Norges mest aktive brettspillklubb på nett!
Årets vogntog med spill hadde ankommet Jørpeland og dermed var det klart for å teste noen av nykommerne, hele 4 i tallet på Spill-loftet denne kvelden. For å være med på begivenheten hadde 7 stk møtt opp for å teste kremen av de nyeste spillene. En tester alltid ut de beste først…
Men mens vi ventet på at alle skulle komme tok vi første 6 en runde diamant. Denne runden ble preget av 2 ting: Sveinmain som på mirakuløst vis klarte å trekke seg sekunder før gruva raste hver eneste runde, bortsett fra siste runde da Arild som eneste gjenlevende fikk en såpass stor gevinst at han nesten tok seieren, hadde han hatt litt mer baller(sitat Arild).
1.Sveinmain 54
2.Arild 53
3.Black ant 35
4.Pift 30
5.Hollender 25
6.Peter 24
Peter hadde forberedt og spilltestet Small World, eller ut i fra utseende, puzzleworld. Han fikk straks med seg både Hollender og Black ant, og hadde det ikke vært for Sveinmain hadde nok Pift også entret de små sin verden. Men Sveinmain trengte så mange som mulig av spillerne til det andre bordet. Det sto nemlig Container for tur. Valley Games sitt storsatsningsspill fra 2007. Plasten ble sprettet ut ut åpenbarte det seg 5 usedvanlig vakre båter i porselen/granitt eller et eller annet av stein. Ingen crash-testet de, men vakre var de. En kjapp regelforklaring fra Sveinmain så var det bare å sette i gang å kjøpe og selge, produsere og levere Containere. Det spesielle med spillet er at ingen får handle med seg selv. En må alltid få andre til å handle av en. Pift og Herman satset på produksjon av cont
ainere, mens Sveinmain og Arild satset mer på å videreformidle disse til båtene. Prisen måtte en sette selv mellom 1 og 7 en plass. Satte en for høyt så kom det ingen å kjøpte, satte en for lavt så tjente en ikke penger. En meget hard balanse. Spillet er også litt short på penger, og Herman fikk spesielt merke dette da han måtte ta opp lån tidlig for å kunne kjøpe varer til skipet sitt for så og auksjonere de vekk til høystbydende og lån koster penger. Akkurat denne auksjonsvarianten var spennende. Containerene ble solgt fra båt til hver enkelt spillers lager på en stor øy. Den som bød høyest fikk budet og den som solgte fikk pengene og like mye fra b
anken, hvis han ikke valgte å kjøpe varene selv. Slik gikk spillets gang fra produksjon til havnen og så på båtene og til auksjon. Det ble litt famling i b
egynnelsen men etter hvert som spille satte seg ble det skikkelig interessant. Herman fikk opp stemningen med å overby alle noe kollossalt i et par anledninger, noe som gjorde han enda fattigere. Men han kom seg oppå etter hvert men da var seiersvalsen allerede gått. Den ble utkjempet mellom Arild og Sveinmain, hvor Sveinmain denne gangen trakk det lengste strået.
1.Sveinmain (88 i containerverdi og 50 i penger) 138 totalt
2.Arild (86 + 40) Totalt 126
3.Herman(54+40+6) Totalt 100
4.Pift (84+12) Totalt 96
Klokken var bare 24.00 så Hollender ville ha revansje, for nå hadde han forstått det. Vi kjørte en ny runde og da gikk alt så meget bedre, eller… Hollender slet igjen med å få de store poengsummene og som den dyreelskeren han er så inviterte han elefantene likegodt inn i butikken sin støtt og stadig og da gikk det som det måtte gå. Sveinmain klarte igjen å forvare tittelen som porselensgud.
1.Sveinmain 88
2.Peter 83
3.Hollender 62
Smallworld: Peter hadde
forberedt reglene og forklarte dem på flytende svensk til Black Ant og Hollender. Mens Peter forklarte spillet, sorterte han varene vi trengte og preparerte brettet. Hollender og Black Ant var rask enige; her var det mye å holde oversikt over. Med spillet følger en sorteringsboks som skiller alle de små brikkene fra hverandre, men Peter trengte nesten pinsett til å ta noe ut. Selv om Hollender og Black A
nt ikke skjønte så mye ennå, skapte spillets første runde nok klarhet. Peter hadde fått tak i noen gode tropper som kunne også kjempe videre etter decline. Når troppene ikke lenger er lønsomme, blir de skiftet ut. Slik skjedde det at det ble harde kamper om områdene med minst forsvar. Faren i spill med 3 stykker er at det blir ofte 2 mot 1, men her var det alle for seg. Peter påpekte Black Ants sterke tropper i håp om at Hollender skulle slette dem. Hollender angrep Peter sine tropper, slik at Peter igjen måtte stoppe Black Ants utvikling på brettet. Slik fikk alle poeng uten at d
et ble gjort store forskjeller. To runder før slutt, klarte Black Ant å skjerme sitt område for angrep. Dermed slettet Hollender Peters humans nesten, helt slik at Peter mistet kostbare poeng i den siste runden. Tellingen viste at det hadde vært svært jevnt:
1. Black Ant 94
2. Hollender 93
3. Peter 87
Spillet ble evaluert og opplevd som et svært positivt innflytelsesspill. Lett å lære og lett å spille, men mange og harde valg hver runde.
Patrizier var neste spill på bordet. Hollender hadde kjøpt dette temmelige
ukjente spillet denne høsten. Regelforklaringen gikk fort og forståelig. Målet i spillet er å bygge høyhus i italienske byer i middelalderen. Hver by har plass til to hus, slik kampen om majoriteten i begge er stor. Ved å spille ut kort, kan man bygge en eller to etasjer. Hver by tillater et maksimum antall husdeler, slik at det blir telling når byens kapasitet er nådd. På slutten av spillet kan man få poeng for utspilte kort med borgere på. Black Ant fikk god uttelling for sin byggevirk
somhet i de største byene. I tillegg samlet han mange like borgere som genererte mange poeng på slutten. Hollender skåret jevnt, men kom til kort til å ta igjen Black Ant. Peter fikk mange tredje plasser og dermed ikke poeng. Men Peter gir seg ikke lett og var klar til omkamp med en gang. BA måtte melde pass, men omkampen er booket! Også Patrizier falt i smak. Kort spilletid, lette regler og nok dybde.
Kun 4 dager gjenstår for gutta før The Main Event går av stabelen, og nå har vi 4 nye spill å glede oss til. PG cant wait…..