Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Vegard hadde returnert fra Nordsjøen og hadde invitert til spilling i sitt alltid behagelige (les varme) Vegards Dungeon. Pift, Hollender og comeback-kid Arild kompletterte kvartettet i kveld. Vegard så agricola i spillbagen, men Pift la ned veto. Da presenterte Hollender Dos Rios som skulle debutteres i PG. Dette er et spill hvor man plassere sine bønder strategisk langs elva, jager vekk konkurrenter, bygger finca og hacienda og får helst inntekt i form av penger og tre som kan brukes til demninger. I løpet av turen kan spilleren bygge demninger slik at elveløpet endrer seg. Så kommer andre sine bønder og bygninger uten vann, mens du kan profitere av det nye
løpet. Hver tur har man seks flytt. På slutten av turen kan man aktivere et inntektskort eller vrake det. Av og til kommer det noen bandidos fra fjellet og «dreper» noen bønder. Så kan det bli utsatt for de mest attraktive plassene langs elva. Arild startet og resten fulgte. De første bøndene ble fordrevet, rio verde og rio moreno ble aktivert og genererte inntekter. Første mann som har fire bygninger langs elva eller som bygger sitt femte bygg vinner. Både Arild og Hollender
klarte å sikre noen attraktive plasser langs elva. Vegard hadde en fantastisk plan om å endre hele Rio Moreno, men la en elvebrikke feil og fikk ingen nåde av Arild («lagt er lagt!»). Vegard kom så på ettterskudd, mens Pift prøvde iherdig å jage vekk Arild og Hollender. Elveløpet ble ikke endret før sent i spillet og da hadde Hollender avgjort kapppløpet mellom Arild og ham. Dos Rios er ett spill som hver gang blir annerledes på grunn av skiftende landskapbrikker og usikkert elveløp. Posisjonering er et nøkkelord, samt ha øye for penger.
Så kom Cuba på bordet. Vegard hadde spilt det før, så han hjalp med å forklare reglene til førstereisgutter Arild og Pift. I denne forklaringer la han vekt på at Hollender er glad i kontorbygninger som gir mulighet til å forskipe varer når man aktiverer byggene sine. Vegard var startspiller og klarte raskt å ta det største kontoret, mens Arild tok det lille. Pift kjøpte en demning
som gav ham vann. Hollender måtte omstille planene sine og satset nå på poengbygg. Vegard utviklet tobakk og så en sigarfabrikk. I kombinasjon med kontoret sitt hadde han nå stor fleksibilitet. Pift var mester i å bestikke parlementet, men fikk lite utbytte av dette. Hollender spilte tidlig ut sin borgermester hver runde og sikret så enkle poeng. Sammen med 2 poengbygg fikk han stabile poenginntekter hver runde. Halvveis i spillet kom Vegard sterkt tilbake og nærmet Hollender på 2 poeng. Runde 5 og 6 klarte ble Vegard hindret av at flere profiterte av at fulle skip seilte vekk umiddelbart. Så fulte Arild er 3-er skip, og like etter profiterte
Hollender. Pift innså at vannet ikke hadde gitt ham god nok avkasting, men det var sent å komme tilbake. Hollender økte ledelsen mot slutten, mens Vegard beholdt forspranget på Arild som hadde noen sterke siste runder. Cuba ble godt likt også denne gangen.
1. Hollender 91 2. Vegard 81 3. Arild 75 4. Pift 62
Så ble det 2 runder med pickomino eller Heckmeck. Arild vant begge omgangene, men den andre runden viste bare ett poeng forskjell mellom første og siste plass.
1. Arild 9 2. Hollender 7 3.Vegard 5 4. Pift 0
1. Arild 3 (29) 2. Vegard 3 (27) 3. Pift 3 (24) 4. Hollender 2