Magnater og magneter

Endelig mandag! Tenk å ha en hobby som får deg til å glede deg til mandagen, det er aldeles ikke verst. 3 stykk var klare for denne kvelden, men hele 6 dukket opp, som er veldig kjekt. Vi hadde dog ikke tatt med oss nok spill for 6 spillere, og delte oss i 2 grupper på 3.

Den ene gruppen skulle etablere og spre ut sine matlagings-konsern i Food Chain Magnate, mens det andre bordet festet på seg magnet-støvlene og skulle møte utfrodringer i romspillet Nemesis.

«Jeg bare helbreder denne skaden fra deg, så snill som jeg er»

I Nemesis var vi på vei hjem, og den rutinemessige underveis-kontrollen fikk en underlig begynnelse, med et lik liggende rett ved sovesengene.

Sanitet Takras meldte seg til å sjekke om vi fortsatt var på rett kurs, mens piloten Vegard faktisk gjorde noe helt annet enn å dra til cockpiten. Ikke helt utenkelig, da piloten har mulighet til å fjernstyre fra andre steder i skipet. Yurii speidet rundt for å friske opp hukommelsen om hvor alt var. Å gå i hypersøvn gjør nemlig litt merkelige ting med hukommelsen.

Ting gikk rolig for seg, men plutselig bykset et romvesen ned på Vegard! Det gikk ikke så bra for det, siden Vegard var forberedt. Takras fikk sjekket koordinatene og bekreftet at vi var på vei til det tomme verdensrom. Han brukte en siste handling på å endre til jorden, før det kom et romvesen hans vei også.

Yurii løp litt frem og tilbake og fikk mye skade fra forskjellige angrep, men Takras lovte å hjelpe ham med sårene sine. Og det gjorde han. Helbreding av skader på armer, ben og kropp og mere til.

Vegard hadde sjekket styrbord motor, Yurii den i midten og Takras babord. Kun Takras meldte at motoren ikke virket, så da var det i bunn og grunn kun å overleve lenge nok til å legge seg i hypersøvn igjen før skipet ble ødelagt av flammer eller andre ting.

Yurii hintet til at hans oppdrag var å utforske alt, og Takras hintet at han ønsket å overleve med minst en annen spiller. Vegard var helt taus i sine mål, og Takras ble litt paranoid mot ham. Vegard hadde sagt at motoren fungerte, men var det sant? For Vegard gjorde ingen ting av målene som Takras kjente til.

Men da Vegard til slutt gikk for å legge seg å sove, var Takras sikker på at motoren virket. Vegard ville aldri lagt seg til å sove, det er å tape spillet med ødelagt motor. Men Vegard hadde slåss mye mot romvesnene og påtatt seg mye skade, og i forsøk på å helbrede seg, fikk han heller mer og mer skade, så da ble det å legge seg og håpe på det beste.

Det hadde begynt å brenne to ganger og begge gangene hadde vi slukket brannen. Den siste brannen startet i sovesalen og den klarte vi ikke håndtere. Bedre å bare legge seg og få skipet i hyperfart, da forsvinner all oksygen fra alle rom og brannen slukker på den måten.

Yurii og Takras var et power-team, med både våpen og helbredende kraft. De gikk sammen hele veien til sovesalen. Takras gikk inn først, klarte unngå brann, og la seg til å hvile. Yurii kom etter, men dessverre litt for sent, og et romvesen møtte opp!

Han var allerede hardt skadet og det kom nye angrep etter angrep. Brannen herjet, men han måtte prøve legge seg! Bom etter bom på romvesnet, og ilden ga sine spor. Det kom til et siste forsøk. Hvis han bommet: game over. Hvis han traff og romvesenet ikke døde: game over. Terningen ble trillet… treff! La oss se, var det nok til å drepe den? Den hadde 4 skade. Kortet viste: 3. Det døde! Han klarte det! Rett til sengs, og spillet var ferdig. Alle hadde overlevd. Eller hadde de?

Mye av skaden kan medføre seg infeksjoner som kan drepe deg i søvne. Yurii hadde en positiv infeksjon, men etter å ha sjekket kortene sine, så hadde han overlevd. Vegard, tross mye skade, var fri for infeksjon. Takras hadde bare én slik skade, men ingen infeksjon. 2 av motorene fungerte! Alle hadde snakket sant.

Og så sjekket vi kursen: … mars?! Men… Ååååå. Takras hadde lurt alle sammen. Han ville nemlig til Mars.

En festlig sesjon, hvor alt gikk mye smoothere enn man skulle forventet i dette spillet, kun for å bli dolket i ryggen av den mest hjelpsomme karakteren av de alle, som helbredet minst 5 kritiske sår under spillets gang.

Og nå, over til noe helt annet! Hit it, Sveinmain! Food Chain Magnate.

Sveinmain har hatt dette spillet i plast på hylla i årevis og meldte seg kjapt da Graham hadde med sitt eksemplar og ville lære bort spillet. Josef ble også med og dermed var vi igang.

Her skulle vi drive hver vår restaurant. Restauranten leverer kun til boliger om en reklamerer for dem. Uten reklame – ingen kunder. Graham hadde spilt før og bygde 3 boliger rundt en reklameplakat.

Sveinmain bygde også, men hadde kun en bolig. Josef prøvde seg på luksusmat men opplevde at Graham leverte i hans nabolag isteden da han var billigere tross transportkostnader. Sveinmain var kokt i hodet, og var happy med denne ene boligen.

Da tok Josef grep, kastet luksusrestauranten ut dørene, senket prisene og reklamerte med fly for softdrinks til alle Grahams boliger. Graham slet med å levere både mat og drinker, og når han kunne levere så hadde Josef billigere tilbud.

Så på slutten tok Josef et jafs av Grahams forsprang, og Graham ble reddet av Sveinmain som kunne levere til sine nærmeste kunder.

Graham hadde rabatt ville også levere til disse og det ble lik pris etter transportkostnadene ble trukket fra og da hadde han 2 servitører mot Sveinmains ene og da dro kundene til Graham.

Graham vant tilslutt 30-40 penger foran Josef som igjen var 100 penger foran Sveinmain. En svimmel Sveinmain gav spillet 6 på skalaen. Han fikk en søvnløs natt, en skikkelig aftermarch i hodet og drømmer om neste gang han skal spille Food Chain Magnate. For dette var et kvalitetsspill av rang! Ny rating 9/10:-)

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..