor dro vi opp i lufta og spilte Airships eller Giganten der Lufte som det heter på tysk. Her starter alle med en hvit terning hver, så skal en kaste terningen som oppfyller nye kort som igjen gir deg flere hvite terninger. Hvite terninger kan gi røde og svarte terninger som gir høyere score som igjen kan gi deg gode seierspoeng. Altså et terningbyggespill. Alt fløt veldig bra til plutselig ingen ville profitere på å ta inn nye kort da de var ubrukelige. Funkenschlag ble nevnt uten sammenligning forøvrig, men noen måtte ofre seg for spillet og få det videre uten å nevne navn(hmm..). Så fikk spillet flyten igjen og Kaoleena tok det siste kortet i en av de 4 poengbunkene som åpnet for de siste 4 luftskipene. Sveinmain tok det minste, Karoleena fant i regelboka på tysk/nederlandsk at de kunne tas i valgfri rekkefølge og tok selvsagt den største, og den nest største. Takras prøvde å få med Sveinmain på et komplott mot Kaoleena så ikke topp-luftskipene gav full pott, men ble øyeblikkelig dolket i ryggen av Sveinmain da han avsluttet spillet med det 4. og siste luftskipet på toppen.

1. Main 23 2. Kaoleena 19 3. Takras 13

Airships er vel et av de bedre terningspillene. Tror vi var litt uheldig med kortrekkefølgen slik at spillet stoppet opp. Ellers har spillet en god dramaturgi med stadig økning i terninger, nye terningfarger som gir høyere score slik at en til slutt har sjanse ti å kapre Hindenburg som krever 20 prikker på terningene og hele 8 poeng.

Flere gikk hjem men de 4 som ikke skulle rekke noe annet enn jobben neste dag tok en runde Circus Maximus . I dette spillet skal vi kjøpe billetter til de store arrangementene i Romeriket, og selge billettene til gjestene som ankommer de ulike arenaene. Alle har 8 like kort med tallene fra 1-8, og de skal en gjøre mest mulig fornuftig med selvsagt i dette auksjonsspillet. Den som byr høyest får velge først, og ved likehet den som bød først. Først er det 5 privilegier, så var det 8 billetter som skulle fordeles, så var det gjester i de 3 ulike arenaene, men selvsagt med en mindre gjest enn hva som finnes av billetter så var det poengscoring. Dette ble gjentatt x3 før vinneren kunne kåres. Mange tette dueller og mye psykologi preget dette spillet. Unyttig å kun ha billetter og ingen kjøpere, da ble det dårlig butikk. Peter satset hardt på privilegier, mens vi andre satset på å få solgt bilettene sine til de som betalte mest. Det ble en meget tett slutt-telling men Sveinmain kapret det lengste strået, og ble ubeseiret denne kvelden!

1.Main 48 2. Saulius 47 3.Hollender 43 4. Peter 27

Cirkus Maximus ble godt mottatt av de fleste rundt bordet, og gav tette dueller og mye interraksjon. En hyggelig kveld var over, og kanskje ble det siste PG-kveld før påske, hvem vet… Uansett til alle dere der ute, GOD PÅSKE!!!!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: