Ledere av vanndypet og Marsdyrkelse i C****dia

Det er ikke alle som kan si «ENDELIG MANDAG!», men det kan vi, for da er det spillkveld! 7 stykk møtte opp denne siste mandagen før fellesferien går i gang, og regnet ute minner oss på hva slags sommer man får på vestlandet.

Mens vi ventet på at alle skulle komme, hadde vi How Dare You? fra norske Dr. Ø, hvor vi skal svare på veldig obskure spørsmål hvor en tallverdi er svaret. «Hvor mye veier et hjerte til en Afrikansk elefant», for eksempel. Vi tar runden rundt bordet, og du må enten høyne svaret eller si at den foran deg bløffer og har gått altfor høyt. Taperen får poeng – som du ikke vil ha. Kjekt og kjapt, trenger ikke mer regler enn det. Vegard blehelt vill og påstod jeg hadde helt nøyaktig rett svar, noe jeg ikke hadde, og røk ut. Alle hadde kommet nå, så da…

delte vi oss i to, hvor fire gikk til Lords of Waterdeep, et worker placement spill i Dungeons & Dragons-setting, men hvor temaet egentlig er helt borte-vekk. Du samler oransje, sorte, hvite og lilla kuber, ut fra hvor mye et kort sier du skal samle, og får poeng. Du kan sende dine arbeidere på steder som gir deg små dråper av ting.

Selv om temaet er helt fraværende, er det et fint spill å se på, med spesialbestilte brikker i stedet for kuber, som faktisk ligner på det kubene skal representere: krigere, tyver, geistlige og trollmenn, og sende dem ut på eventyr, som igjen gir prestisje. Ingebjørg måtte flere ganger si at dette var et kjekt spill – for det er det – oversiktlig og enkelt å komme inn i, hva du trenger og hva du kan gjøre. Hva som er lurt, det må man finne ut av underveis, og tilpasse strategi ut fra andre spilleres valg.

Til tross for at Ingebjørg likte det best, var det hun som ikke «har noe å gjøre», men endte opp med å få mest prestisje av alle herrene/fruene i Waterdeep.

  1. Ingebjørg: 109, 2. Takras: 104, 3. Vegard: 97, 4. Melanie: 94

På andre enden av bordet var det Concordia, hvor det var tilbedelse til forskjellige guder. Graham hadde fokusert dyrkelse til Mars og gikk til slutt av med seieren. Concordia er et tight spill med flere interessante valg, som ikke minst vil gi poeng til slutten av spillet, men også handlinger å gjøre underveis. En snedig mekanisme, som – med forskjellige kart – gir ganske unike opplevelser og dynamikk.

Tre spillere tok kvelden på slaget 22:00, men det var ennå fire spillehungrige igjen. Vi byttet ut oncor med asca og får ConcorDIA -> CascaDIA.

I Cascadia skal vi lage våre egne flotte miljøer med dyreliv og passe på at dyrene får det som de ønsker. Du har en illusjon av kontroll i Cascadia, hvor det er en del flaks med tanke på hva som er tilgjengelig for deg.

Ingen hadde lyst på revene, og det ble ofte en oppfrisket meny, med mange rever igjen i posen til enhver tid.

Cascadia er en behagelig rett som ikke tar altfor lang tid, det er lett å ha oversikt over andre spillere, og det er ikke altfor mye å tenke på når du tar en brikke, siden du ikke vet hva som dukker opp senere.

Saulius hadde misforstått en regel om laksene og tok ikke imot tilbudet å flytte på en brikke i etterkant, så da gikk det som det gikk med poengene.

Nok en regnfull kveld med kjekke spill-opplevelser under tørt tak overstått. Da er det bare å ønske alle en god sommer, og håpe det blir spilt noen flotte spill selv i sola.

  1. Graham 98, 2. Takras 89, 3. Yurii 88, 4. Saulius 65.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..