Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Munchkin Quest

Posted by preikestolengamers den 23. februar 2010

Vinterferien medførte mye forfall denne uken, men PG’s nyeste spillarena skulle døpes med brettspill likevel. Vegards Dungeon inviterte PGs ferieresistente spillere til en overraskende varm og behaglig stue. Pift, Black Ant og Hollender satte seg i den gode spillsofaen og fikk med seg regelforklaringen til Vegards siste kjøp: Munchkin Quest. Rutinerte spillere som Black Ant og Hollender, skjønte imidlertid lite. En uke etter at PG hadde spilt Cuba, var det igjen et spill med mange detaljer. I dette spillet skal man slåss mot monstre, samle skatter (les våpen) og støtte/plage motstanderne. Hver runde kan man oppnå et høyere level som gir spilleren mer styrke. Ulike våpen kan man holde i armene, og i sekken. Forskjellige karakterer gir deg ekstra fordeler. Brettet dannes i løpet av spillet. I hvert nytt rom dukker det opp et nytt monster. Man kan alliere seg med andre og tilby våpen- eller andre fordelskort. Hvert monster genererer opprykk i level og noen skatter, i hvert fall hvis monstret blir beseiret. Ellers må man flykte. Det er en håndlimitt på fem kort, slik at man må gi vekk overflødige kort til den med minst kort. Altså mye å holde oversikt over.

Vegard og Pift hadde spilt det før, og de visste hvor man skulle finne plass til utstyret. Black Ant kunne med en gang slåss mot spillets sterkeste monster, men BA var heldigvis ikke sterk nok og ble dermed beskyttet. Hollender og Vegard gikk sørover på brettet, og kunne hjelpe hverandre i kamp mot monstrene der. BA og Pift hadde mistet hverandre på den andre siden av brettet, men de fikk noen enkle monstre å banke opp. Bordet ble stadig mindre, for alle hadde minst 10 kort foran seg. Det ble mye tekst å huske, og i tillegg hadde man mange handlinger hver runde. Alle gikk raskt opp i styrke (les level) og spillet utviklet seg til et kappløp. Hollender hadde samlet mange gode våpen, men Pift stjal disse. Mot slutten av spillet fikk nye monstrene ekstra styrke av motspillerne, så kampen ble hardere. Vegard hadde ligget sist og fått mange overflødige kort av andre. I den siste runde kom også han på styrke 10, men var for langt vekke fra inngangen. Pift var nær, men manglet en handling. Hollender valgte å møte det siste monsteret, men Pift ødela festen. I hvert det trodde Pift, for Hollender kunne endre terningen to ganger, og slo til slutt det siste uhyret. Med et passende seiersbrøl fikk Munchkin Quest en vinner, Hollender.

Munchkin Quest er et taktisk opplevelsesspill som tar noen timer. Spillet utvikler seg annerledes hver gang. Morsom artwork og uforutsigbarhet gir spillet mye spenning. Munchkin Quest må ikke bare spilles, men først og fremst oppleves. Med riktig innlevelse blir dette en stor fest. Analytiske spillerne fra den tyske brettspillskolen vil streve mer med dette spillet enn de som klarer å leve seg inn i spillets tematikk og roller. Munchkin Quest

Vegards Dungeon innfridde med lyse og varme forhold. To bord står klart til mer spilling framover.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: