Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Et hyggelig gjensyn med vakre spill!

Posted by preikestolengamers den 17. juli 2010

Mens vi fremdeles venter på referat fra sist fredag, var Peter og Hollender klar til mer spilling. Peter hadde brukt de siste dagene til å kjøpe bil og ville nå bruke hjernekapasiteten til andre gode formål. Hjemme hos Hollender er det spilling nesten hver kveld, så Peter kjørte sin nye bolide til spillkjøkkenet. Hollenders kjære, som er like spilleglad eller spillegal (spørs hvordan man ser på det) ville mer enn gjerne være med. Agricola havnet på bordet for første gang i år. Stort mangfold og kanskje for få kvelder holder gode spill desverre for ofte i skapet. Hollender spiller Agricola derimot regelmessig og dette minnet Siri Peter om, slik planen for å stoppe favoritten var klar. Peter fikk en rask og god innføring i spillet. Siri trakk seg selv som startspiller og satset på åker og korn. Peter hadde studert de store investeringene nøye, og tok de råvarene han trengte. Hollender fikk noen «rester», før han valgte å bli startspiller selv. Peter fikk både kokeplass og steinovn, som gav ham god matforsyning. Da Siri ikke tok 4 sauer selv, oppmuntret hun Peter til å ta dem. Disse ble slaktet og Peter hadde nok mat i flere innhøstinger. Hollender fikk bygget ut gården, bygget grinder, en stall, og fikk ett ekstra familiemedlem, men måtte bruke mennene sine for mye til å samle mat. Han klarte så vidt å unngå minuspoeng, takket være en kokeplass rett før innhøstingsfasen. Når man sliter med matforsyning, tar dette så pass mye plass, at det blir vanskelig å få nok diversitet og noen dybdeinvesteringer. Siri hadde en leireovn og med mye korn, sånn ble det ingen kamp for tilværelsen. Derimot fikk hun ikke noen dyr på gården før sent i spillet. Peter hadde som sagt ingen sultproblemer og oppgraderte gården, ofte med en påfølgende stor investering. Med flere menn og flere attraktive plasser, ble valgene vanskeligere. Likevel stopper spiller alltid etter runde 12. Som så ofte i Agricola har mange en anelse på hvem som leder eller har vunnet, men ofte er det en del åpenbaringer på slutten. Peter hadde hele 8 poeng for sine investeringer, samt 3 bonuspoeng. Med 3 steinrom og 4 medlemmer førte dette til mange svenske poeng. Siri hadde litt av alt, men manglet poeng for oppgradering og sauer/griser. Hollender hadde en del dyr, 5 familiemedlemmer, men kom ikke lenger enn 1 investering og et leirehus. Peter som hadde spist godt hele spillet, men fikk noe matmangel og måtte ofre kornet sitt. Hollender strevde også med å mate alle 5 familiemedlemmer. Noen dyr ble til mat, men litt hastverk her kostet ham noen kostbare poeng. Peter så også senere at han heller kunne ha ofret en gris tidligere enn kornet sitt, mens Siri også angret på noen viktige valg. Agricola er ett spill som krever noe perfeksjonisme, og alt for ofte burde man kanskje gjort noe annerledes. Noen vil påpeke at det er for lite interaksjon, mens Hollender opplevde denne gangen alt for mye kamp om viktige plasser. Slik var det umulig å spille på autopilot med Peter og Siri rundt bordet. En spennende fintelling viste etter hvert følgende: 1. Hollender 29 2.Peter 28 3. Siri 23

Louis XIV ble neste spill. Siri tok kvelden, mens Peter og Hollender studerte reglene. Hvorfor har spill med mange regler ofte ikke en liten oversikt? Loius XIV ble husket som et fascinerende innflytelsesspill med mange detaljer. Herrene tok seg 15 minutter til å tillære seg reglene og hvordan dette spilles med 2 spillere. Svaret fant de fort: en tredje fiktiv spiller setter ut to brikker på tre bord. I tillegg setter han 2 brikker der hvor LouisXIV står. Han spiller ikke for poeng, men virker forstyrrende for oss andre. En runde består av 4 faser:

  1. Supply (man får inntekt, nye kort, og evt noe ekstra fra missioncards)
  2. Influence (sette ut brikker på bordene eller hente brikker fra lageret; man sparer et kort til neste runde)
  3. Scoring (alle bord blir scoret; den som har majoritet får handlingen gratis og mister brikkene til lageret/ andre får ingenting eller må betale for handlingene og får brikkene returnert)
  4. Mission (når man fyller kriteriene kan man legge et kort foran seg; dette gir belønninger i resten av spillet)

Louis XIV er et spill hvor man egentlig må prøve å få mest mulig ut av hver runde. I tillegg er det stor plagefaktor, særlig i form av intrige-kort. Når man ikke vet hvilke kort andre har på hånd eller vet hva de trenger, er timing vesentlig. Peter og Hollender satte mye press på hverandre og den som ikke startet hadde et avgjørende siste trekk. Men ekstra grønne kort og intrige-kort førte til mye spenning de neste rundene. Hollender fikk en svært god andre runde og klarte å fullføre med litt hell tre mission. Runden etter måtte han arbeide for å samle troppene (for den som vinner en majoritet mister brikkene sine til det generelle lageret), mens Peter fikk det han trengte og kom tilbake i spillet. Etter fire runder (noen som vet om man spiller flere runder med to spillere, for eks 6?) fikk vi poeng for fullførte mission (5) og for skjold (1). Samt 1 poeng for den typen skjold man har majoritet i. Igjen var det bare 1 poeng mellom Peter og Hollender som hadde begge 7 mission, men nå i Peters favør.

1. Peter 53 2. Hollender 52

Etter to svært gode spill var det tid for en dessert: Tatort Themse. Fem store lovbrudd skulle løses i London rundt 1900 . Spillerne bruker vitner til å løse mysteriene. På bordet ligger det 5 sporer som skal følges. I Kniziastil er det ett lovbrudd som ikke får poeng, for det blir ikke løst. Man samler inn poengkort ved hjelp av vitner, og trekker et nytt vitnekort etterpå. Kort og enkelt! I tillegg kan man ta vekk et kort, for å kunne ta et høyerliggende kort. I kjent stil fulgte Peter Hollenders handlinger nøye og oppdaget raskt at de blå kortene ikke ville gi poeng. Majoritet i et oppklart lovbrudd gir dessuten bonuspoeng, slik at striden om poengene bli hard. Etter 20 minutter (skal jo være et KORT-spill) endte spillet. Peter hadde fått to bonuspoengkort, mens ett forlot spillet på grunn av manglende flertall. Likevel hadde Hollender mest med 38 mot Peter sine 34.

Enda en kjekk spillekveld med gode spill var over. Bare noen få netter til spill-loftet åpner igjen for Le Havre og Imperial???

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: