Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

10,5 spillere og nesten 3 bord…

Posted by preikestolengamers den 25. august 2009

Peter hadde gledet seg hele sommeren til å spille sitt nye spill Entdecter, så også i dag. 8 Stk kom tidlig, så kom den 9. og til slutt kom Pift og dermed måtte han legge spillet på hylla også denne gangen. I stedet for å «kaste bort» tid med å starte med en forrett, gikk vi rett på hovedretten denne gangen. Vi delte oss i 2 bord, med Augsburg 1520 og Stormenes tid på det andre.

Augsburg, Sveinmains absolutte favorittspill lå klar til bruk. Peter, Pift, Morten og Aart var klare for noen timer auksjonsspill. Her gjelder det å låne penger til de Geistlige slik at de igjen gir deg fordeler som makt og innflytelse. Det er også litt stjeling i spillet, noe som skaper god steming! Det ble mange har de auksjoner, mens Pift slet med å få til noe som helst til å begynne med. Det gikk til og med så hardt for seg i auksjonsrunden at Peter slo neven i bordet og skrek: Jag skal ha sex! Latteren runget i lokalet lenge etter dette. Aart slet også med å få flyten i auksjonsfasen og tjente penger på å se høyeste bud men vant likevel få auksjoner. Sveinmain trodde han hadde skutt gullfuglen da han etter 5 av 7 runder sto ved domen og hadde 19 seierspoeng i lomma hver runde. Det han glemte var at han for å kunne bygge dom måtte vinne en auksjon. Men han hadde blakket seg såpass at han ikke hadde kort igjen, og uten kort ingen auksjon å vinne. Så mens de andre satt med gode kortstokker så gikk Sveinmain sin taktikk åt skogen og han ble faktisk statist siste 2 runder. For Morten var den som gav Peter kamp til døren. Men han kom seg ikke høyt nok på seierspoengskalaen. Peter vant takket være at Sveinmain satset alt på å bygge dom i siste runde og lot være å kjøpe kort, noe som gikk skeis og Peter vant auksjonen istedet. Og dermed ble det delt 3. plass i stedet på han.

1. Peter 59

2. Morten 53

3. Sveinmain, Pift og Aart. 45 Alle strandet ved domen!

Aart forlot oss og med et halvtimes kvalitetstid igjen å spille, og siden vi alle var i auksjonsmodus så falt valget på Boomtown. Her gjelder det å få mest mulig gull og penger ut av sine gruver, og unngå at de blir sprengt. Sveinmain satset på det siste og vant vel alle dynamitt-auksjonene, de resterende lot han de andre ta, noe som gjorde at han innkasserte en god slump penger. Når han i tillegg fikk uttelling nesten hver runde på sine gruver i form av terningkast så vant han en overlegen og knusende seier.

1. Sveinmain 118 (47 gull+5 borgermester+66 penger)
2. Peter 85 (39+5+41)
3. Pift 75 (43+5+27)
4. Morten 65 (32+10+23)

Fem stykker satte seg ved det høye bordet for å spille Saulen der Erde (eller Stormenes Tid) med utvidelsen. Sist gang vi spilte dette spillet tok det så lang tid, at spillet ikke ble helt spilt ferdig. Men Saulen der Erde har såpass kvalitet, at esken ikke forsvinner i hyllen. Da Black Ant hadde satt spillet på bordet, ble Trond som førstereisgutt overveldet av innholdet (”her var det mye!”). Mark (som reiser fra Nederland til PG hver sommer) hadde spilt det før, men trengte en oppfriskning. Vegard, Hollender og Black Ant kjente spillet inn og ut.
Utvidelsen inneholder et brett med en del nye valgmuligheter for så vel arbeidsfolk som byggmestere. Det finnes også en del nye arbeiderskort som omsetter råvarer i poeng eller gir spillerne andre fordeler. Mens det ble plassert arbeidsfolk i skogen, i steinbruddet og i sandtaket, valgte Hollender å satse på poeng på tilleggsbrettet. Trond visste ikke helt hvor han skulle plassere byggmesterne sine, men ble hjulpet av trekningen da byggmesterne hans kom som sist ut av posen. Black Ant tok en rask ledelse da de andre mistet med en gang 2 seierspoeng. Hollender fikk poeng i Priori og på tilleggsbrettet og stormet av gårde. Vegard fulgte ham, mens Black Ant valge å spare 5 varer til den neste runde. Mark og Trond brukte skog og sand til poeng, men fikk ikke den beste uttellingen for det. Slik fortsatte spillet: Hollender (som ikke fikk tak i nye arbeiderskort) og Vegard satset på raske poeng, Black Ant fikk langsomt men sikker tak i gode arbeiderskort og bygget opp økonomimotoren, mens Mark og Trond slet litt med å finne sammenhengende kombinasjoner (varer og kort). Likevel hadde alle forstått hvilke byggmesterplasser som var mest lukrative i den aktuelle runden, slik at ingen fikk noe lett. Black Ant kjøpte en del poeng og kom sterk tilbake. Hvor andre mistet ett arbeiderskort, hadde Black Ant både beskyttelse fra biskopen og et fordelskort som gav mulighet til å ha 6 arbeiderskort. Hollender hadde kun stein som han kunne få poeng for, men lånte glassblåseren til Black Ant (minus 1 i kapasitet) og fikk så også tre poeng. Birger hadde kommet og støttet Trond som kom så nærmere Mark.
Vegard og Hollender kjørte om kapp helt til siste runde, da kom Black Ant sterk tilbake (blant annet takket være billedhuggeren og glassbåseren). Dessuten fikk kan nesten hver runde en gratis stein fra torget (av tiggeren). Black Ant trengte sand for å få glassblåserpoeng og dermed fikk Hollender tak i det eneste steinkortet som dukket opp i den siste runden. Vegard og Black Ant hadde satt ut folk på tilleggsbrettet og fikk poeng der. Mark og Trond okkuperte plasser igjen som andre ville ha . Mark var raskt ferdig på torget (manglet penger), slik at Hollender kunne kjøpe de tre resterende steiner. Slik fikk Black Ant ikke stein for tiggeren og andre varer gav ikke poeng. En meget spennende telling viste at to ble slått på målstreken: først gikk Black Ant 1 poeng forbi Vegard, men Hollender hadde overraskende nok en meget sterk siste runde og passerte begge akkurat.

1. Hollender 51
2. Black Ant 50
3. Vegard 49
4. Mark 35
5. Trond 34

Mens Augsburgbordet ikke hadde kommet til siste runde, sa Trond at det var mye å holde oversikt over, men at spillet var interessant. Mark hadde allerede noen tanker når det gjaldt strategien neste gang. Hollender, Black Ant og Vegard så tilbake på en svært god omgang med Saulen der Erde hvor små marginer ble avgjørende nok en gang. Spilletiden hadde dessuten gått ned to timer og et kvarter.

Trond hadde eksellert som Mortens arvtager i 6nimmt sist helg og ble nå utfordret av mer rutinerte spillere. Etter tre spennende runde ble det en hjemmeseier til Black Ant. Nederlenderne slåss om den siste plassen som egentlig tilhørte Birger som trakk seg etr 2 runder (kom tidligere neste gang, Birger!). Alltid kjekt med 6nimmt, selv om de fleste har gitt opp å lage taktikker.

1. Black Ant 22 (15+6+1)
2. Vegard 28 (0+19+9)
3. Trond 43 (18+1+24)
4. Hollender 45 (10+22+13)
5. Mark 57 (17+17+23)
6. Birger DNF (28+8 etter to runder)

Avslutningsvis spilte vi en runde med Heckmeck am Braturmeck (eller pickomino). Mark lå an til å vinne, men Vegard stjal en kostbar brikke rett før slutt.
1. Hollender 10
2. Mark 9
3. Vegard 8
4. Black Ant 0 (null)

Ny samling: Grotten fredag 28.august kl.21.00!
Advertisements

Én kommentar to “10,5 spillere og nesten 3 bord…”

  1. Anonymous said

    Hver gang jeg leser bloggen til PG blir jeg stadig mer overbevist om at moderne og nyskapende brettspill har en lysende fremtid. Gode brettspill beriker spillerne mentalt, sosialt og følelsesmessig. Dukaster ikke bort tiden når du spiller, uansett om du vinner eller taper, fordi du også bruker tiden til å pleie forholdet til dine medspillere. Brettspill er en perfekt aktivitet for alle som setter pris på meningsfylt samvær og givende utfordringermed mye moro og spenning.Fremveksten av dataspill i de siste tiårene har trolig ført til at mange har blitt overbevist om at tradisjonelle spill vil forsvinne som underholdning på samme måte som stumfilmen. Men det motsatte har faktisk skjedd. Inspirert av en ny generasjonspillskapere i Europa har brettspill opplevd en bemerkelsesverdig renessanse. Stadig flere (gjen)opplever den enkle, men umåtelig givende gleden som man kun kan oppleve ved å spille i en sosial sammenheng.Den største svakheten ved de skjermbaserte spillene er at de er lite sosiale, og at det er mye mindre sjarm i selve spillsituasjonen. Det er null øyekontakt, ingen fleipete kommentarer rundt bordet, ingen mulighet for bløffing og å anvende sin menneskekunnskap. Dessuten så byr mange av de skjermbaserte spillene på få taktiske og strategiske valgmuligheter. Det er ikke tid til slikt. Etter noen timer med skjermbasert spilling sitter man ofte igjen med en tomhetsfølelse, mens manetter noen timer med brettspilling føler at man har gjort noe verdifullt sammen.Brettspilling er kvalitetstid for sosiale mennesker, dataspilling er tidtrøyte.Moderne brettspill er en universell fritidssyssel som kan deles av alle. I dagens fragmenterte mediekonsumsamfunn er det en av de få aktiviteter som barn, foreldre og besteforeldre kan samles om. Gode familiespill bygger bro over generasjonskløfter. Bernhard Shaw formulerte det så treffende:«Vi slutter ikke å leke og spille når vi blir eldre, men vi blir eldre når vi slutter åleke og spille”.Først og fremst er spill selvsagt en mulighet for å dele gode stunder med andre. Men til en viss grad er spill også en del av livets skole. Spill kan f ekslære deg å:- Takle motgang og ta tap med godt humør- Ta hensyn til andre og vinne med verdighet- Respektere regler- Forhandle og se andres behov- Se sammenhenger og tenke fremover- Trene tanken, hukommelsen og andre mentale ferdigheterVarm hilsen fraKnut & Christian Vennerød Forlag(Innlegget er vår resirkulerte og oppdaterte betraktning om brettspill)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: