Besvergelser og andre ord i kveldens PG

Tre spillere møtte denne kvelden. Graham og Afro trosset tusser og troll-mørke og dukket opp i Takras Taverna. Vi startet det hele med Automobiles, et «eldre» spill hvor man kjøper kuber og legger oppi en bag, og trekker fra den for å flytte på en bil. Man bygger en slags bokstavelig motor, men har ikke 100% kontroll på ytelsen.

Kubene i posen representerer gir, boost, reparasjon, ytelse og ikke minst slitasje. Jo mer du pusher bilen, jo mer slitasje får du, og de gjør rett og slett ingen ting. Ellers gjør kubene at du kan flytte deg bortover brettet og prøve å komme først i mål.

Automobiles får ingen kunstpris, men var heldigvis kjekkere å spille enn å se på.
Automobiles

Vi spilte opp til 3 runder rundt banen og brukte den «vanskelige» siden. Det var gøy med de grønne kubene, de ble nemlig bedre jo flere grønne kuber som andre spillere hadde i sin brukt-samling. Afro godtet seg skikkelig til sin runde og skulle flytte hele 18 trinn.

Graham skyter inn «umm kunne du flytte så langt?» og Afro kikker på Grahams kuber og teller 1 grønn, tar blikket over til Takras’ kuber og ser… 0 kuber! Men [kraftuttrykk] da! Takras hadde nettopp fylt opp posen og tatt bort de 4 grønne som lå der!

Mye slitasje (brun) for Takras her, men kanskje det kan fikses?

Det ble enden på visa for Afro. Graham raste avgårde og lå godt i ledelsen nesten hele tiden, mens Takras strevde med å holde følge. Graham krysset mållinjen en halv runde foran Takras og Afro ble nesten tatt igjen.

  1. Graham, 2. Takras, 3. Afro

Fra bil til bil, så var det Tokyo Highway, 4-spillers utgaven. Denne kvelden er nok Hollenders mareritt, med det ene bilspillet etter det andre, men Tokyo Highway er ikke et racingspill. Her skal vi fysisk bygge opp et nettverk av veier, og bilene er kun poengbrikker. Førstemann til å få ut alle bilene sine er vinneren.

Enkle komponenter men visuelt pent.

I starten skal vi sette ut store bygninger. Afro begynte og satt ut rett foran Grahams utgang. Graham responderte og satt rett foran Afro. Takras hadde det fritt og satt selvsagt brikke foran eieren til spillet, så det var lite utvalg.

Afro prøvde å speile trekkene til Graham slik at de ikke kom bort til hverandre, men Takras hadde fritt spillerom.

I Tokyo Highway får man poeng ut fra å bygge en vei over en annen vei, som ikke har andre veier over seg fra før av. Det samme gjelder å bygge under en annen vei. Takras fikk helt fra starten føle på Grahams taktikkeri, og valget om å sette blokker på Graham føltes nå veldig rett.

Pass på så man ikke velter!

Afro hadde bygget litt dumt, for Takras kunne lage en vei som passet nøyaktig mellom noen stolper og scorte hele 3 biler på én pinne. [sett inn kraftuttrykk fra Afro her] Det var en voldsom god poeng og kunne bety en enkel seier.

I mellomtiden slet Graham og Afro mot hverandre og prøvde å ta til seg et enkelt poeng her og der, men det var ikke nytte, da Takras hadde fritt beite i Afros startområde.

Takras hadde én bil igjen og bygde seg ned mot bakkeplan.

Seierherren var avgjort, men uansett så var alle vinnere, når vi kan skue dette flotte kunstverket vi har lagd. Tokyo Highway har ingen grafikk, men ser 1000 ganger bedre ut enn Automobiles.

Tokyo Highway

Flere enn 2 spillere fungerte ganske godt med Tokyo Highway. PG har tidligere spilt det som kun 2-manns, med Peter og Sveinmain vs Takras.

  1. Takras 0 biler igjen, 2. Afro 3 biler, 3. Graham 4 biler.

Tokyo Highway var et flott spill, dog reglene for poeng er litt innfløkte å forstå. Det ble ingen velt eller andre uhell denne gangen, men vi hadde heller ikke behov for pinsett.

Esken for 4 spillere er mange gange større enn esken for 2 spillere. Takras tok opp sin kopi for å sammenligne og det er veldig tydelig at esken har fått et preg av butikk-størrelse for å ta seg godt ut i butikk-hyllene.

Så ble det en runde Arboretum. Her skal vi utkonkurrere Arboret i Rogaland med våre egne trær. Det er ganske tydelig å se hva andre spillere prøver å få poeng for, men er avhengig av å ha riktige kort på hånd. Hvis du vil ha poeng for blå kort, må du også sitte igjen med blå kort av høyest verdi på hånd når spillet er omme. I tillegg har man en 1-er som annulerer 8-eren, om den er på hånd.

Arboretum

Når det er din tur må du tilføye et kort i arboretet ditt, men også kaste et kort i din kastebunke. Ulempen med det? Det øverste kortet der blir tilgjengelig for alle andre spillere!

Dette kan være et skikkelig slemt spill, for du tviholder på kort du er sikker på at motspillerne vil ha, kun for å forhindre dem å få poeng, men da forhindrer du samtidig deg selv og dine valg.

Arboretum fremmer behovet for kraftuttrykk av diverse sorter, da ingen ting går veien.

Hvert trekk er veldig vanskelig og føles som pest eller kolera, men samtidig er det interessant og spennende.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: