Studio Grotten

Et videokamera skremmer mange, men ingen er skvetne i PG. I dag ble det innspilling av hele 7 flotte spill i PG-lista. Desember desember, det nærmer seg med stormskritt. Hvilke spill blir det? Vi kan ikke avsløre det nå, men de er selvsagt meget gode siden de er på PGs topp 24!

Ready, set, go!
Trangt om plassen rundt 2. bøye
"Kor e båtan?"

Videosnutt ferdig, og endelig kunne vi spille! Superstjernene Saulius, Vegard, Main, Takras, Peter og Kaoleena fant straks ut at Hollender var på vei, så da satt vi i gang med et kjapt spill. Powerboats har ikke sett lys på aldri så lenge, og med utvidelse i tillegg ble dette et must! 6 spillere er et optimalt tall for spillet, og det blir fort mye rot og kaos. Det som er gøy med Powerboats er at det er umulig å se hvem som leder, og absolutt umulig å se an situasjonen ut fra et bilde. Båter fyker i kryss og tvers, og det blir mang en latter når førstemann plutselig må ut på sightseeing-tur på feil side av kartet.

Peter ble førstemann ut av startstreken, og deretter gikk det rundt bordet. Main føk avgårde i en annen retning, men hadde målet klart. Derfra ble det litt jevn oppdeling av retninger. Alle hadde hver sin GPS-modell ombord og valgt derfor å følge den i stedet for strømmen. Bare synd at de fleste GPSene faktisk var tom for strøm og ingen hadde med seg kart. Takras fulgte mer med på skjermen enn på veien, og krasjet noen ganger i holmene rundt omkring. Fra sisteplass tok han igjen to båter, men krasjet hardt etter et hopp, og eksploderte like greit. Kaoleena var nå sist, men hadde fortsatt mulighet. Sveinmain skulle dra en skikkelig distanse, men gikk litt for langt, og ble tvungen til å kjøre en helt annen vei. Kaoleena var heldig med hoppene og klarte å ta igjen de andre. Vegard lå godt an, men måtte se opp for virvelstrømmene. Med rikitg akselerasjon klarte han å svinge seg inn mot mål, og rett til seier. Sjekk video på Facebook!

Holder hodet kaldt: Schleyer

1. Vegard, 2. Peter, 3. Kaoleena, 4. Saulius, 5. Sveinmain, 6. Takras DNF

Hva skal man gå for nå?

Vinneren fikk bestemme neste spill som ble Mexica. Kaoleena var ikke enig og fant frem Thunderstone på det andre bordet. Peter «tenketanken» ville også spille det, og da ble det straks vanskelig å finne tredjemann. Men Takras tok en for laget, og satset på at det ikke tok for lang tid. I Thunderstone skal man bygge seg opp en trekkbunke med helter, utstyr og mat som man bruker til å bekjempe monstre i ei hule. Enkelt nok, og mekanismen er lik den i Dominion. Men likeledes veldig annerledes. Man kan øke nivå på heltene ved å bytte til seg erfaringspoeng, som igjen blir opptjent ved å drepe monstre i hula. Etter hvert blir bunken sterkere og sterkere, og det handler i hovedgrad om å ha den beste bunken. Målet er å drepe de kraftigste monstrene og til slutt skaffe seg selveste Thunderstone.

Tøffere enn tøffest: Takras

Det er vanskelig å holde rede på hvem som leder, men man har en visst anelse. Takras fikk tidlig en bunke med de sterkeste heltene, for han fikk ofret alle sine start-milita mot erfaringspoeng og så oppgradert heltene sine. De andre slet med dette, for monstrene fra starten krevde magi. Og magi – det fantes det nesten ingen ting av. Det gikk mange runder før det ble gang på spillet, for monstrene var tøffe. Men plutselig så løsnet det, og alle hadde nok helter og våpen til å gjøre en forskjell. Mot slutten hadde Takras klart å oppgradere mye og satt igjen med en bunke med erfaringspoeng han ikke fikk brukt. Det samme gjorde Peter. Kaoleena fikk derimot kjøpt sterke helter siden Takras og Peter åpnet for det ved oppgradering, og hun fikk ta et par meget verdifulle monstre. Hva ville tellingen vise?

1. Takras 47 , 2. Peter 42, 3. Kaoleena 39

Thunderstone er et godt spill med en kjent mekanisme – bare brukt bedre. Dominion introduserte mekanismen, men det finnes mange konkurrenter der ute som har brukt dette videre og veldig fornuftig. Kan absolutt anbefales.

Med det optimale tallet 4 var valgene mange, men Hollender hadde hørt mye om Mexica, og dermed havnet det kjapt på bordet. Sveinmain og Saulius hadde spilt før, og plutselig var vi i gang. Vegard ble trukket som startspiller, uten at det var noen fordel da alle spillerne skal ha like mange turer. I Mexica gjeder det å bygge opp Aztekernes rike før spanjolene kom og raserte riket og bygde opp Mexico city på restene av denne flotte byen. Byen består av vann og vannveier ble bygd da disse er mye raskere å bevege seg på enn på land. For å komme seg dit må en komme seg opp på ei bru, og til å begynne med ble det mange ulike måter å komme seg opp på brua på. Etterhvert satt dette greit og en kunne begynne å grunnlegge byer. 8 byer i runde en og 12 bygninger skulle settes ut i disse byene. Har en flest bygg i byen får en mest poeng, nest flest cirka halvparten osv. Etter 1. runde er det telling og 7 nye bydeler og 12 nye bygninger skal plasseres. Det var passe jevnt etter første runde, bortsett fra Hollender som lå et stykke bak mye grunnet stor sabotasje fra de andre da han ikke alltid gikk ut av byen han sto i og opp på brua han kom fra. Dermed smatt en av oss andre opp på brua som en siste handling på vår tur og Hollender var fanget i sin egen by, og måtte stå over eller fly, noe som kostet

Rimelig tettbygd i Mexica med 4 spillere

mer enn det smakte. Saulius tapetserte en del byer med alt for mange pyramider, Sveinmain sikret noen verdifulle områder, mens Vegard hadde bygd seg ut kraftig i mange områder. Hollender prøvde å redde stumpene, men

Makten har gått til hodet på Sveinmain

fikk det ikke helt til. Hollender bygde sine 2 siste pyramider og demed var vi inne i siste runde. Sveinmain klarte å spurte tilbake til utgangspunktet for 5 viktige poeng, og tok en knepen seier over Vegard. 1. Sveinmain 201, 2. Vegard 194 3. Hollender 179 4. Saulius 177.

Sveinmain skulle tidlig opp neste dag, og det var det visst flere som skulle, så for en gangs skyld avsluttet en spillkveld i PG før kl. 23.30 og det er lenge siden. Men en hyggelig kveld var over, og mange nye er på vei etterhvert som den deiligste tida i året er her, nemlig vintertid og drittvær, dvs. brettspillvær:-)

3 kommentarer til «Studio Grotten»

  1. Mexica var en kjekk opplevelse som åpner opp for mer erfaring med dette spillet. Sveinmain spilte smartest også denne gangen. Viktig å ta nok poeng underveis og sikre seg gode poeng med minst mulig anstrengelse. Jeg burde nok holdt meg litt mer på broene. Vegard, Saulius og jeg gav hverandre hardkonkurranse, mens Main klarte å holde konkurransen minimal i sine områder. Bra spilt. Stemmer scorene forresten? Ser ut at noen har plusset disse med 100 poeng, slik at Main fikk ny verdensrekord i Mexica?

  2. «Vegard, Saulius og Hollender gav hverandre hard konkurranse, mens Main klarte å holde konkurransen minimal i sine områder». Synes jeg har hørt denne før…

    Må nok dobbelsjekke scoren ja, og vil rette den opp i løpet av kvelden. Tok nemlig Scoren på husken og da blir det ikke alltid helt riktig. Ser også at Saulius har byttet plass med min plassering i Powerboats. Fikser den også i kveld:-)

  3. “Vegard, Saulius og Hollender gav hverandre hard konkurranse, mens Main klarte å holde konkurransen minimal i sine områder”. Synes jeg har hørt denne før…»

    Dette er seiersoppskriften i de allerfleste innflytelsesspill!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: