Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Mot kjente grenseland

Posted by Takras den 10. februar 2014

Saulius og hand agendaer

Saulius og hand agendaer

Men folksom slutt

Men folksom slutt

Lørdagen er ikke helt det samme uten PG, og for Saulius passet det veldig godt med ekstraspilling etter å ha vært fraværende fra mandagsspilling de siste 2 mnd. Black Ant møtte også opp hos Takras, og 3 er slettes ikke et dårlig tall å være for gode spill.

En sped begynnelse

En sped begynnelse

På menyen stod det flere titler, noen kjente og andre ukjente. Myrmes fristet godt, men Takras hadde kun spilt dette ved å få lært til seg reglene, så vi sjanset ikke på å prøve dette uten solid regelforståelse. Valget falt ellers veldig lett på Alien Frontiers, et spill alle var kjent med, dog Saulius trengte et lite minne-kick for å huske at han hadde spilt det fra før under en klappekonsert. Så det ble en fullstendig regelforklaring likevel, men det ble veldig få spørsmål.

Black Ant var piratenes mester denne dagen, med egen piratstasjon og pirat-terningkast nølte han ikke mye med å stjele fra andre og gi til seg selv. Man får ikke venner av sånt, men det var vanskelig for Saulius og Takras å slå seg inn med sine stjele-planer siden Black Ant alltid stod på den plassen. Noen runder måtte selvsagt gå til å få seg andre terninger for ham, men det er ikke alltid like ønskelig å stjele for andre heller. Takras hadde mulighet til å bygge nye skip på direkten og bruke dem med en gang. Og med Alien-romskipet fra midten hadde han ofte 7 terninger å rutte med, helt til Saulius ødela den planen. Det varte ikke lenge, og Takras tok tilbake området nok en gang og satte på et lilla bygg som gjorde plassen immun mot kolonitukling. Saulius hadde tilgang til et kjøretøy som kunne aktivere bonuser rundt omkring, men det var kun Takras som tok nytte av den, ikke eieren selv engang.

Det ble slettes ingen rolige runder, og områder gikk fra eier til eier, det samme gjorde Alien tech-kort. Black Ant hadde en enormt god kombinasjonsduo fra kortene sine og kunne gjøre flere handlinger på rappen uten å miste så mye som en eneste ressurs. Dette gjorde at han fikk nye kolonier ute på planeten meget kjapt, så kjapt at Saulius og Takras begynte å stresse etter hvert med å få ut noen av sine siste. Selvsagt ble det Black Ant som avsluttet spillet, til Saulius’ og Takras’ fortvilelse. Det ble en overlegen seier til Black Ant med 13 poeng mot Saulius 9 og Takras 9, hvor Takras vant på tie-breakeren. Viktig også for de som ikke vant.

Alien Frontiers er et meget kjekt spill som har god bruk av terninger og en god mengde med interaksjon. 3 spillere er et fint antall for spillet, så det ikke blir altfor lang nedetid.

Første telling unnagjort

Første telling unnagjort

Like før spillets slutt, Takras sin Alhambra

Like før spillets slutt, Takras sin Alhambra

Black Ant tok kvelden og Saulius ble litt til. Alhambra! Det er et spill som ikke har funnet veien på en stund i Takras Arena. Det var noen utvidelser i esken, men ingen hadde kjennskap til reglene for disse, så de ble liggende igjen. Det gikk som vanlig kjapt å komme i gang, men så begynte det å drøye litt. Vi hadde begge to veldig mange bygg og posen ble nesten aldri tømt. Så kikket vi litt i reglene og fant ut en meget viktig ting vi hadde glemt: Dirk! Det er en tredjeperson som skal samle inn brikker og måle poeng mot oss, samt at vi kan manipulere fargene ved å donere brikker til ham. Vi tok ut tilsvarende mange brikker som vi skulle etter så lang tid, men vi brukte ikke poengtellingen hans videre siden det ikke var gjort så langt.

Det ble meget tett, og Saulius hadde en veldig lang mur å godte seg med. Takras hadde stort sett flertallet på de mest verdifulle byggene, men ikke like lang mur. Når vi gikk gjennom de forksjellige tellingene, lå Saulius og Takras sine brikker side om side store deler av tiden. Før det ble en siste telling, hvor Takras i mellomtiden hadde sikret seg flertallet i enda flere farger før tiden rant ut. Bygningene som lå igjen på markedet skulle fordeles på oss, men ingen hadde lenger en lovlig plass å sette dem på, så ingen fikk dem.

Alhambra tok litt ekstra lang tid denne gangen, stort sett fordi vi glemte Dirk fra begynnelsen. Det hadde utvilsomt gjort endringer på taktikk og spillelengde. Men kjekt spill likevel, selv om det er mange år gammelt spill. Man kan sjeldent si det samme om dataspill.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: