Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Endelig mandag igjen! De dagene fra forrige mandag blir for mange, av og til, spesielt med så mange nye spill i hyllene.
Det ble Takras Taverna som stod for vertskapet, og Hollender, Vegard og Sveinmain fant veien gjennom hagl på størrelse med erter og kom frem uten altfor mange blåmerker.
Først ute var det rykende ferske Rallyman GT. Rallyman har vi spilt tidligere i PG og hadde kun en «Ok» opplevelse, siden man kjørte i kolonne. Nå var det ordentlig race på gang, med forbikjøring, blokkering og ikke minst: gambling.
Reglene er ganske lik sin forgjenger, men den store forskjellen er at vi ikke trekker kort for girene vi har vært i og at vi kjører samtidig. Når vi planlegger turen, brukes fortsatt terninger. For å komme frem til neste felt, må man bruke en terning. Terningen representerer giret man kan bruke, og de rangerer fra 1-6, pluss drifteterninger og bremseterninger.
Det er ikke lov å bruke samme giret to ganger på samme tur, men det går fint an å trikse det til, ut fra startgiret på turen og med bremser. Når du slutter turen, legger du en markør ved bilen som viser hvilket gir du er i.
Klar…
Ferdig…
GÅÅÅÅÅÅ!
I bildet over er det rød sin tur, siden den er i høyest gir. Den ligger godt posisjonert inn i svingen og holder giret sitt med hvit terning, bremser hardt ned til første gir idet den passerer blå bil og tar den optimale linjen inn i neste sving. Spennende mange muligheter.
Blå bil ligger langt bak, men tar seg fort frem.
Takras (gul) var først ute fra startskuddet gikk, og demonstrerte – som han annonserte – hvordan man feiler med terninger. Han mister kontrollen og må stå over en runde. Hvis du gambler og triller mange terninger samtidig, får du sekundmarkører som kan ofres senere, når ting blir skummelt.
Sveinmain (blå) klagde på å starte bakerst, og klagingen ga nok ekstra medvind, for selv med 9 terninger på ett kast, kom han fint avgårde. Dette gjaldt egentlig for alle. Unntatt Takras, som gang etter gang, ikke klarte det på 3 terninger uten å steile.
Et væromslag underveis gjorde ting ekstra vanskelig med asfaltdekk, især for Takras som var eneste med skade på bremsen, slik at han ikke stod igjen med en eneste bremseterning.
Stort sett var det Vegard (rød) og Sveinmain som stod for knivingen, og begge to hadde god kontroll (les: flaks) med terningene.
Men slutten var ganske spesiell. Takras gamblet alt for å skynde seg i mål og sikre tredjeplassen, med Hollender like bak. Takras trekker et gult flagg fra posen, som betyr at ingen kan kjøre forbi! Og så nær målstreken er det umulig for Hollender å innhente seg.
Rallyman GT var en kjekk opplevelse. Vi spilte to runder som tok i underkant av to timer, med en del tid på å sette seg inn i reglene, som egentlig er ganske rett frem. Én runde kan godt holde, men tiden gikk likevel ganske fort.
En fin kombinasjon av posisjonering, en dose flaks og muligheten for å kunne kjøre løpet trygt, gjør Rallyman til noe som fint kan komme på bordet igjen.
1. Sveinmain, 2. Vegard, 3. Takras, 4. Hollender.
Hollender hadde forbrent nok drivstoff og trakk seg for kvelden. Vi trengte noe som tok en times tid, så da falt valget på Clank! in Space!
I Clank! in Space! skal vi snike oss ombord på et romskip, hacke terminaler og stjele en av den onde fyrstens (Thanos, sikkert) mest prisverdige skatter. Men, vi er ikke så flinke som vi tror, og lager stadig støy. Jo mer støy, jo større fare for at vi blir oppdaget og får skade underveis som vi må banke opp sikkerhetsvakter/roboter.
Takras hadde ikke originale Clank!, men både Vegard og Sveinmain kom veldig fort inn i det, med forkunnskaper. Noen ikon- og mekanikkforskjeller var det, men ellers ganske likt. I tillegg brukte vi en app som legger til tilfeldige hendelser, dersom vi gjør spesifikke ting, som appen legger vilkårene for. Det skaper ekstra kaos. Ofte i form av straff, men og i form av belønninger.
Vegard bråkte masse og fikk følgelig mye skade. Takras var heldig og kunne tidlig kaste bort et bråke-kort for godt, mens Sveinmain bygget opp en stor bunke med generiske kort for flytting og slåssing.
Sveinmain fikk fort mye skade han óg, og måtte endre planene sine, og få seg helbredelse fra medisinskapet. Takras valgte å prøve snike seg ut med en 50 kg stor kapteinstol, mens Vegard tok en liten sylinder. Sveinmain tok en liten robotvalp med seg. Det begynte å se veldig mørkt ut og alle hadde fått en del skade allerede.
Vegard var utrolig nær å hoppe inn i den første trygghetssonen, men ble tatt på målstreken. Takras hadde kommet seg dit allerede, mens Sveinmain lå minst en runde bak. På Vegards tur nå, kom det enda flere kuber fra posen. Sveinmain kunne umulig klare det, med så mange kuber i posen mot hans årsak.
Joda! Vegard trakk ikke noe galt, og Sveinmain kom enda nærmere mål. Takras strøk så med, og fikk også lov å trekke mot Sveinmain. Det gikk bra!
Sveinmain kom seg til det området hvor man blir reddet av kollegene sine og får være med i sluttellingen. Kun Vegard ble forlatt til den onde fyrstens fryktelige grep.
Clank! er et fint system. Det belønner å våge seg, men man må samtidig passe på at man ikke går for langt. En tyv som drasser rundt på en kjempesvær kontorstol mens han prøver å være stille, det er ganske morsomt å se for seg.
Clank! in space! er også et kjekt spill. Bare å spare opp til Clank! Legacy?
Nok en mandag var dessverre over. Kjekt som vanlig. Godt vi er i gang med litt faste mandagsspillinger igjen, etter en liten periode dødtid. Kommer du neste mandag?
1. Sveinmain 72, 2. Takras 68, 3. Vegard DNF.
Hei,
Jeg heter Terje og driver en YouTube kanal der jeg presenterer brettspill med solo/multihand gjennomspilling. I den sammenheng prøver jeg å få tak i Rallyman GT i Norge, men det ser ikke ut til at noen har det i butikk enda. Hvor fikk dere tak i det?
Gjerne sjekk ut siden min om dere har lyst 🙂
Tilbaketråkk: Karma karma karma chameleon – Preikestolen Gamers