Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Endelig plussgrader i Grotten igjen og Saulius og Kjell Henrik hadde tatt turen for lek og moro. Kjell Henrik hadde tatt med seg kickstarterutgaven av Treasure Mountain(TM), + utvidelsen Caverns of Gandum.
I TM leder vi hver vår klan med dverger som har blitt utvalgt til å drive gruvedrift i dette fjellet rik på mineraler. På veien kan du bli plaget av dragen, som alle må prøve å kjempe mot flere ganger i spillet. Den som undervurderer dragen mister penger eller edelstener.
Underveis får en poeng for å utvinne og selge edelsteiner, bygge ut gruven din og tjene penger og nedkjempe dragen. I tillegg har en utvidelsen med de rosa diamantene. Kjell Henrik satset på denne, men den gav mest fordeler opp mot dragen, og de rosa diamantene var ikke implementert i oppdragene en kunne løse underveis i spillet, eller omdanne disse til penger(som igjen er poeng). Sveinmain og Saulius derimot satset på ekte diamanter. Saulius på de røde og Sveinmain på gule. Det lønte seg å satse på samme farge i gruva, for da kunne en utvinne flere på en gang. Underveis kunne en løse oppdrag, uten å miste diamanter. Og her var det litt flaks på hva som dukket opp før det ble din tur. Var du heldig kom det opp oppdrag du kunne klare, hvis ikke kunne du se de andre spillerne fyke i fra på poengskalaen.
Utsettet av brikker var i kjent WP stil, hvor en satte ut en mann om gangen. Vi hadde 5 menn hver med tall 1 til 5. Spillskaperne var inspirert fra Lancaster, hvor en 2er mann kunne slå ut en 1er mann av annen farge. Da måtte 1er mannen finne seg et nytt område med dertil fordeler. Eneste ulempe med dette var at spillet tok en del tid, da det ble mange utsett hver av de 5 rundene i tillegg til de 15 utsettene som 3 spillere lager.
Sveinmain og Saulius kjørte i fra Kjell Henrik etterhvert, og når dragen som Kjell Henrik lett ville nedkjempet på slutten aldri angrep, så fikk han ikke disse poengene og havnet i bakleksa. Spillet ble faktisk avgjort av at Saulius ikke kjøpte en gruvebrikke, da han ville tape et poeng på det, for å se at Sveinmain kunne kapre et gruvebrikkeoppdrag som Saulius ikke kunne løse da han hadde 11 brikker og ikke 12 som oppdraget krevde. Dermed vant Sveinmain med 6 poeng istedet for at Saulius ville vunnet med 4!
TM var et meget vakkert spill. Lancastermekanikken gjorde ikke spillet bedre, men lengre, og utvidelsen var god, men lite implementert i spillet spesielt med salg og oppdragskort med rosa diamanter. Gir spillet 6 av 10 på terningen. Kan godt spille det en gang til, uten at jeg vil mase om det…
Det ble med det ene spillet denne kvelden, da vi kom opp i 4 timer med regelforklaring. Men ingen klaget, da alle hadde rullet seg i diamanter i Treasure Mountain.
Tøft. Vanligvis liker jeg ikke spill som ser ut som pizza strødd over med no stop….