Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

Romvesener og hieroglyfer

Posted by preikestolengamers den 4. desember 2010

Kjapt og enkelt: 6 nimmt!

Spill-loftet var innbydende denne kvelden. PGs 7 mest ivrige hadde stemt frem sine 24 favoritter med en score fra 1 til 24 og dermed var nominasjonen klar og PG-adventskalenderens 7 første spill på rankingen skulle derfor innspilles. Bortsett fra spill-rekkefølgen som selvsagt følges nøye(kan ikke risikere at de spillene en liker kommer for lavt) så var det meste av filmingen gjort på innfallsmetoden. Etterpå måtte vi roe oss noe før vi skulle spille noe skikkelig, og valget falt på 6 nimmt, som de fleste nå kjenner godt. Vi spilte 1 runde, og Sveinmain klarte til slutt å ta seieren i havn, mens Black ant som vanlig i 6 nimmt stikker av med den største potten:-) 1. Sveinmain, 7. Black ant. Vi delte oss så på 2 bord, hvor Sveinmain hadde lyst til at Takras som liker Warcraft the boardgame, skulle få prøve seg på noe som ligner: Nexus Ops. Saulius og Vegard hev seg på, og dermed var vi fullt bord!

Vakkert brett og komponenter

Ifølge Nexus Ops er fremtiden noe skummel. I hvertfall i verdensrommet. Det kryr av insektslignende kjemper som blir ridd på av dine soldater. Disse spesielle soldatene kjemper for deg for å utvinne mineraler, og de kjemper mot dine forferdelige motstandere av annen farge. Sveinmain, Saulius, Vegard og Takras skulle ut på denne eventyrlige og farefulle ferden. Ordet nåde er oss ukjent i dette spillet. Med flotte komponenter la vi ut spillbrettet og startfeltene på bordet. Fire spillere skulle utforske området og forhåpentligvis ende opp med de største troppene og de fleste ressursene.

Den gule fare

Det som er spesielt i startfasen av Nexus Ops, er at startspilleren begynner med færrest ressurser. Om det er en ulempe eller ikke å være startspiller gjenstår å se. Sveinmain ble startspiller, men han hadde tross alt spilt det tidligere. Starten var preget av kalde fronter, der ingen turte eller ønsket å invadere de andres eiendommer. Men så snart ressursene ballet på seg og feltene ble stappfulle av krigslystne enheter tok det ikke lang tid før det ble heftig action med terningene.

Måtte lykken stå den gode bi

Pillaren i midten fikk stå fredelig en liten stund, da kampene foregikk på bakkenivå. Energizer-kort kunne virkelig snu rundt på kampene, og

En Lavaleaper har inntatt monolitten!

Takras måtte prøve ut dette mot Saulius der han sendte inn to fungu-soldater mot Saulius’ 4 crystal-soldater, der Saulius hadde angrepsfordelen. Men det var bare inntil Takras snudde rundt på det med et energizer-kort, og gjorde et skikkelig byks inn i Saulius’ hær.

Mellom Vegard og Takras var det en skikkelig kald front, men ingen ville angripe hverandre. Det var en taus fredsavtale, der begge innså at et slag ville bety store tap på begge sider. Tap som ingen var villige til å gi.

Mr. Nexus Ops

Sveinmain brukte derimot alt han hadde av energizer-kort, og bykset inn i Saulius’ hjemmebase samt tok et skikkelig bakholdsangrep på Takras. Han gikk dermed seirende ut med 12 poeng.

De som hadde gitt sine eventuelle Nexusbordplasser til andre, smalet seg for å spille nnoe helt annet. Mykerinos hadde blitt liggende i skapet i mange år. Først var det en stor VETO mot dette spillet og så var plutselig brikkene borte (sabotasje). Nå kunne Mykerinos endelig spilles igjen. Black Ant husket en del av reglene. Et stilig, men dessverre uoversiktlig regelhefte hjalp med å få de siste detaljene på plass. Den første runden var preget av at Hollender og Pift brukte mange brikker for å få sikre bord. Black Ant fikk ikke første valg, men sikret likevel noen nyttige personkort for bare få brikker. Utplasseringen i museet startet i runde nummer to og snart ble det tydelig hva den enkelte satset på. Black Ant sikret seg noen MrBrown som gir mulighet til å plassere ”menn” i museet. Pft og Hollender fortsatte å konkurre mot hverandre, noe som Black Ant takket dem for. Da den siste runden startet hadde Black Ant minst 25 brikker i sitt eget lager, mens Pift og Hollender hadde mye mindre. Black Ant okkuperte to 5x-plasser og vant overlegent. Hollender klarte så vidt å holde Pift bak seg i dette gode innflytelsesspillet. 1.Black Ant 62 2.Hollender 52 3.Pift 49

Vegard med sitt favorittspill nr. 1

Dermed var det tid for Ubongo 3D for krigskjemperne i Nexus Ops. Fra ren styrke i strategispill til ren logikk var det en overgang som Takras slet med, etter tidligere å mestre dette ganske godt. Vegard ropte Ubongo i god fart og sikret seg mange gode diamanter fra den sorte posen. Sveinmain og Saulius lå like bak, mens Takras måtte si seg tapt. Men plutselig snudde det, og Takras ropte ubongo, ofte før noen spillere til og med hadde rukket å finne frem brikkene sine. Men det var altfor sent, de gode poengene var allerede kapret, og seierherren Vegard kunne stolt lene seg tilbake i sofaen.

Så kom også Alhambra fram fra forglemmelsen. Denne gangen åpnet Black Ant den første utvidelsen, nemlig Vesirens Gunst. Denne utvidelsen inneholder vekslingskontor, hytter, vesirsteinen og bonuskort. Eller med andre ord mulighet til å blande penger, øke verdien på visse tegl og muren, kjøpe tegl passende når det ikke er din tur, og doble verdien på visse brikker. En utvidelse som gir grunnspillet mer dybde! Tidligere Alhambra-kongen Black Ant åpnet sterkt og kjøpe flere brikker passende. Pift slet med muren, mens Hollender bygde nettopp utfra hvilke murdeler han trengte. En liten FAQ dukket opp da Black Ant brukte et bonuskort. Gjelder det kun for brikken uten murdelen eller for alle brikker med tilsvarende farge og nummer? Han fikk i hvert fall poeng for det. Hollenders lange mur, med blant annet to hytter, førte til en forsprang på 10 poeng etter den andre tellingen. Kampen om majoriteten ble hardere og vesirsteinen ble flittig brukt. Når det ikke var noen attarktive kort tilgjengelig ble vesirsteinen aktivert igjen. Hollender trodde han hadde tangert den hvite majoriteten, men Black Ant hadde et bonuskort på lur. Pift slet med muren som ikke ble lenger enn 6. Black Ant hadde tatt igjen forspranget til Hollender med innflytelsespoeng, men muren utgjorde igjen den store forskjellen. Dermed ble en ny Alhambrakonge kronet (for denne gangen). Alhambra med utvidelser er kort, lett å spille og gir en god spillopplevelse!

1. Hollender 146 2.Black Ant 133 3.Pift 112

Før kvelden var omme skulle Bluff nok en gang komme på bordet.

Kveldens beste bluffere

Sveinmain tok forrige uke en kjempeflott seier over Peter, og ville gjerne gjenta suksessen denne gangen. Flere prøverunder ble spilt før alle skjønte alvorligheten med å bløffe fort stort. I siste alvorlige runde prøvde Saulius seg på en storbløff, en bløff som Sveinmain absolutt ikke trodde på. Dermed måtte Saulius si farvel til alle terningene sine og forlate spillet. Vegard holdt koken en stund, men mistet terninger altfor ofte på ren walkover. Takras med sine 5 terninger og Sveinmain med 3 gjenstod for avslutningsrunden. Sveinmain med lang erfaring klarte å lure bort 3 terninger fra Takras og stod selv igjen med bare 1 terning. Til slutt valgte han feil, og mistet sin siste terning til glede for Takras. Et flott spill som gir mange glade situasjoner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggere like this: