Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Hele 11 spillere samlet seg denne mandagen

Posted by Takras den 9. februar 2011

Det var skikkelig kaos i PG denne kvelden. Invitasjoner til både Grotten og Takras Arena ble sendt ut i store mengder til PGs medlemmer. Hvilken var rett? Hvilket klokkeslett? Hvor er Takras Arena?!?! Så mange spørsmål, og mange telefoner til Takras. Men til tross for en slik dramatisk start på dagen så var det hele 11 stykk som møtte opp denne regnfulle kvelden. Det er årsrekord!


Vikings
1. Takras 89
2. Saulius 72

Endelig en Viking igjen

Saulius var først og kom litt før tiden. «Fordi da kan vi spele Vikings» sa han med en gang, og Vikings ble det. Begge kunen reglene og det tok bare et lite minutt å pakke ut av esken og begynne å spille. Det var lite kniving om å starte, og Takras begynte første runde for 5 mynter.  Saulius satset på gull og speidere mens Takras satset på krigervikinger og adelsmenn. Men begge manglet fiskemenn, og det var det få av å finne. Det var en drøss med vikingskip som skulle plyndre, men Takras var klar for dette og bekjempet dem så godt han kunne. Saulius mistet noen penger og poeng på grunn av all plyndringen. På slutten hadde begge ervervet seg hver sin haug med gullmynter. Men det var Takras’ satsing på båtsmenn som var det avgjørende, og han vant med 7 poeng over Saulius.

Denne byen er ikke stor nok for oss begge

Det var kun ståplasser igjen, og med ett bord og en lekegrind, kom Sveinmain og Black ant Takras arena til unnsetning. De hadde nemlig tatt med seg PGs innkjøpte bord, samt 2 stoler og med det tror jeg det gikk akkurat og at ingen måtte stå og spille. Sveinmain hadde forberedt sitt siste innkjøp Carson City, og forklarte relgene så godt han kunne. Dette er et Worker Placementspill med dueller om de forskjellige handlingene. Duellene kan enten foregå med terning eller med brikker. For å få bort tilfeldighetene falt valget på brikker denne gangen. Alle startet med 6 brikker hver med tall fra 0 til 5. Summen av disse trekkes fra $30 og dermed startet Pift og Sveinmain med $19 mens Peter og Dr. Proktor hadde mer skyts og måtte nøye seg med $11. Det ble dueller fra første stund. Peter valgte selvsagt Sheriffen, som gir en ekstra handling samt at ingen kan duellere med han, som er den beste i byen. Fjellene lå tett i Carson City denne dagen og Sveinmain og Peter hadde sikret seg gode fjelltomter og begynte kampen om gruvene som var til salgs. Sveinmain trakk seg tidlig tilbake og kunne på den måten ha en ekstra mann og skyte med i duellen og dermed vant han gruva si, mes Peter måtte sikre seg en dyrere denne gangen. Pift ble stående uten, mens Dr.Proktor fikk bygge sin Ranch i fred samt noen andre bygg.


Carson City
1. Dr.Proktor 37
2. Sveinmain 32
3. Peter 31
4. Pift 29

Den gamle westerns doktor tar farvel med stil

Ny runde og nye muligheter av totalt 4 runder. 2. runden klarte å ødelegge for Peter som skulle sikre seg billige seierspoeng for $3 pr. stk, men Sveinmain tok duellen mot han og vant igjen, slik at Peter måtte innkassere seierspoeng til $10 mens Sveinmain kunne bruke $3 på sine og kjøpte 10 stk. Det var noen for mye for i 3. runde fikk ikke Sveinmain råd til å kjøpe de byggene han trengte. Dr. Proktor ble rikere og rikere, mens Pift kjøpte tomter og bygg, uten å satse på seierspoeng. I 4. og siste runde sikret Sveinnmain seg et bygg med Sheriffen, mens Peter som var total overlegen på pistoler med revolvermann og trippelløper satte sine menn på alt som gir seierspoeng og blokkerte disse for alle oss andre. Dermed trodde vi at løpet var kjørt. Men Dr. Proktor hadde Groceren med 60 i cashlimit og kunne dermed kjøpe 10 seierspoeng, mens Peter var betydelig fattigere, men sanket de seierspoeng han kunne. Pift fikk mye poeng i slutt-tellingen og han som trodde han ville bli totalt sist, var bare 3 knappe poeng fra 2. plassen. Sveinmain klarte å krype forbi Peter, men Dr. Proktor ble en overlegen vinner i sitt siste spill i PG for denne gang. Adios til Sheriff Dr. Proktor på sin vei til østlandet.

Carson City var en hyggelig overraskelse. Pift mener det blir enda bedre med terning. Tiden vil vise. Vil garantert komme på bordet igjen:-)

Amon Ra

Det var over tre siden sist praktspillet Amun Ra ble spilt i PG. I dag skulle Black Ant, Hollender og Herman slåss om de beste provinsene, bygge kostbare pyramider og ble til slutt farao over hele egypt. Auksjonsrundene startet forsiktig og spillet utviklet seg temmelig symmetrisk, helt til forskjellene i provinsene ble større (templer, mange gårdsplasser, og gull). Da gikk auksjonsprisen raskt opp. Etter det gamle rike (poengtelling halvveis) hadde Hollender et lite forsprang på Black Ant takket være 3 poeng ekstra for rekker. Black Ant og Herman satset på majoritetsprovins på hver sin side av Nilen. Så kom det nye kongerike. Hollender hadde samlet mest penger og satset på Amarna som hadde 4 pyramider, men den kom ikke før den siste auksjonen. Da hadde Black Ant spart en god del penger og stukket av med billige, men lukratiuve provinser. Hollender hadde tapt en del penger på ofringen. I tillegg kapret Herman med ensidig bygging majoritetsprovinsen på Nilens østbredde. Amarna gikk for 28 gull til Black Ant som fikk 9 poeng der (pluss poeng for kjeder). Holllender prøvde desperat å få Amon Ra opp på 3, men bød en gull for lite. Dermed gikk seieren (takket være 2 bonuskort) til Black Ant. Herman fikk 24 poeng i det nye kongeriket, men hadde tapt terreng i det gamle riket.

1. Black Ant 44
2. Hollender 39
3. Herman 31

4 av 4 treff på Sven

Cowboyene var altfor opptatt med å duellere, og på det andre bordet regjerte Amun Ra. Sven fant fram et «legendarisk» spill i PG-sammenheng. Det har nok større affeksjonsverdi enn innhold, men det kan passe godt å komme opp på bordet igjen. Royal Turf er navnet, hestene er spillet. Sven måtte grave dypt etter reglene, og de kom opp i stykkevis. Sveinmain måtte avbryte en duell han (saved by the bell, sikkert) og hjalp til med reglene. Og vi var klare med et bang. Hestene ble spilt uten særlig å skjule på avsløringene av hvem vi satset på. Her heiet vi frem den ene hesten alle hadde en brikke på. Det vi gjorde et stort nummer ut av, var hvem vi satt igjen sist. Saulius gikk som eneste taper i første runde, og måtte gi fra seg £100. Neste runde var uten særlig dramatikk. Først i tredje runde ble det klart hvem som ville i mål først. Sven hadde satset helt riktig og spilte de andre spillerne til å gjøre som han ville. Han fikk full pott! Første hest hadde han satset 2 på. Andre og tredje 1, og sisteplass hadde han faktisk satset 0 på. Så det var 100% klaff!

1. Svein 3450 2. Salih 2650 3. Saulius 2300 4. Takras 2100

Fremdeles var det krig i cowboyland, og nå var Patrizier på bordet frem for Amun Ra, men de var straks ferdige. Super Circles kom da frem som en filler. Dette er ekstremt lett å lære, ekstremt vanskelig å mestre. Men ikke spør Saulius om han syns det var vanskelig, fordi han knuste alle andre uten motstand. Vi satt igjen med hver vår halve bunke når han var ferdig, og det skjedde 3 ganger. Fjerde og siste runde fikk pipen en annen låt, og Takras hadde kun ett kort igjen på hånd før Saulius slo inn nådestøtet. Sven og Salih kunne bare sukke av lettelse over at stresset var ferdig. Ren magi! 1. 2. 3. og 4. plass: Saulius

Patrizier er et raskt innflytelsesspill som kommer på bordet med jevne melllomrom. Hver spiller bygger etasjer i italienske byer i rennesansen. Ved hjelp av kort plasserer man en eller to etasjer i den respektive byen. Når byen er bygget fult, er det poengtelling. Mest poeng til den som har majoritet i det største huset, og mindre poeng til den som har majoriteten i det minste huset.

Patrizier

I tillegg får man poeng for like hoder på kortene (ved spillets slutt). Black Ant satset driftig på hodene som også ble tilgjengelig da det var hans tur. Herman satset klokt på visse byer, mens Hollender slet med å få like hoder. Derimot fikk han en del doble kort, men framskynder byggingen og øker sjansen på mer innflytelse. Etter 25 minutter var spillet slutt. Herman ble kveldens beste

Patrizier Herman

etasjebygger.
1. Herman 47
2. Hollender 43
3. Black Ant 42


Rattus
1. Peter 14
2. Hollender 12
3. Svein 7

Et uskarpt blikk

Dr.Proktor gikk hjem for godt og Pift skiftet bord. Sveinmain og Peter ville ta en runde Rattus og Hollender syntes det gikk såpass tregt på det andre bordet at han like godt spilte 2 spill samtidig. Etter å ha spilt det min. 10 ganger skulle vi endelig spille Rattus helt etter reglene. Rollene rullerte rundt bordet bortsett fra Heksen som ingen ville ha(ser ikke helt poenget med henne, bortsett fra å få mer kvinneprofil i spillet). Det ble mye pest som vanlig, mens Peter var flinkest til å flytte sine brikker inn på slottet, selvsagt fra en rottefri plass. Hollender var flink til å flytte brikker og få sette inn en ekstra, men Peter tok seieren hjem denne gangen.

Rattus er et kjekt spill hvor tilfeldighetene råder, men hva gjør vel det når det går raskt unnasåpass at en kan spille 2 spill samtidig:-)

7 Wonders ble igjen en avslutning på også denne spillkvelden. I wonder how to win 7 wonders, sa Sveinmain før dagens runde, og var igjen like undringsfull etterpå. Igjen hadde han klart å komme på bånn i dette spillet uten å lykkes. Men det er ikke lett å vite. Alle legger sine «kabaler» på likt. Kjøper et kort med ressurser av ymse slag og sender resten av kortene videre. Får en ikke til å kjøpe kan en levere kortet sitt inn og ta 3 penger, som kan gi et seierspoeng ved spillets slutt. Så enkelt men likevel så vanskelig, for enkelte. Kjapt og moro også denne gangen, hvor Saulius kjapt kom ned fra Tronen etter sist seier:-)
1. Hollender 56
2. Takras/Pift 49
4. Peter 44
5. Saulius 41
6. Svein 40

Lusker i skyggene: Hollender og Takras

Så var det endelig tid for spillet som Takras hadde drømt om i flere netter for å få prøvd ut; Shadow Hunters! Et deduksjonsspill der målet er å identifisere og knuse eller hjelpe de andre spillerne. Skyggene skal drepe Jegerne og nøytrale sivile, mens Jegerne bare skal drepe Skyggene. De sivile har hver sin måte å vinne på. Det var så mange rare vinnescenarier at Takras måtte forklare litt nærmere hvordan det fungerte. Et av eksemplene var at en av de sivile vant dersom han var den førstemann til å dø i spillet. Etter en kvart runde tok Black Ant og skadet seg selv med 2 poeng. Få sekunder etter bare lo alle sammen; alle visste hvem han var nå. Et annet aspekt med spillet som veldig få skjønte var Eremittkortet. Dette skal hjelpe til med å gi deg hint om en utvalgt spiller. Hvis spilleren du gir kortet til utfører handlingen som står på kortet, vet du også litt mer om hva han er. Men det er det kun du som vet og ingen av de andre spillerne. Problem med å lese engelsk og forståelse for spillets gang var til forsinkelse i starten. Hollender holdt en simultan-spill-sesjon. Med Shadow Hunters på det ene bordet og Rattus på det andre, hvor hans tanker lå 95% på Rattus-bordet. Han ville bare ha Shadow Hunters overstått. Black Ant så seg helt enig, og prøvde å komme seg ut av spillet kjapt som mulig. Dette spillet er det nok mange som hater, og noen som simpelthen elsker. Takras tenker at neste gang, da blir det gjerne Pift, Vegard og Peter. Men dette spillet er nok best med 5-7.

Årsbeste i PG denne kvelden, en uke til neste mandag, hvis vi klarer å vente så lenge….

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: