Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Peters patriark lokket 4 PGere til sitt hjem, og med en 5te (Sveinmain) på vei, dro de i gang Funkenschlag mens de hadde sjansen! Styrmann hadde aldri prøvd dette før, og derfor tok det litt tid før de var i gang, ja, såpass lang tid at da Sveinmain ankom var de knapt halvveis i spill
et. Alle håvet inn penger da, bortsett fra Styrmann som lå en 2-3 hus etter de andre og var allerede ute av kampen. Black ant ledet i kjent stil, og de gode sentralene var selvsagt mangelvare. Men i motsetning til tidligere klarte de å rydde vekk noen av de sentralene som ingen ville ha. I tillegg satt Sturfe 2 regelen med at når en hadde kommet til 7 byer kunne en starte med denne. Så mens Sveinmain ventet på at spillet skulle ta slutt, rakk han å Peter 4 runder Pentago mens de andre tenkte. Det endte med 3-1 seier til Peter som vant temmelig enkelt og tapte med et uhell. Så var det Funkenschlag da.
Det hadde ikke skjedd så mye i mellomtiden, annet en at Black ant hadde konsolidert ledelsen sin som den rikeste rundt bordet. Noen dritt sentraler kom opp i påvente av Sturfe 3, og da Stufte 3 endelig kom, så fant Black ant (som tjente mest på det selvsagt) at en h
adde glemt å få ut 15 kraftverket da han allerede hadde bygget 15 byer. Etter en liten debatt ble alle enige om dette. Dermed var vi heldigvis inne i siste runde. Black ant la inn bud på et 6-er kraftverk med verdi 34, men Saulius dro prisen opp til 57 før Black ant trakk seg. Saulius var fornøyd med at han hadde ødelagt på Black ant, men selvsagt kom det nye kraftverk inn for det som gikk ut, og det dukket det opp et nytt 6 er kraftverk, og enda ett og enda ett og et der igjen. Budet til Saulius gjorde at han sikret 3. plassen foran Styrmann. Peter og Black ant kjempet om seieren, uten kamp for den hadde Black ant vunnet for lenge siden. Sveinmain kunne puste lettet ut, spillet var ferdig og endelig skulle en spille noe skikkelig:-)
Styrmannen måtte hjem å styre huset og med 4 spillere falt valget på Fresco, med utvidelsene 1-3. Peter
fikk starte og sto opp tidlig og prøvde å sikre seg begge maleriene, men etter litt finlesning av de svenske reglene! fant vi ut at en kun hadde lov å kjøpe ett. Dermed måtte Peter legge om strategien før spillet kunne gå videre. Taket i katedralen skulle males og farger blandes og det ble en god kamp om de gode brikkene. Sveinmain og Black ant kjørte i fra, mens så klarte Saulius å male det mest innbringende takstykket og innkasserte 27 poeng og var dermed i ledelsen. Peter tok også noen gode og det jevnet seg ut. Det ble en kamp om å stå opp tidlig for å ha muligheten til å velge, selv om
det kostet dyrest. Sveinmain kom inn i en dårlig steam og sto opp sent og dermed var de beste fargene og maleplassene kapret før hans tur, og dermed ble det hele et oppgjør mellom Black ant, Peter og Saulius. Slutt-tellingen ble helt sentral. Black ant hadde stått opp først og skulle ta sin slutt-telling av penger først. Han kom seg a poeng med Peter og valgte selvsagt og gå foran og tok ledelsen. Peter hadde stått opp som nr. 2 og hadde akkurat 2 penger og kunne da gå ajour me
d Black ant og gå foran. Saulius hadde 15 penger, men lå 7 poeng bak Black ant og manglet en penge på å passere både Peter og Black ant, og måtte dermed innta 3. plassen. Peter kunne dermed bli den nye Michelangelo mens vi andre måtte blande fargene hans.Fresco var igjen et godt spill, men med flere utvidelser følger også lengre spilletid, noe som trakk litt ned. Men et solid spill er det og vil garantert komme på bordet igjen om ikke lenge:-)