Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Vanvittige historier i Rory’s Story Cubes

Posted by Takras den 28. juli 2011

Takras lager fortellinger

Er du tom for historier til barna? Eller kjeder du deg litt? Det trenger du ikke lengre om du har dette spillet!

Hver terning har unike symboler, så med 9 terninger som alle har 6 sider, har du hele 54 unike symboler! Med disse symbolene skal du finne på en historie på sparket, og bruke symbol etter symbol for å gjøre den ferdig.

Hver historie skal begynne med ‘Det var en gang…’, og så fyller du ut resten. Her må man tenke kjapt og bruke fantasien til det ytterste. Hva forbinder du for eksempel med symbolet av en stjerne i fart? Eller en alien-maske. Surmulefjes, da? Mange muligheter, og det er kun du som setter stopper for historien. Når du har brukt alle 9 terningene er historien over.

Hvis man regner på det, kan husets utgifter bli godt balansert, men da må man være enige... Og så videre. Klarer du å lage en historie her?

Reglene nevner ingen poengscoring, men man kan jo selv bestemme om man skal gi poeng. I sosiale sammenhenger er det lett, bare å si tommel-opp eller tommel-ned, gi poeng fra 1-10, hva du enn måtte tenke på.

Spillet passer i lommen, og man regelforklaringen tar 20 sekunder.

2 kommentar to “Vanvittige historier i Rory’s Story Cubes”

  1. Du lager veldig fine videoer! ..men selve «spillet» virket ganske så meningsløst 😀 Jeg anbefaler å sjekke ut det relativt nye spillet «Eselbrücke», utgitt på Schmidt, som nok må være det spillet der historiefortelling som spillmekanikk fungerer best. Der blir man belønnet for å lage historier som de andre spillerne husker, så dermed er historiene nødt til å gi en slags mening. Kanskje går det an å lage seg en lignende variant med Rory’s story cubes?

  2. Takras said

    I Story Cubes er det fullt mulig å lage egne regler for poenggivning. Med riktig stemning kan for eksempel innlevelse gi poeng, eller å klare å lage en avslutning som henger sammen med resten av historien. Det er fryktelig vanskelig å begynne med en historie, fortelle den videre, og så komme med en avslutning som gir mening. Så det finnes mange måter å lage egne regler på, men det finnes ingen poengregler som medfølger spillet.

    Jeg fikk forresten prøvd Mammut nylig. Morsom mekanisme med fordeling av byttet. Må prøves igjen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: