Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Med rett til å spille

Posted by Takras den 15. juli 2013

Virkelig trangt! (fra forrige spilling)

Virkelig trangt! (fra forrige spilling)

Ukens spillekvote var brukt opp, men det kalles likevel til spilling! Da velger man å stå over vel? Vanligvis ville man gjort det, men denne gangen var det unntakstilstand. Takras hadde ikke noe sted å gå til akkurat på torsdag. Skillz var meget hypp på å bli med og fikk med seg Kim. Nappeto var allerede spurt og kunne ikke komme. Selv med press fra alle kanter. Orlogskaptein Kim kjenner til taktikk og vet hvilke knapper som skal trykkes på i strid, så også i denne saken. Han ringte Nappeto og sa at han kunne komme og låne Magnum Sal – et spill Nappeto har veldig lyst å sette fingrene i. Og der; der gikk grensen!

Guilds of Cadwallon

Guilds of Cadwallon

Så mens vi ventet på Nappeto fyrte Takras frem Guilds of Cadwallon. Et forsåvidt enkelt spill med fantasy-tema som sjeldent faller i smak i PG. Takket være litt action-kort i spillet så skaper det en del usikkerhet når det gjelder utplassering av figurer. Skillz fikk inn mange kort flere ganger. Kim var veldig glad i å bruke action-kort, spesielt når Skillz måtte få militia pga dette. Men Skillz var ikke uten slike kort selv og tok straks handlinger som merkelig nok kun gagnet ham selv. Sluttellingen var overraskende med at både Takras og Skillz hadde 25 poeng. Tie-breaker var å ha flest forskjellige guild-typer. Det var også likt. Så det ble uavgjort. 1/2. Takras/Skillz 45, 3. Kim 25.

Men så kom Nappeto med spillet sitt: Magnum Sal. Dette er ingen fremmed i PG, da det er spilt tidligere i Marogs Rike. Den gang med en litt lunken mottakelse og ensformighet. Her er et utdrag fra referent Sveinmain:

Magnum sal var en kjekk opplevelse, men noen ganger stoppet spillet litt opp og en kunne ikke gjøre så mye selv om en aldri hadde så lyst. Det var litt kjedelig, før en kjørte igang med en ny fase og nye muligheter. Dessverre finnes det mange like og gjerne bedre spill på markedet, og det er et vanskelig marked å skille seg ut i, noe Village klarte veldig godt med sin mekanisme.

Det som gjorde spillet annerledes i kveld var utvidelsen Muria. Med dette på plass så forandres spillets dybde til et nytt nivå. Tidligere har de blå vannkubene kun vært i veien for utvinning av salt. Men nå fikk vannet en verdi. Det er tydelig at de har planlagt denne utvidelsen, da den eneste grafikken (av en vann-sluse) som går utfor rammen til brettet, passer fint med utvidelsesbrettet som har med vann å gjøre. Kubene som utvinnes plasseres nå her, og må brukes i mange av oppdragene til kongen. I tillegg kan du veksle inn en del mengder vann mot gitte typer salt. I tillegg har hver spiller en tilsynsmann som teller som to arbeidere, men krever bare én handling å sette ut Den faste gruvesjakten er også borte. Nå skal gruven graves ned ett nivå om gangen, og vi kan selv velge hvor vi skal grave fra. Det er til og med mulig å grave ned fra flere steder i samme nivå.

Første fase er overstått

Første fase er overstått

Fase to er over, her ser du også utvidelsesbrettet til venstre

Fase to er godt i gang, her ser du også utvidelsesbrettet til venstre

Disse – og et par nye verktøy – skaper en helt ny taktikk i spillet. Du har fremdeles bare to handlinger, men nå har du altså vann du må tenke på. Det er ikke bare å fjerne vann og plukke salt, du må også legge vekt på at andre kan få nytte av dine handlinger i form av vann. Og dette er som tidligere gratis å pumpe opp, du trenger ikke betale arbeiderne på veien. Nappeto stilte seg flere ganger for å hente vannet som ble pumpet opp, men ingen ville gjøre noe da han stilte seg der. Og da det endelig kom vann, så var Kim kjapp med å bruke privilegie for å snike foran ham i køen. Likevel klarte han å ende opp med en del vann, men Skillz var snar til handling og leverte inn det kongen krevde av vann før Nappeto og Kim kunne levere sitt. Takras satset ikke mye på vann, da det allerede var nok strid om dem.

Skillz fikk en siste handling og det var å selge på markedet. Uten den ene handlingen hadde det vært motsatt rekkefølge på Kim og Skillz, hvor Skillz fikk en knakende god seier. Takras og Nappeto slåss om tredjeplass, og bare ett poeng skilte dem. Ingen behov for tie-breaker.

1. Skillz 95, 2. Kim 87, 3. Takras 75, 4. Nappeto 74

Magnum Sal ble et helt annet spill og hadde mange små finesser ved seg, hvor du må tenke nøye gjennom timingen for handlinger og posisjonering av arbeidere. De små inntektene man kan få seg underveis er meget kritiske for å ha nok penger til å frakte opp salt. Likevel tok spillet hele 3 timer å fullføre, og det har ikke skjedd veldig mye aktivitet på brettet som tilsier dette. Men et godt spill er, en god tid gjør.

Hva for noe tull skal jeg finne på denne runden da?

Hva for noe tull skal jeg finne på denne runden da?

Det viser seg at alle oss er i familie. For vår felles onkel har nettopp gått av med døden og etterlater sin arv til oss. Men han har et vilkår: vi får ikke arve et eneste øre med mindre vi viser at vi klarer å bruke pengene på ren nytelse. Vi får alle 70 millioner hver som må brukes opp innen 30 dager. Når 30 dager er omme, har vi ikke lov til å eie noe annet enn klærne vi har på oss, i tillegg til å være blakke. Dette var et konsept alle syns var brilliant å ha i et spill. Kvitte seg med penger i stedet for å tjene de!

Etter regelforklaringen til Last Will var Skillz tidlig ute med å spørre etter tie-breaker. Den som lå lengst til venstre i tur-rekkefølgen ville vinne om flere ble blakke samme turen. Alle kjørte hver sin strategi. Takras hadde et gårdsbruk med 2 hester som ofte trengte pleie, samt litt ekstra-stas på hester. Kim kjørte på med fyll og fest i sin herregård og kastet bort mange penger ganske så effektivt. Skillz hadde også store hus, men klarte ikke å bruke mye penger på dem. Men andre metoder måtte til. Nappeto prøvde seg på boligbransjen, men slet med å bruke opp pengene sine, og brukte mye tid på vedlikehold av husene, men lite festing.

I runde 6 var det klart at minst én ville bli blakk. Takras hadde ikke behov for noen av kortene på brettet og manglet bare 2 millioner å kaste bort. Så han tok et kort. Like etterpå, til Takras’ fortvilelse, kommer Kim og plasserer sin brikke på teateret – der man bare kaster bort 2 millioner! Så Takras ble igjen med 1 million, kontra Kim og Skillz som ble blakke begge to. Kåre hadde ennå penger og boliger igjen. Det er tydeligvis ikke så lett å bare kaste bort millioner av penger på intet.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: