Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Et sirupspreget men intenst og kjekt spill denne kvelden

Posted by preikestolengamers den 20. juli 2010

Black Ant is back! Han kom med to spill, spilte to spill og gikk seirende hjem. For en tilbakekomst etter et hardt dominion-treningsopphold i Sørfrankrike. Stolt og fornøyd gikk han hjem, men slet med i finne roen i sjelen. En natt med redusert søvnkvalitet fulgte. Rart eller kjent?! Hvordan startet alt denne mandagen i PG?
Black Ant og Peter hadde funnet veien til Hollenders spillkjøkken. Med seg i bagen hadde Black Ant Imperial og Le Havre. Det er fortsatt feriepreg i PG. Liten oppkomst, betyr i denne sammenhengen gode og tyngre brettspill på bordet. Med tre spillere falt valget på Le Havre. Black Ant vant blant annet vestlandsmesterskap på midwinter (tror jeg) og Peter hadde også spilt det noen ganger. Som trent agricolaspiller ble jeg likevel overveldet av alt som kom på bordet. Da Black Ant var ferdig med oppsettet etter et kvarter, startet han med en kort innføring i spillet. Konseptet i Le Havre virker nogså logisk og ikke helt ukjent. Samle varer, bygge bygninger, foredle varene og eventuelt sende dem med skip(ene). I tillegg skal hele familien til havnebaronen mates, noe som øker hver runde. Vi spilte den såkalte kortversjonen som består av 12 runder. Enkelt og greit startet vi alle tre med å samle varer og mat. De første bygningene ble reist, slik at blant annet fisk kunne røkes (og gi flere matpoeng). Med stort sett bare 2 handlinger per runde er det temmelig begrenset hva man kan gjøre. Jeg brukte litt tid på å finne ut hva som lønte seg. Flere ganger stønnet de andre da jeg hadde tatt noen varer som hadde samlet seg opp. Det må være en bekreftelse, at mine forsøk fungerte. Black Ant bygget et verft og så kom de første skipene i spillet, noe som gir et pusterom i jakten på mat. Peter blokkerte verfet flere runder, slik at jeg følte meg presset til å bygge andre bygg i stedenfor. Poeng er jo viktig, tenkte jeg. Black Ant hadde imidlertid fått mange bygg som inviterte oss andre. Dette gav ham enda mer mat og penger. Mangel på skip tvang meg mer og mer til å samle og foredle mat. Noen ganger kan man få følelsen i spill at man spiller mer mot spillet enn mot andre spillere. Nesten tre runder gikk bort til matsanking. Peter og Black Ant hadde nå begynt å foredle både leire og jern, slik at de forberedte seg på en sterk sluttspurt. Etter at jeg fikk ett lån, klarte jeg å overleve, og en runde senere kunne jeg bruke abattoir som slaktet hele dyrflokken. Endelig var det slutt på matjakt, men med bare få handlinger per runde, blir det ikke så mange resterende handlinger. Black Ant og Peter begynte å se på hverandre, for hvem skulle bygge steelwork og shipping line. Med mine ymse midler tok jeg de siste bygningene som ikke krevde noen murstein. Peter bygget et stort bygg i sluttrunden, da han fant ut at dette gav ham mer enn shipping line. Jeg bygget også, mens Black Ant fikk hele 19 francs for sendte varer. Etter to intense timer med å hente det beste ut av en sirupsaktig blanding av mange muligheter, var Le Havre over. Black Ant begynte å telle med Peter, så meg og til slutt seg selv. Tellingen viste følgende:
1. Black Ant 106 2. Hollender 95 3.Peter 59

Le Havre er et krevende spill som man må nok spille noen ganger for å bli kjent med bygningene og alle mulige strategier. Gode øyne (eller briller) er viktige for å se alle byggekort som etter hvert ligger foran spillerne på bordet. Feil straffes hardt og det koster nok en del anstrengelse å komme tilbake. Black Ant spilte dette bra med tidlig satsing på skip og bygg som andre kunne leie. Matro gir prestasjoner her. Peter spilte tilsynelatende bra og taktisk, men slet med poeng. Det var ingen av oss som solgte bygg. Dette er jo en ekstra handling og i noen tilfeller kanskje interessant. Nye sesjoner vil gjøre oss klokere, tror jeg. Le Havre har kommet til PG for å bli. Det er et godt spill (med mange skjulte sammenhenger) som trenger opplagte hoder og kanskje en dag etter hvor man kan sove litt lenger.

Hvilket spill kan man spille etter to timer full konsenstrasjon? Dominion Intrigue ble hentet fram. Ti tilfeldige actioncards ble trukket fram. Mange 5-ere og selvfølgelig kombinasjonen Duke/duchy. Etter en del spillsesjoner blir den enkeltes spillestil i dominion ganske synlig. Peter kjøpte tidlig mange actioncards (ironworks+great hall) som genererte både nye actions og nye kort. Black Ant og Hollender satser mer på penger og få actioncards. Et slankt og sammenhengende dekk er jo lettere å kontrollere. Blackt Ant begynte å samle på D/D kombinasjon, men Peter gav ham motstand her. Jeg satset derfor på province. Med mange 3-gull på hånd var det mulig. Black Ant fortsatte med kjøp, mens Peter fikk mange runder med lange rekker med action-cards, som til slutt gav ham bare noen få gull å kjøpe for.
D/D skal ikke undervurderes, for Black Ant hadde igjen nok av hver. Hvem skal prøve å stoppe ham neste gang?
1. Black Ant 71 2. Hollender 65 3. Peter 52

Klokken var tolv. Kvelden ble evaluert og nye kvelder på lagt inn på kalenderen. En krevende og intens, men kjekk kveld var over. God natt………

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: