Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Torsdag er brettspilldag og denne var det bare noen få som kunne spille, men når Saulius endelig inviterer, kan man ikke si nei. Sveinmain og Hollender hadde tatt turen til Forsand. Saulius hadde dekket bordet med noen spill og masse godt å spise! Alltid en fornøyelse å komme til Saulius!
Første spill ble Kingdoms. I PGs aktive takras-periode ble det ofte spilt Beowulf, en variant av Kingdoms. Men når man har blitt vant til flere spesialbrikker og en mer utfordrende brett, blir Kingdoms en lett filler. Var man heldig trakk man minusbrikker, mens plussbrikker betydde «kingmaker»-handling. Så trakk Hollender flere gode brikker som Main og Saulius takket voldsomt for. Sveinmain ledet eter to runder, men så ble det bomstopp for ham og fikk nesten ingen poeng dene siste runden. Saulius fortsatte sankingen av poeng og vant lett. Hollender var i kjent Robert-stil (en medalje er bedre enn
ingenting) fornøyd med bronse.
Palazzo var neste prosjekt. Hollender hadde nylig spilt det og kunne reglene godt. Etter en kort forklaring var vi i gang. Sveinmain elsker slike auksjonsspill og viste sine timingsferdigheter. Budrundene ble mer hissig etter hvert og alle fikk en 5-er bygg med like etasjer. Litt flaks skal man også ha og Sveinmain fikk to etasjer til kjøp på riktig tidspunkt. Like etter var maleriet ferdig og byggene kunne telles. Palazzo ble godt likt.
1.Sveinmain 52 2.Saulius 45 3.Hollender 36
Når vi var i gamle-spill-modus var det enda et gammelt spill som gjorde
comeback i PG, nemlig Hazienda. Hollender serverte reglene knirkefritt og spillets tempo lå høyt (det synes Sveinmain og Hollender i hvert fall, for Saulius opplevde tempoet som tregt?!). Hver runde har man tre handlinger; kjøpe kort eller andre ting, bygge gårder/utvide dyreflokken, eller høsting. Man tjener mange poeng hvis man klarer å nå mange markeder. Hollender og Sveinmain fulgte denne taktikken, mens Saulius ble to ganger minnet om den. Siden dette gir mange poeng var det ingen overraskelse at Hollender og Sveinmain ledet etter den første tellingen. Så ble det mye
markedsfokus og mange veier ble sperret. Hollender glemte en viktig sperre og Sveinmain klarte å nå enda et marked. Sveinmain hadde nådd alle 11 markeder, mens Hollender bare hadde 9. Saulius lå et stykke bak, men hadde begynt med oaser som også poeng. Hollender fikk også en kostbar oase og en hacienda. Men det var ikke nok til hente inn ledelsen til Sveinmain som vant igjen. Hacienda ble spilt på en time og gav absolutt mersmak!
1.Sveinmain 2.Hollender 3.Saulius
Til slutt kom kortspill elefant i servisskapet tatt ut av støvet. Sveinmain brukte noen få minutter til å hoste opp
reglene. Spillet ble spilt fort og falt smak. Sveinmain vant med noen få poeng foran Hollender. Saulius fikk bronse denne gangen.
Alltid kjekt med spillkvelder hos Saulius. Også kjekt at gamle spill fortsatt smaker godt!