Preikestolen Gamers

Norges mest aktive brettspillklubb på nett

13 days – til jul!

Posted by sveinmain den 11. desember 2016

Med kun 13 dager igjen til jul – hva passer bedre enn å presentere «13 days» – the cuban missile crises?

Dette er et rent 2 mannsspill, og skal være en kortere og like godt, eller en bedre utgave av Twilight Struggle(TS) som er verdens 3. beste spill i følge http://www.boardgamegeek.com. Selv har jeg spilt TS, og vi gav opp etter 6 timer rundt bordet uten å ennå være ferdig med spillet. I så måte kan kanksje dette bli litt bedre og raskere?!?

8 faser i spillet fint beskrevet på spillebrettet!

8 faser i spillet fint beskrevet på spillebrettet!

Historien er perfekt i disse tider da Fidel Castro har takker for seg på Cuba og Obama har hatt samtaler med Raoul Castro om å lette på sanksjonene som stammer fra Cubakrisetidene i 1962. Kennedy og Krutshov hadde sitt taktiske spill da USSR skulle plassere ut atomstridshoder på Cuba, noe Amerikanerne ikke ville. Spillet har ulike battlegrounds(kampplasser) militært, politisk og world opinion.

Orasje - millitært, Grønt - politisk, Lilla - Verdens opinionen.

Orasje – millitært, Grønt – politisk, Lilla – Verdens opinionen.

Spillet går over 3 runder og før hver runde skal hver spiller trekke 3 avgjørende dueller(agendas) som gir prestisjepoeng på slutten av runden, men kun velge en av disse. Begge markerer de 3 duellplassene en har trukket, men ingen vet hvilken duell motspilleren lar telle når runden er ferdig. Så får hver spiller 5 kort hvor 4 av disse skal spilles. Her kan en velge å sette ut innflytelseskuber eller velge hendelsene som er beskrevet historisk riktig på kortene. Kortene er enten USA, USSR eller United Nations kort. Spiller USA et USSR kort skal USSR gjøre hendelsen før USA setter ut kuber som beskrevet på kortet. Settes mer en en kube ut påvirkes DEFCON-tracken. Så for hver kube over 1 som settes ut skal Defcontracken flyttes opp like mye. Ender DEFCON-tracken på DEFCON 1 når runden er ferdig blir det atomkrig og spillet er over, og den som utløste atomkrigen taper. Det skjer også om alle områdene DEFCON-tracken dekker(politisk, millitært eller world opinion) havner på DEFCON 2 nivå.

USSR taper da alle 3 markørene for Politisk, millitært og oponionen står i DEFCON 2, og det blir atomkrig!

USSR taper da alle 3 markørene for Politisk, millitært og oponionen står i DEFCON 2, og det blir atomkrig!

Denne DEFCON-tracken er nerven i hele spillet. En har underveis i spillet lyst til å få kuber ut i Italia, fordi en tror at USA(blå) har dette som agendakort(duell) på slutten av runden. Men siden USSR(røds) DEFCON-track ligger nesten på nivå en, kan ikke USSR plassere ut mange brikker der selv om en har kort til det, fordi da kan det bli atomkrig og USSR kan tape. Men han kan spille et kort og plassere ut en brikke, uten at DEFCON-tracken forandrer seg.

USA sin hemmelige agenda er Italia som gir 4 poeng, mens USSR sin hemmelige agenda er Tyrkia som kun gir et prestisjepoeng. Dermed leder USA med 3 prestisje.

USA sin hemmelige agenda er Italia som gir 4 poeng, mens USSR sin hemmelige agenda er Tyrkia som kun gir et prestisjepoeng. Dermed leder USA med 3 prestisje.

Når alle 4 kortene er spilt legges det 5. kortet i en egen aftermatchbunke som spilles etter runde 3 er ferdig.

Agendakortet(duell) til hver enkelt spiller avsløres, og hvis USA hadde Italia så fikk USA forskjellen på antall brikker+1 siden Italia gir +1 i bonus frem på prestisjeskalaen. Hvis USSR hadde Tyrkia som sin hemmelig agenda(som gir +0 i ekstrabonus) så går prestisjeskalaen 4 frem på USA, og en tilbake mot USSR med sin seier i Tyrkia, og havner dermed på +3 til USA etter 1. runde.

Så sjekkes det om det blir Atomkrig, og en begynner en ny runde. Spillet spilles slik over 3 runder, og hvis det ennå ikke har blitt Atomkrig går spillet inn i en Aftermatch. Alle Aftermatch kortene vendes, og en teller kuber på kortene til USA og til USSR. Den som har flest kuber på kortene vinner Aftermatchen får 2 prestisjepoeng til sin fordel. Så hvis en spiller leder med 3 prestisjepoeng før Aftermatchen så har vedkommende vunnet. En aftermatch kan se slik ut:

USA kan spille USSR-kort i aftermatchen, men det hjelper bare motspilleren, men da unngår en at USSR får utføre handlingen på kortet...

USA kan spille USSR-kort i aftermatchen, men det hjelper bare motspilleren, men da unngår en at USSR får utføre handlingen på kortet…

USSR har 6 kuber på venstre side på sine kort i Aftermatchen, mens USA kun har 3 kuber på sine Aftermatch-kort. UN-kortene teller ikke i Aftermatchen. Den med mest prestisje vinner spillet!

13 days gikk utrolig kjapt og spille, og reglene var lette å forstå, selv om dette ikke er noe nybegynnerspill. Duellspillet er til å ta og føle på og selv om det hele er kortdrevet, og en kan ha litt flaks med kortene. Dette opplevdes ikke som noe problem, da ingen kort var sterke nok til å drepe spillet. DEFCON-tracken er rosinen i pølsa, som en hele veien må følge med på. Spiller holder hva det lover, og er ferdig på 45 minutter(kortere hvis det blir atomkrig). Hver spiller skal spille kun 12 kort hver i løpet av hele spillet og dermed blir ikke spilletiden for lang. Kortene er historisk riktige, med bilder som gjør at settingen er god. Brettet kunne sikkert vært vakrere, men gjør helt klart nytten. Det er spenning hele veien i dette spillet og det er lett å be om revansje hvis en skulle tape. Med spillet følger det et eget heftet med en historisk beskrivelse av hva som hendte de 13 sjebnesvangre dagene i 1962. Jeg hadde heller sett at det fulgte med et hefte som forklarer alle kortene istedet. Det var det eneste jeg savnet. Men det var ikke mange kortene vi stusset over, og det ødela ikke for spillet på noen måte.13 days

Jeg vil anbefale 13 days – the cuban missile crises og gir spillet 9 av 10 på terningen. Hilsen Sveinmain.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: