Enda ett styremøte….og mer spilling!

Bare en uke etter forrige styremøte ble det kalt inn til et nytt ekstra ordinært styremøte for å lage en oversikt over medlemsliste, busjett, og aktivitetsnivået i PG. Siden PG-formann Sveinmain hadde fått oppgave å underholde sin mor og tante denne kvelden, ble det kalt inn noen varamedlemmer til kveldens begivenhet.

Mens vi ventet på en forsinket sekretær, kom det første spillet på bordet: Pickomino. Et kjapt, men svært engasjerende spill hvor ingen har vunnet før den siste brikken er tatt. Arild trodde at han hadde seieren i boks etter noen få runder, men så startet stjelingen og Arild ble tilfeldig offer. Hollender og Heckmeck-spesialist Pift og fikk noen dyre brikker, mens Peter satset på å trygge sine egne poeng. Pift og Hollender fikk begge 6 poeng, mens sistnevnte hadde en mer verdifull brikke.
1. Hollender 6 (31 som høyest)
2. Pift (28)
3. Peter 5
4. Arild 1
Black Ant var på vei, slik at vi rakk enda en runde med Pickomino. Denne gangen ble det tatt flere 30-pluss brikker, men stjelingsnivået ble ikke redusert. Poengene gikk fort rundt bordet. Særlig brikke 28 skiftet eier hele 5 ganger. Pift startet med mange poeng, hadde etter en stund nesten ingen igjen, men klarte å vinne likevel. Dette er ganske typisk i Pickomino og gjør at spillet blir avhengighetsfremmende!

1. Pift 8
2. Peter 5 (31)
3. Arild 5 (28)
4. Hollender 4

Med styret på plass startet møtet med fordeling av oppgaver. Blant annet ble antall spilte spill og gjennomsnittlig oppmøte ble regnet ut. Årsrapporten skal være ferdig på mandag.
Siden møtet varte ikke alt for lenge, rakk vi enda et spill. Denne gangen kom Hamburgum på bordet. Hollender hadde sagt at spillet brukte samme handlingsmekanisme som PG’s aktuelle yndlingsspill Imperial, men at spilletiden var mye kortere.

Prinsippene i Hamburgum er egentlig temmelig enkle. Man skal samle varer som man kan selge til skipene sine i havnen. Pengene bruker man til å kjøpe byggevarer som man blant annet donerer til kirkebygging i Hamburg. Denne dosasjonen generer poeng i form av ulike donasjonsbrikker. I tillegg kan man bygge hus som gir visse fordeler. Man kan også bygge skip, slik at kan lettere levere varer og evt få ekstra poeng for visse donasjonsbrikker. Dette høres jo ikke for komplisert ut. Likevel ble det en del regelspørsmål ,særlig når det gjelder effekten av ulike donasjonsbrikker og når man kunne få uttelling for dem. Regler i forhold til bygging av hus (hvor og hvilke) kompliserte dette, slik at mange strevde en god del runder med å fortså sammenhengen.I strategiske spill hvor alle kan gjøre det samme og uten flaks med trekking av kort, blir det ekstra viktig at man får mest mulig ut av handlingene og at man prøver å være litt raskere og smartere enn de andre. Pift lot seg forvirre av linken mellom donasjonsbrikker og husbygging, og følte seg innestengt. Black hadde skjønt poenget at man må ikke spille for symmetrisk og samlet mange poeng for skipsbygging og tilsvarende donasjonsbrikker. Peter satset mer på husbygging, særlig de som genererte penger til å kunne kjøpe byggevarer for runden etterpå (og så donere dem til kirken). Det oppstod en byggeboom, uten at det hadde blitt donert så mye. Hollender scoret stabilt godt og viste at han spilt det før. Black Ant fullførte noen kirker, men slapp å betale mye siden han bare hadde to borgere i byen. Arild begynte å skjønne mer og mer, men de siste donasjonsbrikker forsvant fort. Så ble det en telling av både brikker og varer. Hollender viste hvordan Hamburgum skulle spilles og fikk blant annet 23 poeng for brikker han ennå ikke hadde fått utteling for, mens Black Ant hadde samlet ekstra varer (øl og sukker) den siste runden. Black Ant mente at han hadde vunnet siden at var best etter en rutinert Hollender. Selv om det fortsatt var noe forvirring, mente alle utenom Pift at Hamburgum kunne spilles igjen (selv om Imperial er bedre). Etter to netter sa Pift i dag, at han bli med neste gang igjen. Men da vil Hollender møte hardere motstand.
1. Hollender 69
2. Black Ant 49
3. Peter/Arild 40
5. Pift 38

Mens Peter og Black Ant forlot styrerommet, kom pickomino på bordet igjen. Med tre personer er spillet like hilarisk, for det blir tross færre spillere enda lettere og mer fristende å stjel brikker fra andre. Dermed ble det mer kaotisk og poengsummen gikk ned. Arild spilte alt eller ingenting, og fikk……..ingenting.

1. Hollender 4 (31)
2. Pift 4
3. Arild 0

Arild nekter å gå hjem uten poeng, slik at en trøtt Pift ofret seg for enda en omgang. Nok en gang vant Hollender dette hilariske terningsspillet. Denne gangen fikk Pift 0, selv om han ledet lenge.

1. Hollender 10
2. Arild 7
3. Pift 0

Styremøtet ble igjen en suksess (og har blitt en trofast unnskyldning til å få permisjon hjemmefra :).

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..