Midtuke spilling hos Peter

Innen en time hadde PG-gjengen klart å samle 4 spillere til en spontan spilling midt i uken. Saulius hadde nettopp kommet hjem før han kjørte til Jørpeland. En moderne brettspiller i PG trenger visst nok en del fleksibilitet.  Hollender hadde tatt med seg en del spill til kveldens vert Peter. Pift måtte jobbe til 21, slik at tre spillere startet med byggespillet Medina. Peter prøvde å manovrere seg i en underdog-rolle ved å si at han aldri har vunnet dette spillet, men en mestertaktiker snakker seg ikke så lett ut av rollen. Saulius hadde også spilt det før, slik at vi startet etter en kort regeloppfriskning. Hver tur kan man sette ut to trebrikkerGul= Peter Blå= Hollender Grønn= Saulius

Peters erobringer tidlig i spillet.

(palassdeler, staller, torgboder, murdeler eller palasstak). Målet er å innta de mest verdifulle palassene. Det er bonuspoeng for den som har størst palass per farge og til den som forbinder sitt palass til en bestemt mur. Peter overrasket alle ved å innta to 2-palasser ganske tidlig i spillet. Målet var å omringe disse med torgboder, men det gikk ikke Hollender og Saulius med på. Palassene som noen torgpoeng, men ikke så mye som Peter hadde håpt på. Saulius og Hollender

Full konsentrasjon

satset derimot på større palasser. Noen ganger lønner det seg å ha is i magen. Hollender inntok en brun palass med mange tilgrensende murdeler, mens Peter satte det siste brune palasset et sted hvor den ikke kunne utvides. Det samme gjaldt foret annet palass, slik at Saulius ble stoppet brutalt. Til slutt var det kun Hollender som kunne bygge et kjempestort sort palass, men Peter tvang Hollender til å plassere ett tak hver runde, og uten noe drahjelp ble ikke dette svarte palasset særlig stort. Peter klarte å stjele 4 poeng for en siste palassmur, men innså at han ville

Byen er ferdig!

havne langt bak på skåringslisten. Hollender hadde nesten mest i alt og tok en enkelt seier.

1. Hollender 55 2.Saulius 43  3. Peter 31

Medina er en eske fult med

Medinas sjeik.

trebrikker. Vanskelige taktiske valg, vakre komponenter og forholdsvis kort spilletid gir spillerne en god spillopplevelse!

Mens vi ventet på Pift tok vi fram Tiki Topplesom pausespill. Saulius hadde merkelig nok ikke spilt før. Tiki Topple er et enkelt spill hvor det blir en del tautrekking og bløffing av å få de stammebrikkene på topp som gir deg mest poeng. Underveis blir noen stammer ofret, mens andre blir flyttet opp og ned på listen. Det er ikke tvil om at man skal være litt heldig og ha noen gode hjelpere. samtidig lønner det seg å ikke vise hvilke brikker en er mest interessert i. Etter tre runder ble dette resultatet:1.Hollender 25 2.Saulius 9 3. Peter 5

Kort, lekkert og morsomt!

Så kom Pift som ønsker å bli å god turneringsspiller før han reiser til Midtwinter. Siden det er ingen i PG som vet hvilke spill skal bli med i tureneringene der, vil PIft prøve (les trene) mange, slik at han ikke blir rundspilt av tenåringer i år. Pifts øye falt på St petersburg og det kom ingen veto. Peter er nok PGs tittelforsvarer i dette spillet. Hjemmebanefordel tatt med i betraktning,Mesteren tenker og slår til…..kunne det bli en tøff kveld for motstanderne. Peter og Pift satset på observatoriums kraft og de første aristokrater ble trukket og kjøpt. Hollender fikk tidlig noen sterke aristokrater

Hollender samling halvveis i spillet.

(18+16) som han fikk på bordet. I kombinasjon med noen bygninger fikk han nå poeng og penger i de første tre fasene. Peter valgte bevisst å ikke kjøpe blå bygninger, slik at han ble stående på null flere runder. Penger hadde han imidlertid nok av og etter hvert fikk han også mest arbeidsfolk. Saulius hadde litt av alt, men hadde også mange kort på hånd til en hver tid. Generelt er det kanskje ikke så lønnsomt å ha grønne kort på hånd?! Hollender hadde tatt ledelsen og utvidet den hver runde. Peter skjønte at han måtte gjøre noe og begynte også å kjøpe blå bygninger. Pift hadde store forventninger til eget spill, men slet med mange kort på hånd, lite penger og mest tempoet rundt bordet som han mente var drepende (tregt). Kortene forsvant rask og den siste runde startet. Peter prøvde desperat å komme noe tilbake og kjøpte poeng i den blåfasen. Samtidig klarte han å få 8 forskjellige aristokrater på bordet. Det samme gjorde Hollender, som ofte trives

Nesten tom butikk!

godt i Peters borg. Peter passerte både Pift og Saulius, men klarte ikke å komme nærmere Hollender som hadde mye medvind i kveldens omgang.

1. Hollender 106 2. Peter 72 3. Saulius 61 4. Pift 53

Mannen i medvind.

Så kom 7 wonders på bordet. Etter en stormende entre i PG de første månedene i fjor har spillet blitt liggende mer i hyllene. Pift startet som ofte med militærene, Peter samlet på grønne kort, og Hollender og Saulius fikk mange blå på bordet. Tempoet kan være så høyt at vi noen ganger måtte stoppe opp for å sjekke om alle fortsatt var i den samme runden. Tre runder går raskt og så kunne tellingen starte. Ingen visste helt hvem som hadde vunnet, men alle var klar over at Pift ikke hadde nok poeng.  Resultatet viste seg at vinneren var den som spilte med Manneken Pis, og det var Saulius.

Best in 7 wonders!

1. Saulius 61 2.Hollender 57 3.Peter 54 (38 grønne poeng) 4. Pift 30

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: