Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Battlestar Galactica

Posted by Takras den 4. april 2011

Når det lages spill basert på en film eller TV-serie så kjenner jeg allerede at jeg misliker spillet. Det har vært så veldig – veldig – mange dårlige adapsjoner av denne sort at jeg føler selv at det er berettiget. Men akkurat med Battlestar Galactica så hadde jeg litt større forventninger, for dette var et spill der spillerne skal lede de overelevende til planeten Kobol, mens andre spillere samtidig skal forhindre nettopp dette – i det skjulte.

Spillet foregår i sesong 1 i serien, og menneskene er på storflukt fra de onde Cylons som vil utrydde menneskeheten. Samtidig finnes det mange Cylons forkledd som mennesker som selvsagt skal forhindre at menneskene klarer å nå målet. Og det er dette som er kjernen i spillet. Forræderi, lureri og enormt mange kriser på veien.

En spillers tur går ut på følgende: Trekke sine dyktighetskort som korresponderer med karakteren de har valgt eller fått utdelt, gjøre en handling og til slutt trekke et krisekort. Hver spiller spiller som en kjent karakter fra serien, blant annet «Boomer», «Helo», William, Lee, Starbuck og mange flere (se bildet til høyre). Hver karakter er dyktig i forskjellige grener, og disse kortene skal trekkes hver runde. En handling består av å spille et av disse kortene, bruke en av karakterens spesialegenskaper eller plassere brikken sin i et rom ombord Battlestar Galactica eller Caprica One og utføre handlingen stedet tillater. Men uansett hva handlingen måtte være, vil det alltid oppstå en krise etterpå.

Som i serien er det stadig nye kriser som oppstår. Noen blir løst, andre ikke. Etter hver spillers tur kommer et krisekort, og det kan være alt fra opprør til vannlekkasje og andre uhumskheter. Men så kommer det som gjør spillet skummelt: avstemning. Mange kriser kan løses av gjeldende spiller ved at spilleren foretar seg et valg. Mens andre krever avstemning. Man legger inn sine stemmer ved å spille dyktighetskortene sine. Avhengig av krisen, så vil noen dyktighetskort hjelpe til for å løse krisen, mens andre vil være ødeleggende. Her er det god sjans for Cylon-spillere å legge inn sine negative kort. For å legge til litt usikkerhet i spillet, så legges det alltid to jokerkort inn i potten. I tillegg er det ikke sikkert at det finnes noen Cylons til å begynne med, så man er aldri helt sikker på utfallet.

Når alle har bidratt med sine kort, stokkes bunken. Deretter summeres verdiene på kortene opp og vi får vite om vi har klart å løse krisen. Finnes det mange negative kort så er det tydelig at det finnes Cylons ombord. Men hvem kan det være? Man vet aldri helt sikkert, og den eneste måten å forhindre en tenkt Cylon å gjøre noe stor skade er å plassere han eller henne i fengsel. Men også dette må stemmes over, og her kan den det stemmes mot også legge inn sine kort i forsvar.

Målet med spillet er å reise til Kobol. Noen av krisekortene hjelper til med å lade opp FTL-motoren. Når motoren er klar til å starte, kommer man nærmere mål. Admiralen trekker to destinasjonskort og velger ett av dem. Jo lengre man reiser, jo større blir kostnaden. Har man reist til sammen 8 i strekning, vinner menneskene spillet. Dette er den eneste måten menneskene vinner spillet på.

Det finnes altså en som spiller som admiral og en som spiller som president. Titlene kan veksles på, og også Cylons kan være begge. Tingen er at man kan være menneske i god tro, men når man har reist halvveis til Kobol så deles det ut flere lojalitetskort. Disse kortene forteller deg om du er Cylon eller ikke. Plutselig kan det være en ekstra Cylon med i spillet, og det kan i tillegg være deg! Vil spillestilen din forandre deg? Vil kroppen din avsløre deg?

Spillet er fullt av svik og hemmeligheter. Nesten alle kort som spilles og trekkes blir holdt skjult. Man vet ikke hva den ene spilleren velger om han har sjans til å velge mellom to onder, for begge ondene er skjulte. Som Cylon må du passe på at du ikke gjør handlinger som er altfor opplagte til å bli avslørt, for da øker sjansen for at du havner i fengsel. Men samtidig må du spille på de andre spillernes personligheter og rett og slett lyve om deg selv og om andre. Men det er fullt lov i spillet og er et av spillets hovedfokus.

Jeg liker hvordan spillet er bygget opp og hvor vanskelig det er. Menneskene taper på mange måter. Man kan gå tom for bensin, befolkning, mat eller moral. Da er det game over. Battlestar Galactica kan bli ødelagt. Game over. Centurions kan invadere og ta over skipet. Game over. Fryktelig mange måter å tape på, og bare én måte å vinne på. Spenningen er stor og spillopplevelsen større.

Om du har lest alt jeg har skrevet så vet du hva slags spill det er. Dette er et sosialt spill der snakking og debatt er en stor del av spillet, i tillegg kan man være hemmelighetsfulle og lure hverandre helt åpenlyst. Ikke trenger du ha dårlig samvittighet for det i etterkant, fordi spillet oppfordrer deg til det. For å vinne må man være slem og kynisk. Vil du ofre mennesker for å spare bensin? Vil du fjerne den kostbare maten og miste moral for å redde menneskeliv? Eller kanskje motsatt?

Battlestar Galactica er et flott spill, og kan spilles om igjen og om igjen med forandring hver gang. Man vet aldri hvem man kan stole på, og man vet aldri hva slags kriser man vil komme over. Det finnes to ekspansjoner til dette, men jeg ser ikke et stort behov for utvidelser. Figurene er flotte med unntak av Cylon Basestars som bare er flate pappbrikker. Den ene ekspansjonen kommer med to flotte plastutgaver av disse. Kanskje verd prisen alene?

Spillet finner du blant annet hos Spillsjefen.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: