En spontan, men svært god lørdagskveld!

Mens det er høyt aktivitetsnivå i PG-gjengen med stadig flere nye medlemmer, er det noen andre som har slitt med oppmøte i det siste. Pift og Hollender hadde ikke klart å komme de siste mandagene, og Peter var i utlandet hele uken. Hva passer da bedre enn å legge inn en ekstra lørdagspilling. Vegard vertet denne gangen. Peter og Hollender var på plass for å spille et spill som blir spilt alt for sjeldent i PG, nemlig Agricola.

Full konsentrasjon i Agricola.

Alle tre hadde spilt det før, slik at alle hadde planene sine klare. Peter ble trukket som startspiller og hadde tenkt å bli det en del runder framover. Trestammer forsvant fort hver runde og oppsparingen for mer plass i huset hadde startet. Peter satset mye på å bli første mann med tre innbyggere, men Vegard benyttet anledningen og valgte startspillerbrikken. Runden etterpå kom likevel ikke muligheten til familieforøkelsen, slik at Vegard strategisk nok sikret sin startspillerposisjon. Peter måtte dermed justere sine planer. Klok av tidligere skade bygget han et stort beiteområde for å unngå minuspoeng. De første sauene kom til gården hans, og ved hjelp av en kokeplass ble de satt om i nødvendig mat. Hollender hadde sikret seg tidlig en leireovn og hadde dermed temmelig sikker matproduksjon så lenge han hadde korn på lager. Vegard hadde nå tre innbyggere, men måtte ofre kostbare kornbrikker i matfasen. Peter fikk også en tredje mann, mens Hollender hadde to ledige rom som kunne fylles med nye innbyggere rundene etter. Raske innhøstingsfaser satte press på alle og det ble vanskeligere å sanke mat på brettet. For å overleve måtte Peter slakte sine dyr, og mistet poeng. Hollender hadde fått sving på motoren og begynte å redusere i forhold til Vegard. Sistnevnte hadde fått mange åkre med både korn og grønnsaker. I tillegg hadde han oppgradert huset sitt til stein.

En sterk vinner!

Hollender hadde fem innbyggere som sanket inn poeng på mange områder. Peter hadde tenkt å renovere huset sitt, men måtte igjen endre planene sine, for Hollender og Vegard valgte denne handlingen før han rakk å gjøre noe. Peter løste dette imidlertid fint med noen store investeringer. Tellingen kunne starte etter den siste fasen. Peters brett så noe mangelfult ut, mens Vegard og Hollender hadde gode poeng i det meste. Etter at alle poengene var samlet og fintellingen var ferdig, kunne Vegard løfte armene sine for en sterk triumf i Agricola. Peter hadde bare 18 poeng, men ved hjelp av hele 9 poeng for store investeringer og bonuspoeng, kom han bedre enn ut enn bedre det brettet viste. Agricola er og blir et toppspill, men i PG bare for et selektivt selskap.

1.Vegard 37 2. Hollender 35 3. Peter 27

Genial Spezial

Pift skulle ikke komme før 22.30, så Hollender tok fram et kjapt spill: Genial Spezial. Et abstrakt spill, så ikke noe diskusjon om tema passer eller ikke. I likhet med Genialt (moderspillet) er det enkelt å spille. Legg ut en brikke hver runde. Så kan man forbinde tårn på brettet og få poeng. Store tårn som forbindes gir spilleren ekstra bonuspoeng i alle farger. Poengsanking og en del sabotasje er nøkkelordene.

De første kjedene tidlig i spillet.

Spillet er over når alle har lagt sine 20 brikker på brettet.I Knizia-stil er det selvsagt den minste fargen som teller til slutt. Mestertaktiker Peter følte seg rask i sitt element og la brikkene sine svært strategisk. Vegard satset på en egen halvbane og fordelte poengene ganske jevnt (se bildet), mens Peter og Hollender tvang hverandre til å legge brikker visse steder. Da Pift kom var spillet nesten ferdig. Hollender hadde fått alle sine markører nesten helt til høyre på det braille-aktige scorebrett. Peter var fornøyd med sølv, mens Vegard ikke klarte å videreføre sin seiersrus fra Agricola.

Vegard satser jevnt.
Sluttscoren og seiersherren.

1. Hollender 18 2. Peter 14 3. Vegard 11

Med Pift tilstede falt valget raskt på Funkenschlag og dennne gangen i Benelux, hvor olje (gass) og vind er viktige ressurser. Hver runde forsvinner den minste sentralen ut av spillet, slik at nye sentraler kom stadig vekk. Korte forbindelsesruter gir alle mulighet til å bygge lengre strekinger. Vi spilte kun med de fire nordligste områdene. Vegard festet seg i midten, Hollender litt nord for ham, Pift i øst, og Peter (sitat: vi vet hvem vi skal passe på) rundt Hollender som var allerede noe innesperret etter 2 runder.

Stufe 1

Peter hadde valgt å ikke bygge, da han fikk tak i en 5-er sentral tidlig i spillet. Billige ressurser skulle bli hans suksess også denne gangen, trodde han. Pift bygget full fart videre i øst, mens Vegard dro sørover. Hollender måtte bruke noen penger for å komme seg langs to av Vegard sine byer. Budrundene var som vanlig intense og ingenting ble gitt vekk billig. Bort sett fra at Hollender som siste mann i en auksjonsrunde var heldig med en 6-er sentral til bare 30E. Kapasiteten økte og kamp om truende ressursmangel ble sterkere. Hollender hadde kjøpt en

Stufe 3

7-er sentral, men kunne ikke bruke kullet han hadde, for kullmarkedet gikk nesten tom. Det var særlig Peter som hadde kjøpt to store kullsentraler (mens alle hadde kull) som presset markedet, men også seg selv. Stufe 2 kom og like etter også stufe 3. Pift bygget videre, selv om han slet med den gode varmen i Vegards dungeon. Pift sjekket temperaturen flere ganger, men den holdt seg stabilt på 26 varmegrader. Til Pifts forbauselse  hadde vi andre ikke noehinder av dette. Hollender sto som ledende spiller over byggeaktiviteten en runde, for å kunne starte først runden etter. Vegard hadde yndlingssentraler med billig drift.

Funkenschlag krever en god rygg?!

Pift kjørte sveinmain-strategien med å bygge uten tilsvarende kapasitet, men klarte plutselig å komme opp i kapasitet på 15 byer og var farlig næ å avgjøre hele spillet, men hadde ikke nok penger til å bygge de siste to husene. Peter, Hollender og Vegard hadde nå kapasitet til 17 byer.Usikkerheten om hvor mange runder som skulle følge, var følbart rundt bordet. Bort sett fra Pift hadde alle minst 5 byer igjen. Vegard tok sjansen og økte sin produksjonskapasitet til 18 byer. Peter hadde beregnet en runde til, da han så at Hollender bygget hele 6 byer og kom på 17. Pift og Peter stønnet, men det gjorde ikke Vegard som hadde en plan. Han bygget en by, to byer, så tre og fire og nesten 5, man manglet 2E (høres det kjent ut?) til å komme på 18 byer. Nå var det penger som avgjorde som så ofte. Hollender hadde 10E mer enn Vegard og kunne juble.

1. Hollender 17 byer (10E mer enn) 2. Vegard 17 byer 3. Pift 16 byer 4. Peter 15 byer.

Kjekt å spille funkenschlag, men også viktig å vinne!

En fantastisk omgang av en ekte evergreen i PG. Blir alltid bra, men helst med riktig besetning. Unikum i PG var at vi startet 22.30 med funkenschlag, og det fungerte. Pift og Peter vurderte å dra, men etter to store spill på en kveld er det alltid forlokkende med en avslutter i klassisk PG-stil. 7 wonders som var en ekte hit i vår, kom nedelig på bordet igjen. Det ble igjen mye fart, mange kort på bordet og følge med hva dine naboer gjør (så langt du klarer det). Etter en god halvtime følger da en tellig som ingen vet hvem som kommer best ut. Tross dette kaoset er 7

Det flotte kaoset med 7 wonders.

wonders et kjekt spill. Pift hadde Manneken Pis denne gangen, men kunne ikke få øl siden brettet lå på A-siden. Vegard var temmelig misfornøyd med egen innsats. Pift, Hollender og Peter så på hverandres samling, og måtte vente til fintellingen. Peter kom på 57 som kan være en vinnerscore. Pift stoppet på 51, men Hollender hadde poeng i det meste og kunne konstatere at han kom akkurat et skralt men viktig poeng foran Peter.

1. Hollender 58 2. Peter 57 3. Pift 51 4. Vegard 35

Referenten takker verten Vegard for et varmt spillrom og alle for et svært god spillkveld. Lenge leve spilling i helgene!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: