Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Det var ikke bare kaniner i hagen til Sveinmain denne onsdagen. Takras dukket også opp i hagen før skiltet med Open Grotto var blitt snudd. Veldig kjekt med besøk fra den nyutflyttede byassen, så hvorfor ikke la han velge spill?
Space Cadets ble satt opp i påvente av flere spillere, ja, for hvor mange ville
komme da det etter forrige mandag ble rekruttert spillere til Preaching Alpha Gamers. Men Hollender dukket opp, så gjorde også Black ant, men hvor ble det av Pift? I Space Cadets spiller en 2 og 2 på lag, og poenget er å fly rundt på et brett og skyte ned motspilleren. Spillet er en skikkelig terningfest med trilling, trilling og trilling. De 6 kontrollpanelterningene må fordeles på missiler, skjold, angrep/forsvarslengde, styring og litt magi. Lagene fordelte oppgavene og det ble Hollender/Sveinmain mot Black ant/Takras. Romskipene var vanskelig å styre og enda vanskeligere å skyte, og spesielt treffe. Det ble mye bomming i begynnelsen, men etter litt finlesing i regelheftet økte treffprosenten betraktelig. Det var meget jevnt da Takras/Black ant satte inn siste kula i skroget på Hollender/Sveinmains stolte Rebel fighter, som gikk i lufta og Black ant var lykkelig at det hele var over.
Space Cadets var en (terning)fest og spille. En hadde ikke tidspress, likevel måtte en handle raskere enn motspilleren. Morsom mekanisme og så absolutt en god oppvarmer, for varm ble en!!!
Pift var fortsatt ikke dukket opp. Hadde han møtt opp i kirka, og gått på møte i stedet. Forvirringen var stor! For å lokke han til PG
gjennom telepatiske evner tok Takras frem Biblios, hvor vi alle er munker som kjøper bøker/kunnskap. Verdien på kunnskapen er i utgangspunktet 3, men ville forandre seg utover spillet. Den som hadde mest innflytelse i hver av de 5 forskjellige kunnskapene for poengene kunnskapen har. Alle satset vel på enkelte farger/kunnskaper for å prøve å få majoritet. Til slutt er det en auksjonsrunde hvor en kan få tak i det en manglet for å kapre poengene. Black ant slo Takras i 2 jevne dueller og vant det hele med et knepent poeng på Sveinmain. 1. Black ant 7, 2. Sveinmain 6, 3. Hollender 6, 4. Takras 0! Og tror du ikke kunnskapen, munkene og telepatien hjalp. En hemmelighetsfull Pift dukket opp. Hvor hadde han vært? Benektningen ble etterhvert avslørt, da Sigvald Dagsland dukket opp på platespilleren i Grotten…
Biblios var et raskt og kjekt spill, som jeg likte veldig godt. Da alle får litt, og med en god auksjonsfase på slutten.
Belfort var siste spill ut. Nok en gang Takras som sto for utvalget. Belfort er ett innflytelsesspill hvor vi skal få innflytelse i byen og vinne gullnøkkelen. Mange veier til rom her i dette spillet, men en må få tak i menn, som kan gi ressurser, som igjen kan kjøpe bygninger, som igjen gir innflytelse i form av poeng. Det ble en del analyseparalyse i dette spillet, og med 5
spillere dro spilletiden ut. Likevel var det hele veien noe å konsentrere seg om. Alle fulgte hverandre tett, mens Pift nynnet til Sigvald. Hvor hadde han vært egentlig?!? Tempoet ble kjørt opp på slutten og det gjaldt å sikre seg majoritet. Til slutt var det ingen som
kunne gjøre noe med Takras som hadde fått et for stort forsprang. Han fikk gullnøkkelen og halve kongeriket 1. Takras 43, 2. Sveinmain 39, 3. Black ant 38, 4. Pift 38, 5. Hollender 34.
Belfort var et kjekt innflytelsesspill, med mange valg. Litt lang spilletid, men oversiktlige regler og muligheter pakket inn i et kjekt tema for oss som er lei av middelalderen…
En meget hyggelig spillkveld var over, men plutelig var Pift gått fra Grotten. Hvor ble han av? Ikke lenge etter kunne vi høre kirkeklokkene ringe i nattemørket, og
alle så på hverandre og tenkte: Pift!