Skikkelig hett i Vegards Vegas

Kulden har virkelig kommet i år men kulde er til for å bekjempes, og Vegards Vegas var en skikkelig kontrast til utsiden, hvor Grotten-forberedte spillere bare måtte av med ullgenser og sokker, for her var det fyret godt opp i peisen.

Takras hadde som vanlig med seg en sekk med spill og med rykte om at Sveinmain dessverre ikke kunne komme i kveld, kunne tusser og troll danse fritt på bordet.

Og det ble det – på en måte. Ingen tusser eller troll, men magiske og mystiske vesener fulle av magi og voldelig galskap, i Ascension Tactics. I kjernen er det et helt ordinært deck builder, likt Dune: Imperium som Yurii korrekt påpekte, hvor hver spiller har sin egen kortstokk som de bygger på med nye og sterkere kort.

Men det er ikke bare deck builder, det foregår nemlig noe taktisk på et spillebrett, der vi skal kjempe over forskjellige skrin som gir poeng ved kontroll. For å få kontroll sender vi ut kamp-helter for å beseier motstanderne og være i flertall, og til slutt skaffe poeng.

Pass på, vi har bare 3 av disse heltene hver. Vel, Vegard fikk tak i en fjerde underveis, og hadde fordelen av å være startspiller. Førstemann til 30 poeng vinner!

Konfliktene var mange, men det var hele tiden jevnt. Takras ledet i starten, men ble fort innhentet, og fordelingen av poeng var kun +-3 poeng hele tiden. Seierherren kunne være hvem som helst.

Mot slutten slo Vegard ut to av Yurii sine helter, og det etter at Kjell Henrik hadde tatt ut hans tredje. Heltene kan ikke komme tilbake med en gang de er slått ut, så Yurii fikk en siste runde uten noe spennende å gjøre, kun litt kultister, men de er svake og trege.

Kjell Henrik hadde 7 poeng å innhente på én tur, noe som ikke er trivielt, og prøvde å sette opp til å stoppe Takras. Hvis Takras ikke vant, ville Vegard definitivt gå av med seieren, som manglet kun 4 poeng.

Men Takras var heldig. På menyen var det et billig kort som aktiverte en kultist som var akkurat det Takras trengte for å få dominans rundt det ene skrinet og få nok poeng til å avslutte spillet som seierherre.

Ascension Tactics er et enkelt deck builder, men tar litt tid første gangen, kun for å få litt tid å sette seg inn i alle de forskjellige kortene som finnes. Selve spillet er kun å sende ut figurer og dominere, med enkle regler for slåssing og ingen terninger.

1. Takras 31, 2. Kjell Henrik 27, 3. Vegard 26, 4. Yurii 23

Neste på menyen er et spill vi ikke har spilt på 10 år! Ubongo 3D! Det var en tid da en eller annen Ubongo-variant ble spilt hele tiden i PG, men det har bare svunnet hen.

3D-varianten virker så lett med sine 4 enkle biter som skal settes sammen, men det er langt fra så enkelt som man skal ha det til. I tillegg er det tidspress i form av et timeglass.

Førstemann som får til formen sin roper ut Ubongo og tar en blå eller brun krystall hhv første og andremann, og får i tillegg trekke en tilfeldig krystall fra en pose, hvor andre farger også finnes.

Vegard har vært tidligere mester i Ubongo 3D, men 10 år uten trening har satt sine spor. Det var Takras som tok de fleste Ubongoene først, men når det var tid å trekke fra posen, var det en ussel brun 1-poengers krystall.

Tiden var nesten ute og Vegard fikk kun en krystall fra posen: 1 rød, som er like mye som 4 brune.

Gang på gang fikk Takras trekke fra posen: brun. Brun. BRUN!

Frustrerende for førestemann, men kjekt for resten, som ennå har en sjanse til å vinne, om de bare får trekke et par røde fra posen.

Ubongo 3D er fremdeles et gøy spill og kanskje det er på tide å børste støvet av de andre variantene og prøve dem ut. Det er omtrent ingen regler å lære seg, kun frustrerende moro fra start til slutt.

1. Takras 25, 2. Kjell Henrik 18, 3. Vegard 15, 4. Yurii 3

Sist og faktisk minst var Flip 7, et veldig enkelt spill hvor du prøver ut lykken din, samtidig som du gjør enkel sannsynlighetsberegning i hodet og velger ut den som leder til å ta en potensiell straff.

Dette er som Black Jack, du velger å stå eller ta et kort til. Står du, får du poeng du har samlet, men går du videre, kan du få mange flere poeng! Og poeng er jo det viktigste.

Kortbunken består av tall fra 0-12 og har like mange kort som sin egen verdi. Så 12 stk 12-ere, 11 stk 11-ere og så videre, med unntak av 0 som har ett kort i bunken. Pluss noen bonuskort som gjør andre ting.

Får du to like tall så er du ute og får ingen poeng den runden. Etter hvert vil en spiller ha samlet over 200 poeng og da er spillet ferdig.

Det høres banalt ut, men det er god underholdning i det veldig enkle valget man tar og følelsen av at noen ryker ut eller faktisk klarer seg ekstra lenge. Takras fikk samlet 7 forskjellige kort en gang, men til tross for bonus var det lite poeng, for det var mange lav-verdi-kort i samlingen.

Kjell Henrik fikk gosse seg med 47 poeng og så multiplisere det med 2! På én og samme runde. Det var strålende, men han klarte ikke drive det videre. Grådigheten ble for stor.

Ikke tid til bilder denne gangen. Yurii var nær på å vinne og manglet kun 12 poeng, men et Freeze-kort sendte ham ut av runden og åpnet muligheten til de andre for en siste og spennende runde. 1. Takras 239, 2. Yurii 189, 3. Kjell Henrik 150, 4. Vegard 127.

Hvis alt går etter planene blir det ny spillekveld hos Vegards Vegas også neste mandag. Vel møtt!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..