Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Gamlisene strømmet til Grotten denne kvelden da oppstart var satt lovlig sent, 20.20. Mulig det var for at de gamle måtte sove middag først og drikke kaffe og spise mokkabønner før spillinga startet?!? På bysiden startet spillingen så tidlig som 18:30, med unge foler som Skillz, Kim, Nappeto og Takras.
For første gang var spillet satt på forhånd. Vi skulle ta en tur til the Palaces of Carrara. De som ville være med dit, foruten Kramer og Kiesling var Hollender, Black ant, Peter og Sveinmain. Reglene var enkle og spillet vanskelig å beherske, men alle kom relativt godt i gang. Her skal en kjøpe brikker på markedet, bygge palasser, eller få besøk av selveste Kong Harald Rex og få poeng og penger alt etter hvilket byggverk og hvilken by en h
adde bygd i. Spillet er også preget av fjorårets Spiele des Jahres, Kingdombuilder, hvor seierskriteriene varierer fra spill til spill. Vi måtte bygge 4 i høyden, ha 20 poeng og samle 4 like symboler vi får av kongen alt etter hva vi har bygd. Den som klarer dette først kan proklamere at spillet er slutt. En spiller da runden ut. Sveinmain var førstemann som klarte å proklamere, og de fleste sa allerede nå??? Dermed var det telling og Sveinmain vant med en langside. 1. Sveinmain ……
Sveinmain foreslo å ta en runde til med det samme spillet sto klart, noe alle var med på. Nye seierskriterier ble valgt. Denne gang skulle en ha 2×3 forskjellige symboler, en ting til og 20 byggeklosser til sammen på alle bygningene. Sveinmain kjørte samme strategien som i 1. runde og fikk lov å være startspiller da alle visste at det ikke lønnet seg. Han kom best i gang, og alle trodde han skulle seile avgårde av å vinne det hele. Men han slet med forskjellige symboler fra kongen, og fikk bare like. Så hev Black ant seg frempå og proklamerte siste runde, med alle langt bak. Men han hadde bommet og manglet ett bygg før han hadde passert 20 byggeklosser på byggene sine. Dermed gav han alle en gyllen mulighet til å score mest mulig poeng før han avsluttet. Peter bygde seg opp og Sveinmain scoret 11 poeng raskt. Ant bygde sin siste bygning og dermed var det telling. De 3 første gangene hadde den som avsluttet alltid vunnet, men denne gangen ble det annerledes. Peter klarte å kapre ledelsen etter å ha satset dyrt, men med meget stort uttelling, og kunne bli en fornøyd bygger av palasser i Carrara. Hollender derimot slet med strategien og havnet en runde bak de fleste. Hvor gikk det galt?!? Han prøvde å skylde på spillet, men….
The Palaces of Carrara ble godt mottatt, og er lett å lære. Forskjellige seierskriterier kan forlenge levetiden, men kan også være forvirrende. Ikke alt for kompleks, men likevel avansert nok til at det er mye å bryne seg på underveis.
På det andre bordet, bare noen meter over fjorden, hadde Skillz satt klart Global Mogul – et av de nyeste fra Mayfair. Spillet er helt uten brett, men har i likhet med Targi mange kort som lager spillområdet, i tillegg til store ark med veiledning til hver spiller. Sitat fra esken til spillet: Global Mogul is a limited action, worker placement, resource acquisition, and opportunity management game. Spillet kommer med nesten hundre små kuber i forskjellige farger, perfekt for den kubofile. Temaet er verdenshandel og å gjøre det best på verdensbasis, både med å eie markedsandeler og produksjon, men også å oppfylle kontrakter fra private og offentlige etater. Alle har de samme handlingene tilgjengelig, og i hver runde kan du gjøre en handling kun én gang. Timing er viktig, men også ressursfordeling.
Skillz hadde fått oppdraget av Takras for å lese reglene, og han hadde gått nesten religiøst til verks, med hele regelheftet i hodet. Systematisk forklart og full kontroll på papirarbeidet. Vi var alle klare, uten helt å være klar over hva som lønte seg. Skillz gikk for et firma som ingen andre kunne kjøpe pga penger i starten og kunne cashe inn $20 ekstra for hver Venture Capital-handling. I begynnelsen er det verd dobbelt så mye som noen andre vil få. Skillz mistet mulighet til å låse opp en ytterligere handling, men han fikk et enormt markedsforsprang ifølge alle andre.
Kim | Nappeto | Takras | Skillz |
---|---|---|---|
18 | 9 | 10 | 23 |
14 | 16 | 11 | 1 |
6 | 3 | -3 | 21 |
4 | 4 | 6 | 3 |
0 | 2 | 3 | 0 |
6 | 0 | 3 | 3 |
3 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 3 |
0 | 0 | 3 | 0 |
1 | 0 | 0 | 1 |
53 | 35 | 31 | 55 |
Det var liten tvil om hvem som kom til å vinne, Skillz hadde et godt forspraing. Takras gikk aktivt inn for å sabotere Skillz plan, men verken Nappeto eller Kim fulgte opp dette og kranglet om å ha fullført flest private kontrakter – noe som gir 3 poeng til den som har flest.
Spillet er ikke vanskelig å sette seg inn i, men man må ha rikelig med øyedråper og vann tilgjengelig, for dette spillet ser skikkelig tørt ut. Det er ikke en prototyp på bildet, men det kunne minne om det. Ta hva enn brikker vi har liggende i huset, klipp ut noen lapper og sett noe tekst på. Selve mekanismen er god og solid, men det er vanskelig å komme over et nitrist utseende. Spillet var dog kjekt og det var mange interessante valg.
Poengtellingen var noget kompleks og det var mange ting å tenke på. Kontroll på markeder, kontroll på regioner, minst kontroll på venture capital, egne kontrakter, egne forretninger og en del ting til. Tabellen til høyre viser poengfordelingen. Vi noterte ikke hva som var hva, men gikk systematisk gjennom end game scoring.
Før Nappeto tok kvelden ble Mammut lagt på bordet. Et spill som har fått for lite kjærlighet, men det spilles best med en litt yngre garde. Første runde var den korteste vi har hatt: 1 runde rundt bordet. Alle valgte taktisk fra midten, slik at sistemann ikke følte seg urettferdig behandlet og valgte resten. Andre runde ble helt lik. Tredje runde ble annerledes. Kim ville prøve ut mekanismen litt og stjal fra andre. Så stjal vi litt 1 eller 2 ganger. Siste runde, derimot, ble en egen klasse. Kim stjal fra Nappeto. Nappeto fra Kim. Kim fra Nappeto og om og om igjen. Så stjal noen fra Takras, og da tvang ham Kim og Nappeto å legge alt tilbake igjen. På’n igjen! Det ble en runde Bluff igjen på bysiden, så egentlig en tidlig kveld for alle.
Black ant gikk hjem for å presse sokkene sine, og vi andre tok en runde Fauna. Få spill hvor du kan lære om dyr og synes det er spennende i dette banebrytende spillet. Peter er alltid en slugger i Fauna, så også denne gangen. Han gikk straks i tet, hadde flest brikker og økte ledelsen hver runde. Sveinmain og Hollender knivet om 2. plassen og da de begge lå likt 30 poeng bak Peter valgte vi å avslutte spillet. 1. Peter, 2. Sveinmain og Hollender.
En god og hyggelig kveld var over på begge sider av fjorden. Blir det spilling før neste mandag? Den som lever får se. Ellers er planleggingen av årets adventskalender i gang! Stay tuned…