Space Race!

Året er 1950, og… ikke 1950? Åh, nei året er 1952, kanskje 1955, det spørs litt på hvem du spør. Dette er nemlig poengskalaen i spillet; hvor langt en spiller har kommet i romfartsløpet. Hver spiller startet forskjellig, med privat sektor helt bakerst i rekken.

Oscar, Hollender og Afro stilte opp i Takras arene for å prøve seg som dominerende romfarer-selskap.

Kina, Sovjet, SpaceX og Europa (tror jeg) skulle utfordre hverandre i det store romkappløpet. Reglene var lest samme dag og virket enkle, helt til vi begynte å spille.

I spillet Space Race er reglene enkle. Problemet er at reglene ikke går over hva kortene har å gjøre og hva som faktisk er lurt å gjøre.

Eksempelvis er Breakthrough Tracker en stor del av spillet, bestående av 5 deler. Den ene heter Launch Bay, og noen av oss startet med astronauter både her og på de andre fire feltene. Hva gjør disse feltene? Jo, man få poeng for å ha flertall av astronauter der. Med unntak av Launch Bay. Greit nok. Hva gjør Launch Bay da? Sjekker reglene. Aha! Under scoring så får man poeng for alle disse plassene, ja, med unntak av Launch Bay…

Det var bare ett av eksemplene, og det dukket opp mange spørsmål underveis som vi ikke fant svar på i reglene. Etter hvert som vi spilte, så begynte vi å forstå sammenhengen. Launch Bay var et område man kunne sette ut i, for senere å re-delegere til de fire andre på Breakthrough-plassene. Det kunne gått stått tydelig i reglene.

Etter mange runder begynte brikkene å falle på plass. Alle begynte å forstå hvorfor man la kort i universet, hvorfor man valgte noen kort over andre, og hvor viktig det var med spiller-rekkefølge.

Ja det tok litt tid å komme inn i spillet, men da vi forstod sammenhengen, begynte lydene fra tenking rundt bordet bli synlig, med flere «aaaah»-opplevelser, da nye kort med oppklarende tekster kom frem.

Hollender hadde dominert Breakthrough-trackeren fra starten og høstet rikelig med poeng i alle syv rundene spillet varer og endte opp i fremtidens år 2047. Kun Afro og Takras lever i fortiden og kunne ikke leve opp til det selvoppofrende Sovjet og finurlige Oscar Musk.

  1. Hollender 2047, 2. Oscar 2036, 3. Afro 2020, 4. Takras 2017.

Veldig kjekk spill når vi først forstod hvordan det fungerte, og alle var enige om at det må prøves igjen snarest før vi glemmer det.

Grafikken i spillet var upåklagelig. Hvis du kjenner Terraforming Mars, så var dette på den andre enden av skalaen. Hvert kort hadde unik og flott grafikk, mens kort som gjorde det samme, men hadde forskjellige verdier, hadde grafikk som gjenspeilet dette. Fantastisk.

En kommentar til «Space Race!»

  1. Tilbaketråkk: Race in space, in your face og drafting phase – Preikestolen Gamers

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: