Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Nok en PPG-kveld (Parallell PG-kveld) inntredde i byen. Nappeto ønsket sist å spille sitt støvsamlerspill Cuba, helt uprøvd fra hylla. Endelig fikk han anledning og alle var med på å prøve ut dette sagnomsuste spillet, ut fra PGs tidligere kvelder. Regelforklaringen gikk helt greit, dette var ikke noe spesielt komplisert spill, men noen regler gikk hus forbi for enkelte som hadde prøvd det før og blitt lært noe annet tidligere. Noe annet enn det reglene faktisk tilsier.
Når alle starter med forskjellige plantasjer så duker det for forskjellige strategier. Skillz satset heftig på å fylle båtene med varer da de var verd mange poeng, og Kim hadde mange romflasker på lager. Takras prøvde å manipulere lovene og tjente gode poeng fra runde til runde på dem mens Nappeto fulgte Skillz og gjorde gode poeng på shipping. Kim og Takras hadde misforstått en regel om plantasjen, men det var Kim som led mest på det, som egentlig hadde hatt en god poengmaskin hadde planen gått i boks. Siste runde lot han være å levere inn for å få poeng, bare på trass, så han tapte med god margin i stedet for liten.
1. Skillz 79, 2. Takras 71, 3. Nappeto 68, 4. Kim 58
Cuba var et helt greit spill hvor man velger 4 av 5 mulige handliger fra runde til runde. Men det var ingen som helt fant flyten i spillet og så hvordan man best kunne få i gang maskinen.
Neste spill var det konkurranse om. Amerigo ville Kim spille, Myrmes ville Skillz og Kolejka ville Takras prøve. Nappeto var ikke helt bestemt, men vi ble enige om å ta en runde med PG Letter og la vinneren bestemme neste store spill. Det var tydelig at ingen ville spille Kolejka, for alle var ute etter å ta ut Takras fra ligningen hele tiden. Nappeto vant første runde, etterfulgt av Skillz. Og så var det Nappeto som vant neste igjen og det avgjorde det hele. PG Letter: et flott og kort spill.
Nappeto valgte da å leke med maur igjen i Myrmes. Alle hadde spilt det før så vi gikk rett på sak uten regelforklaring. Bare en kjapp-kjapp påminnelse om rekkefølgen på ting i spillet. Skillz hadde en fordel herfra, som visste om smådetaljer underveis, men ellers var det ganske likt utgangspunkt for alle. Denne gangen ble helt annerledes enn forrige gang. Nå var det en høyere andel med interaksjon og hostile handlinger. Matingen i slutten av hver sesong var ikke så vanskelig å planlegge og det var mange andre poengmuligheter på veien. 3 av 4 valgte å få seg flere nurses i første runde, men Nappeto var bestemt på å prøve noe annet. Han kom enda senere i gang med dem og kjente på at han hadde mindre fleksibilitet underveis.
Mye av det som bestemmer strategien er de store poengbrikkene som kan brukes underveis. I første fase kunne vi velge mellom 3 mat og 2 insekt. Neste var 9 larver og 3 stein. Siste var 4 insekt og 5 stein. Siden insekt stod på menyen hadde både Skillz og Takras sikret seg noen trofeer tidlig. Disse gir både poeng og mat, så ingen dum investering i seg selv. Likevel var det med 4 helt forskjellige strategier vi spilte og det var et ordentlig tett løp hele veien. Poengmarkørene lå sjeldent mer enn 2 poeng fra hverandre og det var kun de to siste rundene at spranget ble større. Skillz hadde kun 2 poenggivende feremonspor igjen foran seg, mens Takras hadde mange. Poengforskjellen var ikke stor nok til å si at den ene strategien nødvendigvis var bedre enn den andre.
Ingen final scoring i Myrmes, og Skillz klarte akkurat ikke å bikke en runde rundt brettet. 1. Skillz 89, 2. Takras 79, 3. Kim 64, 4. Nappeto 53.
Sammenlignet med forrige gang: 1. Takras 73, 2. Kim 69, 3/4. Skillz/Nappeto 59.
Myrmes er et ordentlig sterkt spill hvor det finnes mange måter å komme til seier på. Det var ikke tvil om at det å ha spilt det før lønnet seg, og det endret veldig mye på hvordan vi gikk frem i spillet. Det å ha nok nurses og en del larver er veldig viktig for fleksibilitet, men det er ingen show-stopper, så lenge du klarer å planlegge gjennom en sesong med de ressursene som blir tilgjengelig.