Norges mest aktive brettspillklubb på nett!

Hotness-spillet Arcs skulle endelig kreves i PG denne første mandagen i det nye året. 4 ivrige spillere hadde tatt turen, og Graham tok jobben med å lose oss gjennom reglene. «Dette er egentlig et tricktakinggame» sa han før vi fortsatt fulgte med på reglene en halv time etterpå. Men så var vi også i gang. Men hvordan var nå det hele igjen?
Sveinmain fikk æren av å være startspiller og i oppsettet som ble trukket så klaget både Takras og Graham på at de fikk de dårligste plassene på brettet. Yurii hadde nok med å prøve å forstå det hele. Sveinmain spilte et kort, og fikk skryt for godt start-kort(alltid hyggelig, om det ikke ligger litt ironi bak det hele). I Arcs skal den som har initiativet legge et kort i en av 4 valører, de andre må legge høyere og følge sorten og få mange fordeler, eller legge en annen farge rett vei eller opp ned og bare få en fordel. En kan underveis ha ulike måter å få initiativet på, da det helt klart lønner seg. Den som har initiativet kan også bestemme hva som skal vektlegges når seierspengene skal deles ut. Er det den som har ødelagt flest skip av motspillerne, har mest innflytelse i ulike områder eller den som har flest fanger av motstanderen.

Graham tok kjapt initiativet og puttet etterhvert 2 av 3 seierspoengbrikker på den med flest varer eller olje. Så da var det bare å kjempe om dette resten av runden. Graham hadde en plan, med å få tak i et godt innflytelseskort, men Yurii hindret han dette og dermed ble det Sveinmain og Yurii som delte poengene første av i alt 5 faser, om ingen når 27 poeng innen den tid.
Ny runde og nye muligheter, denne gangen delte de 3 seierspongkrsiteriene seg på 3 ulike områder, dermed var det mulig for flere å få poeng. Det ble en del tenking og litt misforståelser av tricktakingreglene, men Graham passet godt på og ingen feil ble gjort. Takras sukket oppgitt over kortene sine, men hadde han et poeng, eller var det bare spill for galleriet?

Klokka gikk, og de 6 kortene en skulle spille hver runde tok sin tid, såpass at vi ble enige om at vi avsluttet det hele etter 2 runder. Sveinmain senket flest båter og det var også et kriterie, og dermed fikk han godt med poeng for dette. Apropos senking av båter. Dette er et av de få krigsspill hvor du kan drepe deg selv med å angripe andre, og likte godt krigsmekanikken, hvor du kan velge 3 ulike terninger alt etter hvor stor risiko du er villig til å ta.
Etter 3 timer med spilling med 2 førstegangsspillere var 2 av 5 faser unnagjort og vi kåret en vinner. Sveinmain hadde fått 17 poeng av disse 27 poengene, og fikk seieren, med Yurii 5-6 poeng bak. Takras fikk noen få poeng og Graham enda færre. Var det den dårlige starten?

I ettertid klaget Takras på kortene han fikk, da han fikk kort som han ikke kunne benytte seg av i særlig grad, og mange like kort. Har han et poeng? Det vil vi kanskje aldri få svar på. Men en kjekk opplevelse var spillet, selv om det nok scorer høyrere etter flere gjennomspillinger da det var litt mye for en førstegangsspiller å sette seg inn i. Men vakkert og spillbart, og skjønner Hotnessen:-) 7++ i snitt på opplevelse.

Som dessert tok vi en runde Bomb Busters. Her skal vi desarmere en bombe, skal ikke snakke sammen og har 4 miss til å klare det, om vi ikke klipper den røde ledingen, da taper vi øyeblikkelig. Samarbeidsspill uten å snakke sammen, hvor bra kan det bli? Alle ledninger har en verdi mellom 1 og 12 og alle har ledningene i rekkefølge. Så skal du gjette hvem som har lik ledning som deg selv av de andre spillerne når det er din tur. Vi kom godt i gang, men så begynte Sveinmain å rote det til med litt hjelp av Takras. Først en gang, så en gang til før han til slutt klipte den røde ledningen og dermed tapte vi hele gjengen.
Men Bomb Busters har det lille ekstra som vi kun fikk litt innblikk i. Det kan låses opp fordeler underveis etterhvert som vi klipper ledninger, og når en har spilt et visst antall ganger så kommer det nye fordeler/utfordringer i spill. Så langt kom vi aldri denne gangen og derfor fikk spillet 5 i snitt på opplevelse unntatt Takras som har sett litt hva potensialet spillet har.

Alt i alt en meget kjekk spillkveld, selv om det var en mørk og stormfull aften på Jørpeland, og flere holdt seg hjemme, så fikk vi spill som varmet, og bare å glede seg inn i 2025!