Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

BGG topp 100 spilling

Posted by sveinmain den 22. desember 2015

Kjapt oppsett på Patchwork - da er det bare starte å sy!

Kjapt oppsett på Patchwork – da er det bare starte å sy!

Jula nærmer seg med stormskritt i PG, og medlemmene har det mer travelt enn aldri før, og derfor ble det kun Sveinmain og Robert som klarte å rive seg løs fra julemas denne mandagen. Som en julepresang til hverandre hadde vi kjøpt inn 2 topp 100 spill – nemlig 7 wonder duel, og Jaipur som begge måtte testes ut.

Som oppvarming tok vi en runde Patchwork, som også ligger på 63 plass inne på Boardgamegeek topp 100(for de som ennå ikke har oppdaget denne siden, sjekk opp!!!). Patchwork skal vi begge lage best mulig lappeteppe, og en kan velge fra 3 brikker hver gang en har tur. Har en ikke penger, eller ikke vil kjøpe lapp, så kan en istedet ta knapper, så en igjen senere har råd til å kjøpe ny lapp i teppet sitt. En enkel og genial mekanikk, i et relativt snilt men utfordrende nok 2 mannspill. Begge fulgte hverandre på inntekt på knapper(noe en får ca. 6 ganger i spillet), og Robert var den som sydde finest og fikk 7 knapper i bonus for å klare 7×7 dekte felt. Dermed var det kun antall tomme felt som ville avgjøre spillet. Robert hadde 8og fikk 16 minuspoeng(2 pr. tomt felt) mens Sveinmain klarte minus 12, og dermed ble han dagens lappemester, og 1-0 til Sveinmain over Robert.

Lappeteppene er ferdig. Sveinmain sitt til høyre!

Lappeteppene er ferdig. Sveinmain sitt til høyre!

Patchwork er veldig behagelig, men dypt nok samtidig som det ikke er de store ødeleggelsesmulighetene som gjør spillet familievenlig(konevenlig).

Neste spill ut var 7 wonders duel. Spillet har føket inn på 53 plass på BGG topp 100, men var det et godt spill? Sveinmain hadde spilt vanlig 7 wonders, og hadde et godt sammenligningsgrunnlag, mens Robert hadde studert reglene. Duel lignet mye på grunnspillet, men har tilpasset seg ypperlig for 2 spillere. Symbolene hadde blitt tydeligere, og med 2 spillere har en kun en nabo og konsentrere seg om og ikke 2 i vanlig 7 wonders. I tillegg var det egen militærskala som kunne avgjøre spillet før det var slutt og egen teknologiskala hvor førstemann til 6 teknologier vinner. I tillegg til å bygge inntil 4 underverker hver selvsagt, som alle gav fordeler hvis en klarte det. Det spilles 3 runder som i grunnspillet, men her har en litt mer kontroll på hvilke kort en skal satse på eller ei. Sveinmain bygde godt ut med grunnressurser som mur og tre, mens Robert satset på handelskort som gjør at en ikke trenger aller ressursene bare en har penger. Sveinmain sanket godt med poeng på byggverk(blå kort) og ledet stort da Robert i siste runde satte inn et hardt press på militærmakt. Sveinmain kjempet for livet for å unngå å tape, men fikk aldri de militærkortene som han måtte ha, og dermed ble byen innvadert og Robert vant det hele: 1-1.

Duellmesteren Robert fornøyd med militærmaktseieren!

Duellmesteren Robert fornøyd med militærmaktseieren!

7 wonders duel var mye mer oversiktlig og velspilt enn flerspillutgaven, som alltid for meg har vært litt kaotisk. I 7W duel har en oversikten og kan kose seg med spillet på en helt annen måte, og det er et verdig BGG topp 100 spill.

Neste BGG topp 100 spill ut var Jaipur, nr. 92 på rankingen. I Jaipur skal en bruke kort for å sikre seg poeng så tidlig som mulig desto mer poeng, men jo lengre en venter jo mer bonus kan en også få. Mange harde valg og noen fiffige kamelkort som gjør det hele genialt, men vanskelig å forklare uten å ha spilt det. Her spiller en best av 3 runder og Robert vant første runde relativt enkelt, og det gikk forholdsvis kjapt unna. Ny runde og nye muligheter, men denne måtte Sveinmain vinne. Men Robert klarte igjen å ta rotta på Sveinmain og vant også runde 2 og dermed var det 2-1 til Robert sammenlagt.

Indiskinspirert tema, og Mr. Tooth av Ylvis garantert god stemning!

Indiskinspirert tema, og Mr. Tooth av Ylvis på stereoen garanterer god stemning!

Jaipur var langt fra så dypt som 7 wonder duel, men likevel mange harde valg, og tøffe dueller i spillet som gjorde det meget spillbart.

3 meget gode 2 mannsspill som alle kan anbefales på det sterkeste. Alle med spilletid på ca. 30 minutter og en veldig god spilleopplevelse etterpå. Og fikk du det ikke til jul, kjøp det etterpå:-)

Endelig snø på Jørpeland

Endelig snø på Jørpeland

I mangel på skikkelig julestemning på Jørpeland, hva passet bedre enn å teste Carcassonne Winter edition. Klokken var langt over midnatt da vi satte i gang. Robert studerte reglene, og fant ut at en måtte sette ut en mann på brikke en trakk. Vi tenkte ikke mer over det, og dermed gikk vi veldig fort tom for brikker(menn/meeples). Men av  og til fikk vi hentet hjem noen igjen før vi ble tvunget til å sette ut nye på den brikken vi trakk. Sveinmain var heldigst og scoret mest, i tillegg til at han fikk full uttelling for bøndene sine som passet jordene, noe som alltid gir mye poeng i Carcassonne. Dermed ble det 2-2 denne kvelden. Men i ettertid så vi igjen at vi hadde blitt offer for en dårlig norsk regeloversettelse. En måtte selvsagt ikke tvinges til å sette ut en mann når en trakk brikke, men det måtte vi i de svenske og engelske reglene for å forstå. Men sånn går det når en spiller spill på impulsen uten å ha forbedredt seg, såpass mye at vi også glemte å spille med pepperkakemannutvidelsen som fulgte med. Men neste gang blir det riktig – men vi fikk det vi ville ha, en hvit julestemning i Carcassonne!!!

En overrasket vinner!!!

En overrasket vinner!!!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: