Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Etter mange juledager med sine kjære, kommer alltid den etterlengtede mandagen for PG-gjengen. Sveinmain hadde store planer om spilling i sin stue, men fikk noen ekteskapelige forpliktelser. Så ble spilloftet også denne mandagen åpnet for alle spillegale Pg-ere. Ved siden mange av den faste kjernen, møtte også fredags- og feriespiller Herman. Sistnevnte fikk som første oppgave å spille Ubongo 3D. Peter forklarte spillet og fikk også med seg Saulius. Trioen jobbet hardt med å løse oppgavene. Peter viste fram sin hurtighet i dette spillet og stakk av med de beste diamantene. Herman klarte seg bedre enn mange andre nybegynnere og endte med 22 poeng, mens Saulius strandet på 16.
Hollender hadde pakket opp julegaven 7 wonders som skulle testes i PG i kveld. Black Ant og André viste interesse for det flotte spillematerial og temaet. Hollender forklarte spillets egentlig enkle forløp, og at det finnes mange forskjellige måter å score poeng på. Så kan man hver runde velge et kort som man kan bygge, bygge en del av Wonder, eller legge det vekk og få tre mynter. Byggekostnader betaler man med allerede opptjente fordeler og/eller ved å kjøpe varer hos de direkte naboene for 2 mynter per råstoff/vare. Noen bygg (utspilte kort) gir rabatt. Etter hver århundre er det utteling for militære konflikter. Blå bygg (poeng) gir dessuten gratis bygging av et annet blått bygg neste fase. I det tredje århundre kommer det Guilds i spillet som gir poeng for visse ting naboen har. Som sagt mange veier til Rom.
Etter en liten halv time var spillet over og hadde Black Ant fått militær makt flere runder. I tillegg til kostbare poengbygg ble det nok til å vinne denne første sesjonen. 1. Black Ant 50 2. Hollender 42 3.André 31.
Siden det gikk så fort og spillet lett invitere til en god mestringsfølelse spilte vi en runde til. Hollender bygget mange blå bygg gratis. André satset på militær makt, mens Black Ant håpte på den kumulerende effekten av vitenskapskort. Igjen var militær makt avgjørende. 1. André 55 2.Hollender 45 3. Black Ant 44.
André hadde aldri spilt Dominion før. Dette hørtes ut som musikk i ørene for Black Ant og Hollender. Black Ant tok den lange veien fra loftet til det hemmelige spillrommet i hovedhuset for å hente grunnspillet. Hollender fant Alchemy som fortsatt var i plast. André trakk 10 kingdom-cards med blant annet witch, thief og militia. Mange plagekort og ingen beskyttelse. Lilla curse-kort ble rakst delt ut til uheldige. André stakk av med Black Ants penger, mens Hollender begynte å kjøpe stadig flere 6 poengere. Da tre bunker ble tomme var dette resultatet: 1.Hollender 25 2. André/Black Ant 18.
Neste runde ble spilt med Dominion Alchemy-utvidelsen. For noen av disse kortene måtte man bruke potion i tillegg til penger. Før Hollender skjønte hva som skjedde, hadde han hendende fult av curse. Både Black Ant og André hadde tidlig kjøpt et kort som de spilte ut sammen med Throne Room, slik at alle andre fikk 2 curse-kort. Hollender ble så tidlig parkert. I tillegg stjal Black Ant det eneste potionkortet han hadde. André stoppet opp og fikk ikke kjøpt gode poengkort. Black Ant kvittet seg med noen cursekort, og var dessuten den eneste som hadde sett at det kunne lønne seg med Gardens, nå som han hadde mange kort. 1.Black Ant 23 2.André 6 3.Hollender -2 (13 curse).
En tredje runde fulgte, men denne gangen fikk Hollender støtte for forslaget om å ta vekk curse-kortene. Black Ant fant et annet oppsett med interessante kort. Noen av dem kunne endre actionkort i poeng. Black Ant fikk etter hvert et fantastisk deck som han brukte nesten helt hver omgang. Dette førte til flere kjøp for til sammen mer enn 12. Det så stygt ut for Hollender og André, men ved siden av noen svært gode runder hadde Black Ant også mange magre runder. Hollender hadde bygget opp en god pengemaskin og fikk kjøpt en 6 poenger flere runder på rad. André byttet ut en en del action-kort som gav ham flere duchy. Igjen gikk tre bunker tom og Hollender vant nok en gang. 1.Hollender 48 2.Black Ant 41 André 29.
Det var lenge siden Peter hadde vunnet Imperial og inviterte Herman og Saulius. Begge fikk en god og lang forklaring og etter en 7 wonders omgang, kom de endelig i gang med spillet. Herman forsvarte Russland ivrig mot Peter herjinger med Østerriket/Ungarn. Russland ble fattigere og svakere. Dermed kunne askelandene unngå trusler fra øst. Peter investerte flittig i disse landene, men Saulius så dettte og hev seg på i Tyskland. Tyskland og Frankrike (med Peter i førersete) desimerte England. Bare Italia anført av Saulius klarte å holde posisjon i store deler av middelhavte og nordafrika. Etter tre timer hadde Peter kjørt to land nesten til topps, men var ikke helt sikker på sin sak. Saulius hadde overtatt Frankrike som lå på tredje plass. Herman hadde fått noen tips, og kjøpte noen aksjer i Tyskland. Peter hadde imidlertid full kontroll og kjørte Østerriket/Ungarn til Taxation og påfølgende plass 25 på scorelisten. Herman mente at dette spillet var en slags Risk Deluxe, eller kanskje en «bridge too far» (red.). Saulius ville gjerne spille det en annen gang. Peter fikk sin etterlengtede seier i Imperial. Herman vant ikke, men slo Sveinmains toppscore på 60.
1. Peter 193 2.Saulius 151 3.Herman 100.